۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۷۵۳۱۹۲
تاریخ‌نگار؛

تاریخی‌ترین متن سیاسی امام خمینی

تاریخی‌ترین متن سیاسی امام خمینی
تاریخی‌ترین متن سیاسی امام راحل مربوط به خاتمه کتاب "تعلیقه بر فوائد رضویه" است. امام خمینی (ره) نگارش کتاب تعلیقه بر فوائد رضویه را با شکوائیه مفصلی از اوضاع زمانه پایان دادند و با بیان روشنی به سیاست‌های دوران دیکتاتوری رضاخان تاختند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، بر خلاف ذهنیت رایج تاریخی‌ترین متن سیاسی حضرت امام (ره) مربوط به آغاز نهضت نیست و سال‌ها قبل از نهضت مسبوق به سابقه بوده است؛ در سال‌های اخیر بیانیه‌ قیام للّه که در اردیبهشت سال ۱۳۲۳ نگاشته شده، مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از پژوهشگران این متن را قدیمی‌ترین متن سیاسی امام به شمار آورده اند.

لکن در کتاب کشف اسرار که در زمستان  ۱۳۲۲ نوشته شده، دلالت‌های صریح سیاسی بسیاری وجود دارد و بر بیانیه قیام للّه تقدم دارد؛ به نظر می‌رسد در آثار عرفانی ایشان نیز که در میان سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۲۳ به رشته تحریر درآمده، دلالت‌های روشنی بر اوضاع اجتماعی و سیاسی، می توان یافت.

تاریخی‌ترین متن سیاسی امام مربوط به خاتمه کتاب

از جمله این متون می توان به بخش خاتمه کتاب تعلیقه بر فوائد رضویه مرحوم قاضی سعید قمی اشاره کرد؛ امام راحل این کتاب را در تابستان ۱۳۰۸ نوشته اند. ایشان نگارش این کتاب را با شکوائیه مفصلی از اوضاع زمانه پایان داده اند و با بیان روشنی به سیاست‌های دوران دیکتاتوری رضاخان تاخته‌اند.

عبارات امام بیشتر ناظر به سیاست از بین بردن محاکم شرعی علما، متحد الشکل شدن البسه، تصویب قانون مدنی جدید، زمینه سازی برای اجرای کشف حجاب و... بوده است؛ وقایعی همچون شهادت آقا نور‌الله نجفی اصفهانی، ضرب و شتم مرحوم بافقی در حرم حضرت معصومه (س)، جواز تلبس طلاب توسط دولت و.. که همگی در سال‌های ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۸ رقم خورده است، مدنظر امام بوده است.

از‌این‌‌رو می توان ادعا کرد تاریخی‌ترین متن سیاسی امام (البته از میان آثار منتشر شده) مربوط به خاتمه این کتاب است

ارسال نظرات