۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۷۰۴۸۵۰

درمان بیماری پارکینسون با رژیم غذایی مناسب

درمان بیماری پارکینسون با رژیم غذایی مناسب
بیماری پارکینسون یک بیماری صعب العلاج است که در آن سلول‌های عصبی مغز به تدریج می‌میرند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مطالعات نشان داده اند که با پیروی از رژیم غذایی مناسب می‌توان خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش داد و احتمالاً بر روند بیماری تاثیر گذاشت.

غذا‌های مدیترانه‌ای مانند ماهی، حبوبات و کمی گوشت سرشار از سبزیجات تازه و سایر مواد سالم هستند. مطالعات علمی تایید می‌کنند که این نوع رژیم غذایی می‌تواند پیشرفت بیماری پارکینسون و حتی خطر ابتلا به آن را کاهش دهد.

بیماری پارکینسون اغلب بدون علائم شروع می‌شود و سال‌ها در بدن باقی می‌ماند قبل از این که با لرز یا حالت صورت یخ زده قابل مشاهده شود. متخصصان تاکید می‌کنند که در این مرحله به ویژه، رژیم غذایی سالم اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ زیرا اعتقاد بر این است که تغذیه تاثیر مثبتی بر بیماری دارد.

آیا پارکینسون از روده شروع می‌شود؟

محققان معتقدند که بیماری پارکینسون حداقل در برخی افراد با تغییراتی در روده‌ها شروع می‌شود. این ممکن است به این دلیل باشد که مواد مغذی از روده به مغز می‌روند و می‌توانند تاثیرات مضری در آن جا داشته باشند.

حتی اگر هنوز چیز‌های زیادی در این زمینه مشخص نباشند، مسلم است که روده واسطه‌های شیمیایی را با مغز مبادله می‌کند و می‌تواند از طریق خون یا مسیر‌های عصبی از روده به مغز که به عنوان محور مغز-روده شناخته می‌شود، حرکت کند.

بیماران پارکینسون اغلب به دلیل تغییراتی که این بیماری در روده ایجاد می‌کند، از مشکلات روده رنج می‌برند؛ به طوری که بسیاری از مبتلایان سال‌ها قبل از بروز علائم معمول از مشکلات گوارشی مانند یبوست شدید شکایت دارند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهند که ترکیب میکروبیوم یا باکتری روده در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تغییر می‌کند.

معمولاً باکتری‌های مفید روده ما غذا را به مواد مغذی تبدیل می‌کند، اما باکتری‌های مضری نیز در روده‌های ما وجود دارند که وقتی تعادل ما به هم می‌خورد باعث بیماری ما می‌شوند.

به عنوان مثال، در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، باکتری‌هایی که دیواره روده را نفوذپذیر می‌کنند، اغلب غالب هستند. بنابراین، مواد التهابی می‌توانند وارد خون شوند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای شدت بیماری را کاهش می‌دهد

یکی از روش‌های درمانی ممکن، متعادل کردن سریع روده با پیروی از یک رژیم غذایی خاص، در نتیجه برنامه‌ریزی مجدد میکروبیوم روده تا حد معینی است. علاوه بر این، بسیاری از افراد مبتلا به پارکینسون در برخی مواد مغذی، به ویژه ویتامین D، اسید فولیک و ویتامین B۱۲ کمبود دارند.

مطالعات نشان می‌دهند که برخی مواد غذایی مانند سبزیجات، غلات کامل، روغن زیتون، چای سبز و توت قرمز می‌توانند از سلول‌های عصبی محافظت کنند و توصیه می‌شود از غذا‌های آماده، چربی‌های اشباع شده و قند‌ها خودداری کنید.

منبع: دویچه وله

ارسال نظرات