۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۴۲۶۸
اختصاصی رسا/آیت الله یزدی:

از روشنگری عقب نشینی نمی کنم

خبرگزاری رسا ـ آیت الله محمد یزدی در دیدار جمعی از فضلا و محققین حوزه علمیه قم گفت: ما وظیفه نداریم سکوت کرده و بی تفاوت باشیم و جریان روشنگری وظیفه‌ای است که در برابر خداوند باید انجام دهیم.
درس خارج آيت الله يزدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صبح امروز جمعی از فضلا و محققین حوزه علمیه قم با آیت الله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کردند.

در این دیدار حاضران ضمن تبریک ایام الله دهه فجر از مواضع بصیرانه آیت الله یزدی خصوصاً در فتنه‌های اخیر تشکر کرده و حمایت خود را از این مواضع روشنگرانه ابراز داشتند.

آیت الله یزدی در این دیدار ضمن تشکر از حاضران گفت: خدا کند ما کوتاهی نکرده باشید و آنچه کرده ایم در راستای وظیفه بوده است. چنانکه حضرت امام همواره این نکته را تذکر داده اند که ما موظف به تکلیف هستیم و مکلف به نتیجه نیستیم.

 رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به حوادث گوناگون تاریخ انقلاب افزود: در فراز و نشیب‌های سیاسی انقلاب گاهی تشخیص برای انسان مشکل می شود لذا باید خودمان را به خدا واگذار کنیم و گرنه نفس انسان او را رها نخواهد کرد.

وی تشخیص صحیح در حوادث مختلف را مهم ارزیابی کرده و اظهار داشت: ما که در برزگترین حوزه علمیه شیعه زندگی می کنیم باید قدردان این نعمت باشیم و مهم مسئله تشخیص در فراز و نشیب‌ها است. آیه شریفه تکلیف ما را مشخص کرده است که « فَلاَ وَ رَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّىَ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُواْ تَسْلِیمًا» یعنی مومنان در اختلاف انظار و بعد از حکم رهبری نباید احساس حرج کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گستره معنی این آیه شریفه را شامل مسایل حکومتی نیز دانسته و گفت: برخی مشاجره مورد بحث در آیه را در مورد مسایل قضایی دانسته‌اند در حالی که حتی در سایر مسایل از جمله مسایل حکومتی و اجتماعی نیز باید روش این باشد که هر کسی حق ندارد در نصب پیامبر و سایر تصمیمات حکومتی ایشان تردید داشته باشد. در این آیه مسئله ولایت الهی و ولایت فقیه درجه‌اش مشخص شده است ما باید صاحب نظر باشیم اما وقتی رهبری نظرش را اعلام کرد هر چند خلاف تحلیل ما باشد باید بپذیریم.
 
آیت الله محمد یزدی افزود: البته به رهبری باید مشاوره داد ولی وقتی به درجه تصمیم رسید حتی اگر با سلیقه ما هماهنگ نباشد تبعیت از این حکم انفع به حال مصالح حکومت و جامعه است تا اینکه فضای جامعه دچار تردید و نگرانی شود. لذا من گاهی احساس کوتاهی می‌کنم که به جهت وضع جسمی توان بیش از این ندارم که به وظایف خودم عمل کنم و به هر حال امیدوارم که بتوانیم وظیفه خودمان را در انقلاب انجام دهیم.

رییس جامعه مدرسین همچنین در پاسخ به سوال یکی از حاضران در مورد نگرانی از توقف جریان روشنگری، هرگونه عقب نشینی از روشنگری را تکذیب کرده و گفت:ما وظیفه نداریم سکوت کرده و بی تفاوت باشیم و جریان روشنگری وظیفه‌ای است که در برابر خداوند باید انجام دهیم. /914/ت301/ج

ارسال نظرات