۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۶۷۰۳۰۸
صدقه جاریه امام؛

ضعف در مدیریت و اجرا عامل مشکلات فرهنگی

ضعف در مدیریت و اجرا عامل مشکلات فرهنگی
رئیس جامعة المصطفی گفت: مشکل ما در حوزه فرهنگ بیش از آنکه ناشی از سیاست‌ها باشد به دلیل ضعف‌های مدیریت و اجرای آنها است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی یاد آور نقش مهم فرهنگ در جامعه اسلامی است. این نهاد پر برکت که تولدش برای سازمان دادن به فرهنگ و پرداختن به این موضوع مهم برای جامعه بوده نقش مهمی برای ترسیم مهندسی فرهنگی در کشور دارد.

خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به مناسبت سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین عباسی رئیس جامعه المصطفی و از اعضای شورای تخصصی حوزوی، شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده که در ادامه می خوانید:

رسا - لطفا به مناسبت سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرتان را در مورد این شورا و کارکردهای آن بفرمایید؟

تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان از توجه و اهتمام نظام اسلامی به جایگاه ویژه فرهنگ در جامعه اسلامی دارد. سیاستگذاری در این عرصه مهم نیازمند جمع نخبگانی و در عین حال نقش آفرینی در مدیریت بخش فرهنگ است. ترکیب اعضای این شورا تا حد زیادی بر این اساس شکل گرفته است. فرهنگستان‌ها هم به عنوان یکی از نهادهای مهم زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی می توانند در سیاستگذاری تخصصی حوزه های مختلف دانش، موثر باشند. گرچه که شاید تا کنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده باشد.

رسا - آیا شورای انقلاب فرهنگی در رسیدن به اهدافش موفق بوده است؟

اصل وجود این شورا و سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌های کلان حوزه فرهنگ توسط آن پدیده مبارکی است. ارزیابی عملکرد این شورا با توجه به گستره وسیع مأموریت آن تا حدی می توان گفت که دشوار تلقی می شود. شاید مشکل ما در حوزه فرهنگ بیش از آنکه ناشی از سیاست‌ها باشد به دلیل ضعف‌های مدیریت و اجرای آنهاست.

رسا - نقش شورای تخصصی حوزوی، شورای انقلاب فرهنگی در جهت دادن به مصوبات آن چگونه بوده است؟

در مجموع طی حدود 15 سال که از عمر این شورای تخصصی گذشته، شورای تخصصی حوزوی در ارائه نگاه کارشناسی مبتنی بر اندیشه دینی برای سیاست گذاری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشی قابل توجه داشته است. نمونه این اثر گذاری را می توان در نقشه جامعه علمی کشور دید. همچنین می توان این نقش پر رنگ را در سندهای تصویب شده ای مثل: سند فلسفه تعلیم و تربیت، سند مهندسی فرهنگی و سند اسلامی سازی دانشگاه ها به خوبی مشاهده کرد.

رسا - چگونه سندهای مصوب این شورا می تواند از حالت نظری بودن خارج شده و به صورت عملیاتی استفاده شود؟

اجرایی سازی سندهای مصوب شورا تا حد زیادی منوط به پیگیری های دبیرخانه شورا و تعاملات آنان با دستگاه‌های ذی‌ربط است. به هر حال همکاری دستگاه‌ های اجرایی شرط لازم برای این موضوع است و هرگاه در این همکاری کم توجهی رخ داده نتیجه مورد نظر حاصل نشده است. شاید ضرورت داشته باشد که برای مصوبات شورا ضمانت های اجرایی مناسب تری لحاظ شود./826/

ارسال نظرات