۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۷۴۹۰۹۱
معرفی کتاب؛

کتاب "الگوی رفتاری امام خمینی در مواجهه با جریان های سیاسی" منتشر شد

کتاب
کتاب "الگوی رفتاری امام خمینی در مواجهه با جریان‌های سیاسی" نوشته مولوی وردنجانی توسط انتشارات دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، الگوی رفتاری امام خمینی در مواجهه با جریان های سیاسی نوشته عیسی مولوی وردنجانی با موضوع اندیشه سیاسی امام خمینی توسط انتشارات دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.

در علم جامعه‌شناسی همواره رفتار سیاسی رهبران و کنش جریان‌های سیاسی در جوامع، مورد نظر اندیشمندان قرار داشته است، پژوهشگران در بررسی مشی سیاسی رهبران با طرح نظریه‌هایی، رهیافت‌های گوناگونی را جهت مطالعه رفتار سیاسی آن‌ها در جهان پایه‌گذاری نموده‌اند.

ناکارآمدی این نظریه‌ها در پوشش کنش سیاسی رهبران جوامع، سبب شد محققان با رویکردهای متفاوتی رفتار سیاسی آن‌ها را تحلیل نمایند؛ اما به علت نگرش مادی‌گرایانه، همچنان گسست ایدئولوژیکی با رفتار رهبران تعالی‌گرا عیان بود؛ بنابراین در بررسی رفتار سیاسی امام خمینی(ره)، مشتمل بر رهیافتی تعالی‌گرایانه که خاستگاه اندیشه سیاسی ایشان نیز بود؛ چارچوب محتوایی کتاب حاضر سامان یافت.

قلمرو زمانی تحقیق شامل سال‌های 1357 تا 1368 می‌باشد. در این بازه زمانی بر پایه برداشت مفهوم فرایندی حاکم بر اصطلاح الگو، در سه حوزه مبانی، اصول و اهداف، کنش سیاسی امام خمینی(ره) در مواجهه با جریان‌های سیاسی مورد سنجش قرار گرفت.

شالوده مبانی رفتاری امام خمینی(ره) در سه سطح بینش، گرایش و دانش پیگیری شده است. نتایج حاصل از تحلیل مبانی رفتاری امام(ره) مشعر تبلور نهادینگی نگرش توحیدی، مولفه‌های اخلاقی و علوم مختلف در رفتار سیاسی ایشان است.

در حیطه اصول رفتاری با کاربست معنای الزامات رفتاری در این واژه، به اصطیاد از سه حوزه مبانی، رفتار و گفتار و استنتاج از داده‌های مطالعاتی در ابعاد مختلف، الزامات رفتاری امام خمینی(ره) در مواجهه با جریان‌های سیاسی استخراج گردید.

اهداف رفتاری ایشان با اهتمام به رسالت رهبر جامعه اسلامی و حفظ دو مؤلفه مصالح و منافع نظام سیاسی به دست آمدند، آنچه در این فرایند از اندیشه و رفتار سیاسی امام خمینی(ره) حاصل آمد؛ به‌کارگیری دو عنصر اساسی «هدایت‌گری» و «تعامل‌ و تقابل» با ابتنای بر «عقلانیت سیاسی» در مواجهه با جریان‌های سیاسی است؛ که در قالب تعامل و تقابل هدایت‌گرانه تفسیر و هم‌سنخ با نظام اندیشگی تعالی‌گرایانه امام خمینی(ره) تشریح گردید.

روند مواجهه امام خمینی(ره) با جریان‌های سیاسی در شکل‌گیری وحدت رویه، هدایت فکری و کنشی به سمت تفکر اسلامی است، در این راستا با تعامل و تقابل عقلانی و بهره‌مندی از اقتضائات زمانی، به فراخور موضوع به تشویق، نصیحت، تذکر، صبر، روشنگری و رفتاری قاطعانه با جریان‌های سیاسی می‌پردازد، اثر حاضر در 380 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه معارف اسلامی به زیور طبع آراسته شده است. جهت مشاهده صفحه‌های آغازین این اثر اینجا کلیک کنید.

ارسال نظرات