۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۷۴۸۰۷۳
معاون پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تبیین کرد؛

اولویت های پژوهشی مؤسسه امام خمینی در حوزه علوم انسانی و اسلامی

اولویت های پژوهشی مؤسسه امام خمینی در حوزه علوم انسانی و اسلامی
حجت الاسلام ابوطالبی با اشاره به ضرورت و اهمیت اسلامی سازی علوم انسانی، به تشریح اولویت های پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) در حوزه علوم انسانی – اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی ابوطالبی معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات موسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اهتمام موسسه امام خمینی(ره) به اسلامی سازی علوم انسانی بیان داشت: تمرکز ما در امر پژوهش، مباحث مربوط به علوم انسانی – اسلامی است و برنامه 5 ساله پژوهشی این موسسه در شورای سیاست گذاری علوم انسانی اسلامی عرضه می شود تا برنامه گروه های پژوهشی مشخص شود.  

وی افزود: پاسخ به نیازهای نظام و جامعه و تدوین کتب درسی علوم انسانی اسلامی نیز یکی دیگر از اهداف پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بوده و اولویت های پژوهشی ما را تشکیل می دهد.

فلسفه های مضاف، اولویت اول پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) در حوزه علوم انسانی - اسلامی است

معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت فلسفه مضاف در حوزه علوم انسانی – اسلامی اظهار داشت: یکی از اولویت های موسسه امام خمینی(ره) در حوزه علوم انسانی اسلامی در امر پژوهش، بحث فلسفه مضاف هر رشته با نگاه اسلامی است؛ یعنی در کتاب هایی مثل فلسفه اخلاق، فلسفه اقتصاد و رشته های دیگر، آنچه رایج است، علم متعارفی است که با محوریت اندیشمندان غربی تولید شده است و ما در کتاب های فلسفه مضاف، می خواهیم در این رشته ها با نگاه اسلامی به پیش رفته و نگاه خود را بیان کنیم.

اولویت های پژوهشی موسسه امام خمینی در حوزه علوم انسانی و اسلامی

وی افزود: با اشاره به تقویت مبانی عقلی و نقلی دانش پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: دانش پژوهان این موسسه به دلیل مبانی قرآنی و نقلی خود، در مواجهه با نظریه های غربی بهتر ورود پیدا کرده و موضع اصولی خود را داشته باشند و این امر سبب شد تا پژوهش های این موسسه، پژوهش های بنیادی و کاربردی باشد.

تعداد 147 طرح پژوهشی کاربردی درحال اجرا داریم

معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: این موسسه در دوسال گذشته خود، حدود 272 طرح کاربردی در گروه های مختلف ارائه شده است که تعداد 151 طرح آن تقریبا پایان یافته که اکنون در مراحل آماده سازی و نشر می باشد و تعداد 147 طرح کاربردی درحال اجرا داریم.

حجت الاسلام ابوطالبی بیان داشت: مدیریت برنامه ریزی و ارزیابی، پشتیبانی، کتابخانه و مرکز اسناد، نشریات تخصصی، تدوین متون، همایش و برگزاری نشست ها و برنامه های ترویجی از جمله مدیریت های فعال معاونت پژوهشی این موسسه حوزوی می باشد.

معاون پژوهش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که سندی با عنوان «تدوین علوم انسانی اسلامی» در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تهیه شده است ابراز کرد: تمامی برنامه های این موسسه در طول ۲ سال گذشته بر اساس محوریت این سند دنبال شده است.

اولویت های پژوهشی موسسه امام خمینی در حوزه علوم انسانی و اسلامی

برگزاری ۶۵ نشست علمی در یک سال گذشته

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشی انتشار یافته موسسه امام خمینی(ره) در سال گذشته بیان داشت: کل نشر این موسسه در یک سال اخیر تعداد 102 کتاب، کتاب اولی داشتیم که پایان یافته است.

حجت الاسلام ابوطالبی در پایان افزود: در سال گذشته تعداد 65 نشست علمی، 66 کرسی ترویجی، 14 همایش برگزار کردیم و در حوزه مدیریت نشریات نیز تعداد 12 نشریه علمی پژوهشی، 6 عدد علمی ترویجی و 1 نشریه علمی تخصصی به زبان انگلیسی داریم که در همه این نشریات تنها در صورتی مقاله پذیرفته و منتشر می شود که رویکرد آن اسلامی باشد

ارسال نظرات