۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۷۰۳۹۸۴

لزوم تفکیک گوشی های هدفون به چپ و راست

لزوم تفکیک گوشی های هدفون به چپ و راست
حتما تاکنون با این موضوع رو به رو شده اید که هدفون ها دارای گوشی مخصوص گوش چپ و گوش راست هستند. طبیعتا بیشتر مردم تصور می کنند شنوایی گوش چپ و راست یکسان است و بنابراین چه لزومی برای تفکیک گوشی های هدفون وجود دارد.

به گزارش جام جم آنلاین، از نظر علم فیزیک، صدا به آرامی حرکت می کند. به طور کلی شما با بررسی یک پژواک می توانید دریابید که صدا چقدر آهسته حرکت می‌ کند.

برای آزمایش این موضوع می توانید در پارکینگ یک ساختمان بزرگ و وسیع دور فریاد بزنید. در این شرایط شما می ‌توانید با کمی تاخیر صدای خود را بشنوید که به سمت شما برگشته است.

در حقیقت صدا بر خلاف نور آهسته تر حرکت می کند و سرعت آن ۳۳۰ میتر در ثانیه است.

این سرعت آنقدر کم است که مغز شما می تواند تفاوت زمانی بین صدایی که به گوش چپ و راست می رسد را تشخیص دهد. به این تفاوت زمانی، تشخیص بین شنوایی می گویند.

مطالعات انجام شده نشان می دهد گوش ما می تواند تفاوت های زمانی بین شنوایی را به اندازه ۱۰ میکروثانیه تشخیص دهد بنابراین، اگر کسی در سمت چپ شما صحبت می کند، مغز شما می داند که صدا از سمت چپ می آید زیرا کسری از ثانیه بیشتر طول می کشد تا همان صدا به گوش راست شما برسد.

موسیقی استریو از این قابلیت مغز برای ایجاد این توهم استفاده می کند که صدا از جهات مختلف می آید، و هدفون بهترین راه را برای تجربه این توهم فراهم می کند زیرا موسیقی را مستقیماً به هر گوش منتقل می کند اما برای شنیدن درست استریو، به داشتن هدفون در مسیر درست نیاز دارید، در غیر این صورت، همه صداها برعکس می شوند و سمت چپ از سمت راست و بالعکس صداهای مورد نیاز را دریافت می کند.

البته این تفاوت هدفون ها تنها برای شنیدن فایل های صوتی با ویژگی استریو است و شما هیچ تفاوتی برای صداهای مونو متوجه نمی ‌شوید.

ارسال نظرات