۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۷۰۹۴۸۵
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

اهمیت رجوع به روایات اهل بیت و متخصصان دینی برای استفاده از قرآن کریم

اهمیت رجوع به روایات اهل بیت و متخصصان دینی برای استفاده از قرآن کریم
اصفهان ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برای استفاده از قرآن کریم باید به اهل بیت(ع) و متخصصین دینی مراجعه شود تا باعث هدایت انسان بشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در درس گفتاری با موضوع تفسیر قرآن کریم، با بیان اینکه معتقد هستیم که ادله ما منحصر به روایت نیست و عقل هم از ادله ما است، گفت: وقتی بحث عقل مطرح می‌شود مراد از ان یک اصطلاح خاصی است که فقط حوزویان از آن استفاده می‌کنند و آن مستقلات عقلیه است.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: مستقلات عقلیه اصطلاحی است به این معنا که آیا عقل ما بدون توجه به روایات می‌تواند استفاده کند از قرآن کریم برخلاف اهل بیت(ع) که ما این موضوع را قبول نداریم، ما درحالی عقل را حجت می‌دانیم که عقل متخصص دین را می‌گوییم که مسلط به مبانی دین است، متخصص دین که باز خود او احتیاط می‌کند.

وی با اشاره به احتیاط امام خمینی در تفسیر سوره حمد و استفاده از عباراتی نظیر شاید در تفسیر برخی آیات توسط امام خمینی، اظهار کرد: شخصیتی مانند امام خمینی به جاهایی می‌رسد که ملاحظه می‌کند در حالی که به عقل به خوبی تسلط دارد و کاملا مسلط به مبانی دین و روایات است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فهم قرآن کریم منحصر به روایات نیست، تصریح کرد: اما باید بدانیم که عقل و روایات و حتی اجماع هم که یکی از ادله ما می‌تواند باشد و سنت که باز یک دلیل دیگری است، همه اینها در راستای فهم قرآن کریم قرار می‌گیرد به طوری که اگر کسی بخواهد جدای از اهل بیت(ع) باشد نمی‌تواند مستقل از ایشان جلو برود.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: علم پزشکی برای استفاده همه مردم است اما برای فهم همه نیست، اگر به مردم گفته می‌شود از پزشکی استفاده کنید به معنای این نیست که سراغ کتب پزشکی بروید، باید اجازه داد متخصص از علوم و کتب پزشکی استفاده کند، نه اینکه عوام مردم به سراغ کتب بروند و دچار برداشت اشتباه بشوند.

استاد درس خارج حوه علمیه با بیان اینکه باید استفاده از قرآن عمومیت پیدا کند و صحیح باشد، عنوان کرد: راه این موضوع این است که به همه بگوییم که از قرآن کریم استفاده کنید اما از متخصصین کمک بگیرید و به متخصص برای استفاده از قرآن کریم مراجعه کنید و نباید مستقل از اهل بیت(ع) یا متخصص بخواهید از قرآن استفاده کنید.

وی به آیاتی از سوره بقره که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با هم دارند اشاره کرد و گفت: یک جا می گوید قرآن برای هدایت همه مردم است و جای دیگر می‌گوید قرآن برای هدایت متقین است، قرآن برای هدایت همه آمده است اما کسانی که می‌فهمند قرآن را هدایت خواهند شد، عده‌ای سراغ قرآن نمی‌روند، عده‌ای بدون اهل بیت(ع) سراغ قرآن می روند و یا عده ای نظیر وهابیت می‌گویند تنها کتاب خدا برای ما کافی است و همین افراد در حال کشتار مسلمانان یمن هستند و سخت در گمراهی قرار دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضلالت و گمراهی وهابیت را گواه بر عدم کفایت قرآن کریم برای هدایت انسان دانست و تصریح کرد: آیه 9 سوره اسرا می‌فرماید قرآن کریم شما را به اهل بیت(ع) هدایت می کند، یا حدیث ثقلین که خیلی واضح از اهل سنت و شیعه نقل شده و ما باید به هردوی قرآن و اهل بیت(ع) تمسک بجوییم تا هدایت بشویم، برای استفاده از قرآن کریم باید به متخصص مراجعه کنیم تا هدایت بشویم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات