۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۴۹۱۱۷
کارشناس و پژوهشگر عرصه زن و رسانه مطرح کرد؛

از همگرایی و همسویی رسانه های غرب در مسئله زن تا عدم روایت واحد از زن تراز در رسانه جمهوری اسلامی

از همگرایی و همسویی رسانه های غرب در مسئله زن تا عدم روایت واحد از زن تراز در رسانه جمهوری اسلامی
حجت الاسلام رضوانی عدم روایت واحد از زن تراز انقلاب و جمهوری اسلامی را اصلی ترین مشکل در حوزه زن برشمرد که به لحاظ عمل و نقش آفرینی همچنان بر اولویت های سوم و چهارم تاکید داریم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سلمان رضوانی کارشناس و پژوهشگر عرصه زن و رسانه در نوزدهمین پیش نشست چهارمین کنفرانس بین المللی دین، فقه و قانون با عنوان «زن تراز انقلاب اسلامی در رسانه های جمهوری اسلامی» که در خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: زن تراز را می توان در سه سطح حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی می توانیم بحث و بررسی نماییم، زن تراز انقلاب اسلامی و دین در هر سه حوزه ویژگی هایی دارد.

وی افزود: امروزه با حضور پژوهشگران و محققان متعددی که در حوزه زن وجود دارد ویژگی های زن تراز در هر سه حوزه احصاء شده است، زن در اسلام و ایران یک هویت جمع گرا دارد در حالی که در نقطه مقابل زن تراز را یک زن فرد گرا معرفی می کنند.

کارشناس و پژوهشگر عرصه زن و رسانه با بیان اینکه شبکه های معاند به گونه ای القا می کنند که زن تنها باید به خودش فکر کند، تصریح کرد: در شبکه منوتو و بی بی سی نقش همسری و زنانگی زن را زیر سوال می برند چرا یک زن باید خودش را در نقش مادری و همسری فدا کند، این رویکرد رسانه های بیگانه است که متاسفانه در رسانه ما نیز به آن اصالت بخشیده می شود.

حجت الاسلام رضوانی مکاتب غربی را استوار بر حرف خود برشمرد و ابراز کرد: متاسفانه دیدگاه های دینی برخلاف مکاتب غربی در آراء و اندیشه خود نسبت به حوزه زن متشتت هستند و در شاخصه های خود استحکام غرب را نداریم.

وی اشاره ای به سیاست های حوزه فرهنگی داشت و آن را منفعلانه دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه فردی برخلاف امانیسم و فردگرای غربی، زن تراز جمهوری اسلامی زنی هست که پایگاه اجتماعی است و اصلی ترین نقش زن تراز دین و انقلاب نقش همسری می باشد.

پژوهشگر عرصه زن و رسانه ادامه داد: زن اگر در جامعه اسلامی همسر خوبی باشد بدون شک می تواند مادر خوبی هم باشد و اساساً اگر زن خوبی باشد قوام خانواده هم کاملا مستحکم خواهد بود و در مرحله بعد اولویت نقش مادری است.

حجت الاسلام رضوانی با بیان اینکه در رسانه های ما اولویت زن را به نقش اجتماعی می دهند، عنوان کرد: متاسفانه نقش اجتماعی را آنقدر پررنگ می کنند که حتی زنان خانه دار هم تحریک می شوند و به این فکر می افتند که نقش اجتماعی برای خود رقم بزنند و طبیعتاً تغییر این اولویت ها موجب می شود به آرامی نقش زن در خانواده به حاشیه برود و اگر پایه خانواده را از اجتماع برداریم اجتماع نیز دچار تزلزل خواهد شد.

وی با بیان اینکه فمنیست ها نیز به دنبال احیا نقش زن در خانواده هستند، تاکید کرد: در نگرش های اخیر فمینیستی سعی می کنند یک بازنگری در نقش زن در خانواده داشته باشند و آن پایگاه و سنگر اصلی را از جامعه امروز غرب پس بگیرند.

پژوهشگر عرصه زن و رسانه یادآور شد: ما در رسانه های جمهوری اسلامی یک روایت واحد از زن نداریم و تعدد روایات اصلی ترین مشکل ما در مسئله زن می باشد و به لحاظ عمل و نقش آفرینی همچنان بر اولویت های سوم و چهارم تاکید داریم و عدم روایت واحد در رسانه های ما در نظام تقنینی و سیاست گذاری های فرهنگی هم هست و همچنان تناقض آفرین است.

حجت الاسلام رضوانی رسانه های ایران را در تعیین اولویت زن دچار لکنت زبان برشمرد و اظهار داشت: تا زمانی که روایت واحد شکل نگیرد آن زن تراز جمهوری اسلامی دارای ارزش گذاری واقعی خود نیست، در تراز رسانه های رقیب ما این همراهی و همسانی و همگرایی در زن تراز مورد قبول غرب یکدست عمل می کنند.

ارسال نظرات