۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۷۴۹۸۶۲
اخبار انتخابات (۸)؛

حاضران و غایبان عرصه رقابت در انتخابات مجلس خبرگان/ تشکیل کمیته مجازات برای روحانی

حاضران و غایبان عرصه رقابت در انتخابات مجلس خبرگان/ تشکیل کمیته مجازات برای روحانی
ظاهرا نوعی فضاسازی شده است که مردم حساس شده تا به روحانی رای دهند، این درحالی است که اگر روحانی تایید هم شود مردم به او رای نخواهند داد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در حالی که سخنگوی ستاد انتخابات اعلام کرده که ۴ بهمن  اسامی نامزدهای مجلس خبرگان اعلام می‌شود اما شاهد حضور و غیبت بسیاری از افراد و روحانیون مطرح در ثبت نام این انتخابات هستیم، از سوی دیگر اصلاح طلبان انتخابات پیش رو را در ادامه راهبرد خالص سازی تعریف کردند، همچنین جبهه پایداری نیز جلساتی را برای شناسایی نامزدهای شایسته برگزار می کند، از این رو، گروه رصد سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در این گزارش سعی دارد که در لابه‌لای اخبار و اتفاقات به تحلیل و پیشینه‌های انتخابات بپردازد.

حاضران و غايبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبري / تشکیل کمیته مجازت برای حسن روحانی

سخنگوی ستاد انتخابات: تا ۴ بهمن  اسامی نامزدهای مجلس خبرگان اعلام می‌شود

محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات در خصوص فرایند تایید صلاحیت داوطلبان گفت: بر اساس نظر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات، درخواست شده که شورای محترم نگهبان برخی از اسامی تایید شدگان را تا پایان همین هفته اعلام کند. در واقع ترجیح این است که روند اعلام اسامی تاییدشدگان به صورت تدریجی صورت بگیرد تا وقت به درستی مدیریت شود.

اسلامی در خصوص وضعیت کنون انتخابات مجلس خبرگان گفت: ۵۰۰ نفر در مجلس خبرگان ثبت نام کرده‌اند. شورای نگهبان برای دسته‌ای از افراد آزمون را مد نظر داشت و به همین جهت آزمون کتبی و شفاهی برگزار شد. اکنون در مرحله بررسی نهایی قرار داریم و تا ۴ بهمن ماه، اسامی نامزدهای ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام خواهد شد.

حاضران و غايبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبري / تشکیل کمیته مجازت برای حسن روحانی

حاضران و غايبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبري

حسن روحاني؛ موافقان و مخالفان ثبت نام

به نظر مي‌رسد ثبت‌نام حسن روحاني از حوزه تهران براي ششمين دور از انتخابات مجلس خبرگان رهبري پر واكنش‌ترين خبر در ماه های اخیر در زمينه انتخابات مجلس خبرگان باشد.

این در حالی است که بسیاری از جریان های سیاسی، مردم و اساتید حوزه و دانشگاه به سبب ترک فعل های که دوره هشت ساله ریاست جمهوری داشته از حضور و ثبت نام آقای روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان ابراز ناخرسندی کردند و جمعی از اساتید حوزه علمیه در نامه ای به شورای نگهبان خواستار عدم تأیید صلاحیت وی شدند.

حاضران و غايبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبري / تشکیل کمیته مجازت برای حسن روحانی

از غيبت‌هاي قابل توجه در عرصه ثبت‌نام‌ها عدم كانديداتوري سيدحسن خميني بود

برخي معتقدند حسن خميني بدون گرفتن دعوت از حاكميت حاضر به شركت در اين دور از رقابت‌ها نبود و وقتي اشتياقي براي حضور در رقابت‌ها نديد از اساس قيد كانديداتوري را زده است.

برخي ديگر حواشي كانديداتوري قبلي را باعث دلزدگي خميني براي كانديداتوري مي‌دانند. وقتي 27 آذر ماه سال 1394 سيدحسن خميني به همراه دو برادرش علي و ياسر كه او را براي نام‌نويسي همراهي مي‌كردند، براي شركت در پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري در ستاد انتخابات وزارت كشور حاضر شد و ثبت‌نام كرد.

در سال 1396 آيت‌الله محمد مومن، عضو مجلس خبرگان رهبري و از فقهاي شوراي نگهبان در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار فارس درباره مسائلي همچون اجتهاد سيدحسن خميني گفت كه هيچ مرجعي اجتهاد سیدحسن خميني را تاييد نكرده بود.

رسانه‌هاي اصولگرا معتقدند که دليل حاضر نشدن حجت‌الاسلام سيدحسن خميني در امتحان خبرگان، عدم اطلاع‌رساني به ايشان نبوده، بلكه وي از چند روز قبل به اين جمع‌بندي رسيده بودند كه با اين بهانه از صحنه انتخابات كناره‌گيري کند. اطرافيان و دلسوزان علاقه‌مند به سيدحسن خميني و خانواده حضرت امام (ره) در ملاقات‌هايي، مطالبي را با ايشان در ميان مي‌گذارند كه درنهايت وي را به اين جمع‌بندي مي‌رساند كه برخي افراد و جريان‌ها مي‌خواهند حيات سياسي آينده او را از بين ببرند. لذا تصميم مي‌گيرند كه با عدم حضور در امتحان علمي خبرگان، عملا به صورت نرم از صحنه انتخابات گناره‌گيري كنند.» پس از آن سيدحسن خميني نسبت به عدم احراز صلاحيت خود از سوي شوراي نگهبان، به اين نهاد اعتراض كرد.

حاضران و غايبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبري / تشکیل کمیته مجازت برای حسن روحانی

ثبت نام آیت الله رئیسی در انتخابات مجلس خبرگان از خراسان جنوبی

در ميان صحنه‌آرايي ويژه ثبت‌نام‌هاي اين دوره از انتخابات مجلس خبرگان، محل ثبت‌نام رييس دولت سيزدهم نيز مورد توجه بوده است. روز شنبه هفته جاري حجت‌الاسلام‌ حسين بابايي به نمايندگي از رييس‌جمهور با حضور در ستاد انتخابات كشور از حوزه انتخابيه خراسان جنوبي، داوطلبي رييسي در ششمين دوره انتخابات خبرگان رهبري را ثبت كرد.

اگرچه رييسي در دوره پنجم نيز از همين حوزه وارد مجلس خبرگان شد اما در آن زمان او رييس يك قوه نبود و قابل درك بود كه توليت آستان قدس رضوي از خراسان كانديداي انتخابات شود اما براساس عرفي نانوشته انتظار مي‌رفت ابراهيم رييسي حالا كه در راس قوه مجريه قرار دارد از تهران براي حضور در خبرگان رهبري كانديدا شود.

علت اين تصميم رييسي از چند بعد قابل پيش‌بيني است؛ نخست تعلق خاطر رييسي به خراسان است. او در تهران رداي رياست دولت بر تن دارد اما تعلق خاطرش به خراسان هنوز هم از چشم‌ها پوشيده نيست. ديگر اصرار هميشگي رييسي براي ارائه چهره‌اي از خود با شمايل حامي و در كنار مردم محروم است. اين مساله نيز مي‌تواند يكي از انگيزه‌هاي ابراهيم رييسي براي كانديداتوري از خراسان باشد.

برخي چهره‌هاي رسانه‌اي نيز در فضاي مجازي مدعي بودند كه براساس شنيده‌ها مشاوران رييسي به او پيشنهاد داده‌اند كه حوزه انتخابيه خود را از خراسان جنوبي (بيرجند) تغيير ندهد، آنها سفر اخير رييسي به اين استان را در راستاي همين استراتژي تعريف كرده و مطرح مي‌كنند كه در صورت كانديداتوري رييسي از خراسان جنوبي، او راي متدينين و طبقه مذهبي اين استان را خواهد داشت.

حاضران و غايبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبري / تشکیل کمیته مجازت برای حسن روحانی

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام نکرده است

علی‌رغم درخواست‌های مراجع و افراد مختلف به ویژه طی روز‌های گذشته، رئیس قوه‌قضاییه برای کاندیداتوری در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام نکرده است؛ اگر چه محسني‌اژه‌اي تا به امروز سابقه عضويت در مجلس خبرگان رهبري را نداشته اما جايگاه فعلي وي در دوران برگزاري ششمين دوره از انتخابات مجلس خبرگان اين انتظار را ايجاد كرده بود كه نام حجت  الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌اي در فهرست ثبت‌نام‌كنندگان باشد. با اين وجود چنين موضوعي رخ نداد و اين غيبت در رده موضوعات خبرساز اين دوره از انتخابات مجلس خبرگان قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین محسني اژه‌اي كه اين روزها بر مسند قاضي‌القضاتي تكيه زده است، سابقه طولاني در قوه قضاييه دارد. به نظر مي‌رسد حوزه دستگاه قضا براي اژه‌اي به اندازه‌اي گيراست كه سعي دارد تا فعاليت و انرژي خود را محدود به اين قوه كند.

محسني اژه‌اي در صورت ثبت‌نام شرايط فقهي عضويت در اين مجلس را داشت و قطعا با مانعي از ردصلاحيت روبه‌رو نمي‌شد و اين عدم ثبت‌نام تصميم شخصي وي است. براساس قانون نامزدهاي مجلس خبرگان بايد داراي شرايطي از جمله «اجتهاد در حدي كه قدرت استنباط بعض مسائل فقهي را داشته باشد و بتواند ولي فقيه واجد شرايط رهبري را تشخيص بدهد» باشند.

حاضران و غايبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبري / تشکیل کمیته مجازت برای حسن روحانی

کرسی ترویجی نقش هوش مصنوعی در انتخابات

 هوش مصنوعی توانایی قراردادن کاربران در حباب هایی را دارد که ترجیحات انتخاباتی آنان را تغییر دهد، از این رو کرسی ترویجی نقش هوش مصنوعی در انتخابات با ارائه کمال اکبری و ناقد اردشیر زابلی زاده و مدیریت جلسه راهیل مهدیان در سالن مهندس دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

حاضران و غايبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبري / تشکیل کمیته مجازت برای حسن روحانی

غلامحسین رضوانی:

جبهه پایداری برای شناسایی نامزدهای شایسته جلسات متعددی برگزار کرده است

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد برنامه های عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی برای حضور در انتخابات بیان داشت: این گروه سیاسی در این زمینه جلسات متعددی برای شناسایی نامزدهای شایسته برگزار کرده و در صدد است تا زمینه تشویق مردم برای مشارکت بیشتر را فراهم کند و در راستای هم افزایی و تقویت بنیان های نظام حرکت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد ارائه فهرست واحد جریان اصولگرا برای حضور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس نیز گفت: سخن گفتن از فهرست واحد جبهه اصولگرایان زود هنگام است به دلیل اینکه باید ارزیابی ها در مورد افراد انجام شود.

رضوانی خاطرنشان کرد: ملاک ها و معیارهایی برای انتخاب افراد اصلح بر اساس شاخص های اسلامی و قانون اساسی باید وجود داشته باشد و به طور قطع هر چه مشترکات در این زمینه بیشتر شود، مقدمه مستحکم تری برای ایجاد هم افزایی و ارائه فهرست واحد فراهم می‌شود.

حاضران و غايبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبري / تشکیل کمیته مجازت برای حسن روحانی

جبهه اصلاحات در سیطره رادیکال‌ها/ خانه‌های راهبردی دشمن را چه کسانی پر می‌کنند؟

جبهه اصلاحات ایران پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخابات پیش رو در ادامه راهبرد خالص سازی تعریف کرده است؛ در بیانیه جبهه اصلاحات، طرح اصلاح قانون انتخابات اقدامی شتاب‌زده تفسیر شده است، این سازو کار انتخاباتی همچنین با بازنمایی از شرایط کشور ذیل آنچه شرایط بحرانی آینده را به سوی آشوب پیش‌بینی کرده است.

این جبهه سیاسی در ادامه پنج شرط را برای پذیرش الزامات تأمین مشارکت گسترده مردم در انتخابات را به این شرح برمی‌شمارد؛ تبدیل مشارکت در انتخابات به امری انتخابی، حذف نظارت استصوابی، عدم برگزاری انتخابات زیر نظر نهادهای متولی از جمله شروط عجیبی است که بیش از آن راهکار انتخاباتی بدهد، سنگ جلوی مسیر برگزاری انتخابات می‌اندازد.

تأمل بر مطالب مطرح‌شده در بیانیه جبهه اصلاحات سه نکته ویژه را نشان می‌دهد:

۱- این جبهه در سیطره اصلاح‌طلبان ساختاری بوده و می‌کوشد تا اهداف رادیکال‌های این جریان را تحت عنوان جبهه اصلاحات ایران قاب‌بندی و هژمون سازد.

۲- جبهه اصلاحات همچنین با تاکید بر پایان خوش‌بینی برخی بازیگران سیاسی نسبت به بررسی صلاحیت‌های می‌کوشد تا دیدگاه اصلاح‌طلبان تحریمی را افزایش داده و اشاره به رادیکالیسم خود و ذبح منافع جریان اصلاح‌طلبی به‌پای دیدگاه‌های ضد دموکراسی و در مسیر مبارزه با نظام نداشته باشد

۳- جبهه اصلاحات ایران همچنین می‌کوشد تا مفهوم و گزاره عدم تمکین نهادها از بیانات رهبر معظم انقلاب را برجسته ساخته و از سوی دیگر بیانات معظم‌له را به عنوان کانون مطالبه گری در جامعه و بدنه اجتماعی جریان اصلاحات هدف قرار دهد.

در همین زمینه هشدار نسبت به تبعات کاهش مشارکت در انتخابات می‌تواند در بردارنده برخی عملیات سیاسی- روانی اصلاح‌طلبان رادیکال طی روزها و هفته‌های آینده باشد.

 

حاضران و غايبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبري / تشکیل کمیته مجازت برای حسن روحانیعطریانفر: رادیکالیسم سمّ مهلک اصلاح‌طلبی است/ نباید در انتخابات تماشاگر و منفعل باشیم

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران معتقد است روند اصلاحات؛ تندروی را به هیچ عنوان به رسمیت نمی‌شناسد چرا که رادیکالیسم سم مهلک اصلاح طلبی است.

برای تحلیل شرایط آینده کشور و انتخابات مجلس آینده گفت‌‌وگویی را با محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی داشتیم.

بخش‌های مهم این‌ گفت‌وگو به شرح زیر است:

_  به عرصه انتخابات در صحنه مشاع سیاسی که مشترک بین ما و سایر جناح‌های سیاسی هست، درست و واقع‌بینانه فکر می‌کنیم.

_ ما به عنوان یک سیاست‌مدار روشنفکر که دغدغه پیشرفت و توسعه کشور را دارد، به صرف اینکه شرایط نامناسب سیاسی را توصیف کنیم، آیا باید منفعل و تماشاگر باشیم؟ خب نظر ما این نیست. ما معتقدیم که در حد بضاعت و قدرت باید در عرصه حضور داشت.

_  این شعار «اصولگرا و اصلاح طلب دیگه تمومه ماجرا» رد است! این یک شعاری بود که تحمیلی بود و هیچ نسبتی هم با جامعه ما ندارد. هم جریان اصلاح طلبی جامعه از من اصلاح طلب و شمای اصولگرا می‌توانند دلخور باشند ولی از جمع اصلاح طلب و اصولگرایی دست نمی‌کشند.

_ در شرایط فعلی وضعیتی که قرار داریم اساسا تندروی را به هیچ عنوان به رسمیت نمی‌شناسد چرا که رادیکالیسم سم مهلک اصلاح طلبی است. اگر در حوزه اصلاح‌طلبی بخواهیم نقش ایفا کنیم نمی‌توانیم آرایه‌ای به نام رادیکالیزم را داشته باشیم.

حاضران و غايبان عرصه رقابت در انتخابات خبرگان رهبري / تشکیل کمیته مجازت برای حسن روحانی

چپ‌های تحریمی کمیته‌های مجازات را تشکیل داده‌اند

علی صوفی، از چهره‌های جریان چپ تحریمی و از مخالفان انتخابات در اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی و مشارکت‌جویانه شیخ حسن روحانی گفته است: آقای روحانی تلاش دارد که در این انتخابات رای بیاورد و ظاهرا به صورت برنامه ریزی شده هم به نامزدی در انتخابات خبرگان رهبری ورود کرده اند با این وجود حتی با حضور آقای روحانی هم شاهد تحول در نگاه مردم به انتخابات خبرگان نخواهیم بود.

به گزارش آرمان ملی، او می‌افزاید: ظاهرا نوعی فضاسازی شده است که مردم حساس شده تا به روحانی رای دهند این درحالی است که اگر روحانی تایید هم شود مردم به او رای نخواهند داد.

البته درباره هیچ رجل سیاسی و هیچ نامزد انتخاباتی نمی‌توان نفیا یا اثباتا نظر دارد که وی حتما برنده انتخابات است یا بازنده! لکن باید این حقیقت را گفت که اظهارات یک چپ تحریمی درباره بازنده بودن قطعی روحانی؛ اظهاراتی نه برآمده از یک تحلیل سیاسی بلکه اظهاراتی ناشی از تقلا برای تحقیر روحانی و مجازات اوست.

از نظر چپ‌های تحریمی، جرم روحانی این است که قصد افزایش مشارکت مردم را دارد و بر این موضع هم تأکید کرده است و همین کافیست تا چپ‌های تحریمی شیخ حسن روحانی را به لحاظ سیاسی مهدورالدم بدانند و اینچنین دست به مجازات او بزنند.

البته این توطئه‌ها قبل از هر کس دیگری تقصیر شخص آقای روحانی است که در دولت خود به اصلاح‌طلبان بی‌ریشه پر و بال داد و حال باید تقاص همان دوران را اینچنین بدهد.

گفتنی است، تشکیل کمیته‌های مجازات یکی از ابزارهای چپ‌های تحریمی برای دفاع از تئوری تحریم انتخابات است. آنها در این باره مرتکب دروغگویی نیز هستند.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات