۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴
کد خبر: ۷۳۷۳۸۶
در نشستی علمی؛

«ظرفیت اندیشه فارابی برای علوم انسانی و سیاست ایران امروز ما» بررسی شد

«ظرفیت اندیشه فارابی برای علوم انسانی و سیاست ایران امروز ما» بررسی شد
خراسان رضوی - انجمن علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رضوی در نشسیت علمی با حضور دکتر شهرستانی به موضوع ظرفیت اندیشه فارابی برای علوم انسانی و سیاست ایران امروز ما پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، نشست علمی «ظرفیت اندیشه فارابی برای علوم انسانی و سیاست ایران امروز ما» از سوی انجمن علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رضوی با حضور دکتر دکتر سیدحسین شهرستانی برگزار شد.

دکتر شهرستانی به نقاط مشترک بین وضعیت امروز علوم انسانی و سیاست ما و اندیشه فارابی اشاره کرد و به تحلیل تلاش فکری فارابی در دورۀ خودش که در مواجهه با فرهنگ یونانی شکل گرفته پرداخت.

وی افزود: از یک منظر، مسئلۀ فرهنگی و اجتماعی ما در مواجهه با تمدنِ مدرن غربی همان مسئلۀ فارابی در مواجهه با تمدن یونانی است.

دکتر شهرستانی گفت: فارابی در مواجهه با تمدنِ یونانی، دست به اجتهاد فکری زد و موسس فلسفۀ اسلامی شد که این همان مسئله ای است که ما اکنون در مواجهه با تمدن مدرن غربی در پیش داریم و از این جهت فارابی، می تواند الگویِ بسیار مناسبی برای تحول در علوم انسانی و سیاست ورزی صحیح ما قلمداد شود.

در بخش پرسش و پاسخ به مهمترین نکته ای که اشاره شد بررسی دلایل تاخیر در توجه به فارابی در سنت فکری ما بود که در این باره دکتر شهرستانی گفت: توجه به قلمرو فلسفۀ سیاسی، بعد از فارابی به محاق رفت و ابعاد دیگر سنت فلسفیِ ما مخصوصاً در فلسفۀ اولی و الاهیات بالمعنی الاخص گسترش پیدا کرد.

وی افزود: این غفلت حتی در دورۀ معاصر و پس از مواجهه با تمدنِ مدرن غربی که توجه به سیاست و جامعه در بالاترین شکل ممکن در آن برجسته است، بازهم تا سالها مرتفع نشد.

دکتر شهرستانی به توجه مرحوم علامه طباطبائی(ره) و بعد از آن دکتر داوری اردکانی به این موضوع اشاره کرد و گفت: اکنون این توجهات زمینه را برای توجه دقیق به فارابی و راهکارهای او برای امروز ما گشوده است.

جواد رستمی
ارسال نظرات