۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۶۸۷۷۲۸
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری مطرح کرد؛

اراده؛ شرط کافی تربیت

اراده؛ شرط کافی تربیت
اصفهان ـ رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: انسان مادامی که اراده نداشته باشد تربیت نخواهد شد حتی اگر بهترین مربی و شرایط تربیت را داشته باشد، اراده شرط کافی تربیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری رییس مؤسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در هیأت مکتب الصادق(ع) اصفهان، با بیان اینکه همه ما برای رسیدن به موفقیت نیازمند یک استاد خوب هستیم، گفت: در طول تاریخ بشریت شاهد هستیم مربی بهتر از انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) و پیامبر اکرم(ص) وجود نداشته است.

وی در ادامه افزود: اما تربیت موفق و موفقیت لازم در رشد انسان را به آنگونه که بایسته است شاهد نبوده‌ایم، مربی شرط لازم موفقیت هست اما شرط کافی نیست، قرآن نیز این موضوع را به تصریح بیان می‌کند که تنها مربی برای موفقیت و تربیت انسان کافی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری خاطرنشان کرد: وراثت، محیط و مربی شرط لازم موفقیت هستند اما شرط کافی نیست، شرط کافی اراده انسان است، اگر اراده انسان در مسیر تربیت پذیری و موفقیت قرار بگیرد در بدترین شرایط شخص می‌تواند بهترین انسان تربیت شده باشد که مانند ان در طول تاریخ بسیار دیده شده است، و مخالف آن نیز ممکن است.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه امثال پسر نوح و همسر لوط نمونه بارز عدم تربیت پذیری علیرغم وراثت و مهیا بودن شرایط هستند، اظهار کرد: اینکه همسر فرعون تربیت می‌شود اما همسر لوط  تربیت نمی‌شود، دلیل بر این است که اراده زورش از محیط و شرایط بیشتر است، یکی می‌تواند در جمهوری اسلامی مسؤول باشد اما بی نماز باشد یکی هم می‌تواند مانند شهید صیاد شیرازی در زمان طاغوت در ارتش باشد اما نماز شب بخواند.

وی بر اهمیت اراده تربیت تأکید کرد و گفت: بنابر فرموده قرآن کریم اراده خدا پشت اراده مردم است، مردم اراده سیر و سلوک و موفقیت و تربیت داشته باشند خداوند به آنها کمک خواهد کرد، دستاورد امام خمینی ما تربیت جوانان عاشق شهادت است، 180 هزار شهید متعلق به انقلاب و جنگ تحمیلی هستند، امام خمینی جوانانی که در محیط  فاسد حکومت طاغوت بودند را اهل شهادت و بهشتی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه شهدا همنشین انبیا و اولیاء الهی هستند، تصریح کرد: هرکسی بخواهد تربیت شود خداوند مربی او خواهد بود و او را یاری خواهد کرد، خداوند همه عالم را در اختیار ما قرار گذاشته است تا مربی و تربیت کننده ما باشند، همه امکانات برای تربیت انسان در عالم هستی فراهم شده و اساسا خلقت عالم هستی بر مبنای تربیت انسان بوده است.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در ادامه افزود: مردم باید اراده تربیت شدن را داشته باشند، اگر اراده تربیت در جامعه نباشد حاصل شرایطی مانند زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) خواهد بود، اگر اراده تربیت را در خود تقویت کنیم حتی با مربی غیرمعصوم هم تربیت خواهیم شد، مانند شهدا که مربی غیرمعصوم داشتند اما به مرتبه‌ای از تربیت رسیدند که امام زمان(عج) دست آنها را گرفت./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات