۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۷۴۶۳۱۲
در دانشکده دین و رسانه؛

کارگاه انتقال تجربه فیلم سینمایی «اخت الرضا» برگزار شد

کارگاه انتقال تجربه فیلم سینمایی «اخت الرضا» برگزار شد
کارگاه انتقال تجربه فیلم سینمایی «اخت الرضا» در دانشکده دین و رسانه با حضور تهیه کننده، نویسنده و کارگردان فیلم در دانشکده دین و رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دانشکده دین و رسانه در روز گذشته میزبان عوامل فیلم سینمایی «اخت الرضا» بود تا در کارگاهی برای دانشجویان و علاقه‌مندان تجربیات خود را ارائه دهند.

سید مجتبی طباطبایی تهیه کننده و کارگردان فیلم، اظهار کرد: این اثر حاصل تلاش 15 ساله یک گروه هنری است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه زنان واقعا کار کمی انجام شده است، مطرح کرد: ارحام مطهره بسیاری در تاریخ وجود دارند که متاسفانه در مستندات به آن‌ها پرداخته نشده است.

کارگردان فیلم سینمایی «اخت الرضا» با بیان اینکه در این مستندها باید عقاید مذهبی خود را که فقه بر آن تاکید دارد را رعایت کنیم، عنوان کرد: در نتیجه باید به ظرایفی ازجمله چگونگی منزل اهل بیت(ع)، چگونگی ارتباطات در این منزل، کنیزها و ... توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در فیلم‌های مذهبی توسل و کار گروهی از اهمیت بسیاری برخوردار است، خاطرنشان کرد: اگرچه توسل خیلی مهم است ولی شرط لازم نیست بلکه باید در کنار توسل، کار تیمی نیز صورت بگیرد.

طباطبایی با بیان اینکه ساخت کارهای کوتاه می‌تواند منجر به کسب تجربه شده و اثرگذار است، تصریح کرد: فیلم اخت الرضا بر اساس شرایط مطلوب ساخته نشد، بلکه بر اساس محدودیت‌ها، با حداقل‌ها انجام شد ولی اجازه ندادیم این حداقل‌ها به کیفیت کار لطمه جدی وارد کند.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که متاسفانه هنوز شناخته نشده‌اند که باید با فرصت طلبی به دنبال استفاده از این ظرفیت‌ها باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «اخت الرضا» با اشاره به اینکه در فاز نخست حدود 30 الی 35 جلسه تصویربرداری داشتیم، یادآور شد: در فاز دوم نیز 10 جلسه تصویربرداری انجام شد؛ در فاز نخست در سال 1400 اولویت ما برداشت سکانس‌های حداقلی بود به منظور ساخت مستند ولی در سال 1401 وارد فاز دوم و سکانس‌های جزئی‌تر شدیم که البته بازهم نتوانستیم به بسیاری از جزئیات بپردازیم.

در ادامه نیز مصطفی نیکزاد نویسنده فیلم سینمایی «اخت الرضا» با اشاره به اینکه در این اثر در یک سیری از مستند به مستند داستانی تبدیل شدیم، اظهار کرد: باتوجه به اینکه شخصیت اصلی فیلم ما یک بانوی مطهره بود، نباید برای شخصیت اصلی خیال‌پردازی صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه این‌گونه شخصیت‌ها، محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند، مطرح کرد: تلاش ما بر این بوده است که خیال‌پردازی را برای افرادی که شخصیت شبیه قصه‌ای دارند، انجام دهیم.

نویسنده فیلم سینمایی «اخت الرضا» اضافه کرد: در این سوژه دیدگاه‌های مختلف و مخاطبین مختلف را مدنظر قرار دادیم و تلاش کردیم موجب نفرت پراکنی در سایر مذاهب نشویم.

طباطبایی در پاسخ به سؤالی در خصوص محدودیت نمایش تصویر ائمه و اشخاص محترم مذهبی اظهار داشت: اعتقاد به این داشته ام که نباید چهره حضرت را نشان داد و اگر هم کسی در فیلم و اثر خود چهره اهل بیت و اشخاص مطهر مذهبی ما را نمایش داده است از نظر من اشتباه کرده است.

علی نژادشاهرخ آبادی

ارسال نظرات