۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۷۰۲۰۴۸
امیرعبداللهیان:

در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالبات‌مان مورد توجه قرار نگرفته است

در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالبات‌مان مورد توجه قرار نگرفته است
وزیر امور خارجه گفت: در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالبات‌ مورد توجه قرار نگرفته اما با خوش‌بینی، حسن نیت و جدیت به تلاش‌ برای رسیدن به توافقی خوب ادامه می‌دهیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با «پکا هاویستو» همتای فنلاندی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان

وی گفت: با وزیر خارجه گفت‌وگوهای متنوعی را در خصوص حوزه‌های مختلف مناسبات دوجانبه انجام دادیم. روابط ایران و فنلاند روابطی متین است و در مسیر درست خود قرار دارد. در دولت آقای رئیسی بر سیاست متوازن تمرکز داریم و نگاه جدید ایران، نگاه به همه بخش‌های جهان از جمله اروپا است.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که خیلی خوشحالم که همکار خوبم از شرایط بحرانی ابتلا به ویروس کرونا به سلامت عبور کرد و همین هم عامل تاخیر سفر ایشان به تهران بود، اظهار داشت: خوشحالم که امروز توانستیم همدیگر را ملاقات کنیم. این دومین دیدار بعد از نیویورک است.

وی به دیدارش با وزیر خارجه فنلاند در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اشاره کرد و افزود: برای توسعه همکاری بین دو کشور برنامه‌هایی داشتیم و در نیویورک در خصوص توسعه روابط دو کشور توافقاتی حاصل شد و سفر امروز هم تحقق برخی توافقات است. ما حدود ۱۱ سند همکاری داریم که امروز در مورد آن گفت‌وگو کردیم، علاوه بر این در راستای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی در حوزه‌های علم و تکنولوژی و آب آشامیدنی سالم به گفت‌وگو پرداختیم.

وزیر خارجه یادآور شد که حجم مبادلات بین دو کشور قابل توجه نیست.

وی با بیان این‌که از توجه فنلاند به تحولات در منطقه غرب آسیا و افغانستان مطلع هستیم، اظهار داشت: همچنان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید داریم.

حملات نظامی علیه یمن متوقف شود

امیرعبداللهیان به دیدار هاویستو با کاظمی قمی نیز اشاره کرد و افزود: گفت‌وگوهای مفصلی در این دیدار انجام شد.

رییس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: از بازگشت آرامش به منطقه و توقف حملات نظامی علیه یمن و توقف گسترش دامنه جنگ و تمرکز بر رفع محاصره انسانی و آتش بس و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی استقبال می‌کنیم و امیدواریم این دیدارها پایه‌ای برای افزایش سطح روابط دوجانبه باشد.

وی همچنین گفت: اروپا یک ظرفیت مهم در سیاست خارجی ایران است و اروپا را صرفا در سه کشور طرف برجامی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نمی‌بینیم. ضمن اینکه از توسعه روابط با این سه کشور استقبال می‌کنیم، توجه به سایر کشورهای اروپایی مورد توجه ایران است.

هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادامه دور هشتم مذاکرات در وین از فردا (سه‌شنبه) و پیش بینی حصول نتیجه نیز خاطرنشان کرد: ما بر آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ و Non-Paper هایی که از طریق آقای مورا تبادل شده تمرکز کردیم. در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین، هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آقای علی باقری و کارشناسان ارشد مذاکره کننده در روزهای آینده در وین بر سندی که قرار است مورد توافق قرار گرفته شود تمرکز خواهند کرد و در آن سند طرف‌های مختلف بازگشت و پایبندی خود را به تعهدات در برجام نشان دهند.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این مرحله به توافق نهایی نزدیک شویم، اینکه می‌توانیم در روزهای آینده مذاکرات را به توافق خوب منجر کنیم، بستگی به ابتکار نیت و رفتار سه کشور اروپایی و آمریکا دارد.

وی ادامه داد: این‌که آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام، آیا به معنای واقعی با حسن نیت و جدیت به دنبال رسیدن به توافق هستند، یا نه موضوعی است که در طرف مقابل باید جستجو کرد.

وزیر خارجه بیان کرد: آن‌چه به ایران برمی‌گردد با خوشبینی، حسن نیت و جدیت به تلاش‌های خودمان برای رسیدن به یک توافق خوب و حتی فوری ادامه خواهیم داد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
آمریکاییهای بی شرف هر چه در توان داشتند به مردم ایران فشار آوردند و ضربه زدند ، امیدوارم روزی به توانی برسیم که بتوانیم جواب کارهاشون رو داخل حلقومشون فرو کنیم.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
ایران هم باید با بازی امریکایهای کلاهبردار بازی کند و در اصل بازیشان بدهد! از این فرصت های کوچک استفاده کند و در آخر هم بگوید نه نمیشود؟ اعتمادی به آمریکایها نیست! پس رفتیم که اورانیوم بالای ۶۰ درجه تا ۱۰۰ درجه را هم غنی سازی کنیم برای یاد گرفتن دانش پایه آن..!من که اعتماد نخواهم کرد اگر نتوانند تعهد بدهند تعهد قدرتمند که دوباره نمیزنند زیر همه چیز مثل زمان ترامپ تروریسم......
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند....تمام تحریم ها باید یک جا لغو شود، آمریکایی ها در عمل تضمین بدهند و راستی
آزمایی بشوند....مذاکره کنندگان هوشیار باشند تا مکر این شیطان بزرگ به خودش برگردد
0
1
امید خورشیدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
آمریکا، غرب و کشورهای دنباله‌روی شیطان بزرگ مخصوصا در منطقه باید هزینه بدهند و بدانند شکست مذاکرات مساوی است با نابودی اقتصاد آنها. مرگ یکبار شیون یکبار! باید طوری هزینه بدهند که از کرده خود بر علیه ملت بزرگ ایران پشیمان شوند. این پیشنهادهای نخ‌نما و مسخره را بهتر است برای خودشان نگه دارند. نزدیک به ده سال است که به اقتصاد مملکتمان ضربه زدند. دولت مورد علاقه آنها در ایران سر کار آمد تا می‌توانست امتیاز داد تا کدخدا راضی شود. حاضر بود همه چیزش را بدهد در جواب چه نصیبش شد؟ باید از موضع اقتدار طوری رفتار کنیم که در س عبرت تاریخی بگیرند. یا وسط این جنگ سر عقل خواهند آمد و یا ضربه‌ای خواهند خورد که دنیا از دستشان نفس راحتی خواهد کشید و نظامات بین‌الملل از نو بازتعریف خواهند شد. باید آمریکا از آن بالا به زیر کشیده شود. دلار و اقتصادش را می‌توانیم نابود کنیم. بعد از تمام اینها می‌رویم به سوی گرفتن غرامت. آمریکا دارد حماقت بزرگی میکند و تاوانش را بدجوری خواهد داد. ایران هنوز از اهرمهای فشار خود استفاده نکرده است، چرا که مذاکرات در جریان هستند. یعنی فکر می‌کنند اگر مذاکرات شکست بخورد ایران همینجور دست روی دست میگذارد؟ نخیر! تنگه هرمز را تا سالها خواهد بست! رژیم جعلی به کلی ویران خواهد شد و خیلی اتفاقات دیگری که برای کشورهای حوزه خلیج فارس خواهند افتاد. اقتصاد دنیا قفل خواهد شد. البته ممکن است وسط این جنگ عاقلان به این نتیجه برسند که حقوق ایران را تامین کنند و به رسمیت بنشاسند، آن زمان است که جنگ تمام خواهد شد. در حال حاضر ایران به آنها شانس بزرگی داده است و درهای مذاکرات به زودی بسته خواهند شد و مردان میدان مسائل را حل خواهند کرد
0
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
امريكا سه هدف داره : ١ ، اجماع ايجاد كنه ٢، اورانيوم و پلوتونيم دوباره مثل برجام از ايران خارج كنه ٣، قلب راكتور ارك با يك راكتور الكى جايگزين كنه( كه تو برجام سيمان پر كردند )
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
وقتی ایران بدون دریافت کمک از آژانس انرژی اتمی که حق قانونی کشورهای عضو این سازمان برای دریافت کمکهای فنی میباشد به این درجه از پیشرفت در صنعت هسته ای رسید نیازی به رفع برخی تحریمهای هسته ای امریکا ندارد که هیچ مشکلی از ایران را در بحث اقتصادی و بانکی و نفتی حل نمی کند تا امریکا از آن بعنوان برگی برای چانه زنی در مذاکرات هسته ای در گرفتن امتیازات از آنها استفاده بکند لذاتیم مذاکره کننده نباید در دام امریکا بیافتد
0
0