۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۷۳۲۰۳۲
حجت الاسلام والمسلمین عالی مطرح کرد؛

محیط خانواده، بهترین محل برای سیر و سلوک معنوی

محیط خانواده، بهترین محل برای سیر و سلوک معنوی
اصفهان ــ استاد حوزه علمیه با اشاره به ضرورت رعایت اخلاق در خانه، گفت: بهترین جایی که انسان می تواند ریاضت کشیدن و پا روی نفس گذاشتن را تمرین کند، محیط خانواده است.

به گزارش حبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، استاد حوزه علمیه، ظهر امروز در حرم زینبیه اصفهان، با بیان اینکه سه کلمه را اگر در رابطه با خانه و خانواده داشته باشیم نگاه ما به خانواده و اخلاق و رفتار ما واقعا تغییر خواهد کرد، گفت: یک، خانه محل عبادت است، انسان با کارهای بسیار ساده می‌تواند در خانه رشد معنوی داشته باشد که در هیچ کجا برای او میسر نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: حتی بعضی عرفای بزرگ به دلیل اینکه ازدواج نکردند از کمالاتی محروم شدند چرا که عبادت‌هایی که با کارهای ساده برای انسان ثواب‌های بسیار دارد را نداشتند، خانه محل ریاضت است، کسانی که می خواهند قدمهای بلندی به سمت قرب الهی بردارند خانه محل این سیر و سلوک و ریاضت است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی خاطرنشان کرد: گاهی ریاضت مراقبت‌های آنچنانی و چله گرفتن و عبادت‌های خاص و طولانی است، گاهی اما عبادت‌ها و فعالیت‌های انسان در خانه ریاضت است، علامه طباطبایی می‌فرمایند ریاضت فردی که متأهل است در خانه مدارا کردن در مقابل ناملایمات است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه همیشه هم حق گرفتنی نیست، اظهار کرد: در خانه و خانواده قرار نیست انسان پافشاری کند برای گرفتن حق خود، اگر قرار باشد زندگی حقوقی بشود در خانه مشکلات بسیاری پدید خواهد آمد، در خانه و خانواده زندگی اخلاقی است، زندگی اخلاقی فراتر از زندگی حقوقی است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تصریح کرد: همانطور که امام می‌فرمایند انسان هرچه برای خود می‌پسندد برای دیگران هم بپسندد، چنین رویکردی در محیط خانه و خانواده باید باشد، بهترین جایی که انسان می تواند ریاضت کشیدن و پا روی نفس گذاشتن را تمرین کند درون خانه و محیط خانواده است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند سه دسته از بانوان امت من هستند که فشار قبر ندارند، دسته اول زنی که با فقر شوهرش بسازد و اهل آزار شوهرش به علت مشکل مالی نباشد، دسته دوم زنی که با بداخلاقی مردش بسازد و تحمل داشته باشد، دسته سوم زنی که مهریه‌اش را ببخشد. در این روایت پیامبر اکرم(ص) وظایف زنان را مطرح می‌کنند اما وظایف مردان نیز در روایات متعددی ذکر شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زن و مرد باید وظایف خود را بدانند و به آن عمل کنند، اظهار کرد: مهریه دین است و برعهده مرد است که آن را پرداخت کند؛ اگر کسی با نیت نپرداختن مهریه ازدواج کند بنابر روایت مانند انسان دزد است و این کار یک دزدی پنهان است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات