۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۷۲۶۰۴۶
آیت الله کعبی تأکید کرد؛

لزوم ایجاد مرجعیت رسانه‌ای برای مقابله با جنگ روایت‌ها

لزوم ایجاد مرجعیت رسانه‌ای برای مقابله با جنگ روایت‌ها
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ساخت و ایجاد مرجعیت مطمئن رسانه‌ای و خبری قابل اعتماد در مقابله با جنگ روایت ها، مصداق جهاد تبیین است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه سخنرانی جهاد تبیین شهرستان بندر امام خمینی(ره) با اشاره به ایام حزن فاطمیه اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پرچم‌دار جهاد تبیین حقیقت اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله وسلم، مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، افشای خط فرمان دشمنان، فتنه گران، منافقان، منحرفان و تبیینگر آسیب های امت اسلام و ترسیم کننده راه حال و آینده همه زمان ها است.

وی در ادامه افزود: اراده الهی بر این تعلق گرفته است که منظومه فکری و ارزشی او درس‌آموز و الهام‌بخش همه زمان ها و مکان ها شود و معارف فاطمی، ایمان، اخلاق و سلوک فاطمی در این زمانه راه گشا است.

آیت الله کعبی با سوال اینکه چرا ما به تبیین حقایق اسلام و مکتب، جهاد تبیین می گوئیم بیان داشت: جهاد در آموزه های فقهی اعم از جنگ نظامی است؛ چراکه در جهاد چهار عنصر وجود دارد که اگر این چهار عنصر در شخصی جمع شود آن فرد مجاهد فی سبیل الله خواهد شد؛ حتی اگر در میدان نظامی نجنگد.

عناصر جهاد تبیین

وی در ادامه افزود: یکی از آن چهار عنصر عبارت است از تلاش خستگی ناپذیر و به کارگیری همه ظرفیت ها به توان فکری، عاطفی، آبروئی و زمانی با همه استعدادها و توانمندی ها برای تبدیل ضعف ها به قدرت و تولید قدرت برای اسلام در همه عرصه های فرهنگی، تربیتی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و سایر عرصه های دیگر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به عنصر دوم جهاد تبیین پرداخت و اظهار داشت: تولید قدرت دومین عنصر است و باید برای مکتب مقدس اسلام باشد نه برای فرد یا شخصی؛ بلکه باید برای منافع و مصالح عمومی و جلوگیری از مفاسد عمومی و فی سبیل الله صورت بگیرد.

آیت الله کعبی عنصر سوم جهاد تبیین را تضعیف دشمن دانست و ابراز کرد: تضعیف و منکوب کردن دشمنان و غلبه بر آنان نیز یکی از عناصر جهاد تبیین است؛ چرا که اقتضای جهاد تبیین این است که دشمنان مقابل شناخته شوند و خط فرمان آن معلوم و مشخص گردد تا برنامه‌ها، راهبردها، عملیات ها و طراحی های آنان را شناخته و در جهت مقابله با آنان اقدام کنیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری عنصر چهارم جهاد تبیین را شناخت خط فرمان ولایت و تلاش برای اجرائی سازی و عملیاتی کردن راهبردها، برنامه ها و منظومه فکری و ارزشی ولایت در صحنه های اجتماعی و سیاسی دانست و اظهار داشت: این عناصر مهم ترین عناصر جهاد تبیین است و نسبت به مقتضیات زمانی و مکانی وظایف ما نیز در مقابل آن متعدد و مختلف می شود.

آیت الله کعبی در ادامه افزود: در میدان فرهنگی ساخت جامعه بر مدار ایمان و تقوا و تولید قدرت نرم برای مقابله با جنگ نرم دشمنان می تواند بهترین جهاد فرهنگی باشد؛ چراکه در میدان اقتصاد تلاش دشمن این است که کشور ما کشور وابسته ای باشد؛ اما هدف دشمنان در میدان فرهنگی، سربازگیری به نفع خود است که باید جلوی آن گرفته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی با بهره گیری از فضای مجازی در عصر دیجیتال درصدد است همانند یک ویروس و میکروب، روح و روان و ذهن و عاطفه جوانان کشور ما را تسخیر کند و اگر ما در جهت مقابله با دشمنان جهاد سایبری انجام دهیم و میکروب ها و ویروس ها را خنثی کنیم و از جوانان کشور صیانت کنیم، جهاد تبیین خواهد بود.

لزوم ایجاد مرجعیت خبری و رسانه ای در کشور

وی در ادامه بیان داشت: ساخت و ایجاد مرجعیت مطمئن و مورد اعتماد رسانه‌ای، خبری و قابل اعتماد در مقابله با جنگ روایت ها و دروغ پردازی برای قلب حقایق، خود نوعی جهاد تبیین است؛ چرا که جهاد تبیین قتال نیست بلکه جهاد زبانی، تبلیغی و رسانه ای است.

آیت الله کعبی با اشاره به شیطانی بودن رسانه هایی همچون اینترنشنال، بی بی سی و منو تو و امثال آنها خاطرنشان کرد: گوش دادن، دیدن، دنبال کردن و سخن آنان را پذیرفتن، صحیح نیست؛ چرا که صدای این رسانه ها، صدای شیطان و تبعیت از ظلم و ستم است و مصداق معونه ظالمین است که در اسلام معونه ظالمین از گناهان کبیره به شمار آمده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت خبر و مرجعیت آن در جوامع بیان داشت:خبر نیاز به تجزیه و تحلیل دارد و نباید از هر کسی شنیده و آن را قبول کرد.

وی در ادامه افزود: ساخت جبهه مطمئن خبری و مرجعیت روشن و قابل اتکا امری مهم و ضروری است که باید درسطح ملی، استانی و شهرستانی باشند و یکی از رسالت نخبگان و نیروهای اجرایی و مومن انقلابی هر شهر این است که شبکه مطمئن رسانه ای برای خود درست کنند.

حجاب و عفاف خط قرمز نظام اسلامی است

آیت الله کعبی با اشاره به بحث حجاب و عفاف و سیاست های نظام در این باره خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف خط قرمز نظام اسلامی است؛ زیرا حجاب از ضروریات دین اسلام است و نظام اسلامی به هیچ وجه از مسئله حجاب و عفاف و غیرت زن ایرانی کوتاه نمی آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه افزود: برنامه نظام اسلامی برای حجاب و عفاف این است که به لطف الهی نهادهایی مشخص با قاطعیت براساس مصوبات مراجع عالی نظام، قانون حجاب و عفاف را در کشور اجرایی و عملیاتی خواهند کرد.

آیت الله کعبی ابراز کرد: خاستگاه حجاب و عفاف خاستگاه ایمان و تقوا و خاستگاه ارزش و کرامت زن است و زنان باحجاب و با عفاف می توانند زن دانشمند، با کرامت و فعال در عرصه های اجتماعی و الگوی زن معاصر باشند و الحمدالله چنین زنان با حجاب و عفافی در جامعه اسلامی فراوان داریم.

وی در ادامه افزود: نقطه ضعف غرب بحث از زنان با کرامت، باحجاب و دانا و توانا است و زنان با حجاب و عفاف فرهنگ غربی را به چالش کشیده اند؛ به گونه ای که در کشورهای غربی تحمل وجود زنان با حجاب و عفاف را نمی کنند و آنان را اذیت و آزار داده و به قتل می رسانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اروپای شرقی زنان بالکان و زنان شرقی را از طریق قاچاق به غرب ارسال کرده و رسماً آنان را همانند کالا خرید و فروش می‌کردند که برای مقابله با آنان چهار جلد کتاب قطور کنوانسیون های بین المللی علیه آنان نوشته شده است و اگر غربی ها مدعی کرامت زنان هستند جلوی قاچاق و بردگی نوین زنان غربی را بگیرند.

محاربه و حکم آن در اسلام

آیت الله کعبی با اشاره به مباحث به وجود آمده درباره محارب و شخص محارب در حوادث اخیر خاطرنشان کرد: حق امنیت و آرامش از حقوق عمومی هر جامعه ای است و امنیت و آرامش مثل تنفس و حیات برای جوامع است و اگر این امر از بین برود، هیچ پیشرفت و توسعه ای اتفاق نمی‌افتد؛ چراکه امنیت و آرامش زیرساخت توسعه و پیشرفت کشور است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: نظام اسلامی باید خاستگاه امنیت و آرامش، بهداشت و سلامت و حقوق عامه باشد که یکی از وظایف قوه قضاییه احیای حقوق عامه و پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی و گسترش عدل و آزادی های مشروع است.

آیت الله کعبی در پایان بیان داشت: یکی از مجازات کسانی که امنیت را به مخاطره بیندازند به اتفاق فقها، اعدام است که شامل سلب امنیت جانی، مالی، روح و روان عمومی و ارعاب عمومی، قصد فساد و اخلال در امنیت عمومی، کشیدن سلاح و حمل آن می شود که این احکام علاوه بر دلایل قرآنی از براهین روایی نیز برخوردار هستند.

 

محمد مهدی محققی

ارسال نظرات