۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۶۸۱۱۳
آیت الله عباسی خراسانی:

کرونا نمی تواند دین را به چالش بکشاند

کرونا نمی تواند دین را به چالش بکشاند
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه در شبهه تضاد کرونا و دین ابتدا باید کرونا را موضوع شناسی کنیم، گفت: در مورد اظهار نظر در موارد مستحدثه باید تمام جوانب فقهی آن را سنجید.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ آیت الله عباسی خراسانی در نشست هم اندیشی مبلغان نخبه در عرصه ایمان و باورهای دینی با موضوع «کرونا، علم و دین» که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، به آیه پایانی سوره مبارکه آل عمران اشاره کرد و اظهار داشت: در این ایام که در مواجهه با ویروس منحوس کرونا هستیم، توجه به آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران می‌تواند به انسان امید دهد.

وی گفت: آیه مذکور هم به صبر فردی (اصْبِرُوا) و هم به صبر اجتماعی (صابِرُوا) توصیه می‌کند و هم با کلمه «رابِطُوا» ما را متوجه به امام زمان (عج) و لزوم رعایت مسائل بهداشتی می‌کند؛ شاید بتوان گفت این آیه بهترین دستورالعمل برای دوران شیوع ویروس کرونا باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه کرونا کوچک‌تر از آن است که بتواند دین را به چالش بکشاند، تصریح کرد: حوزه علمیه و عالمان دینی نباید در مسائل مستحدثه بزرگ نظر یا کوچک نظر باشند؛ اولین اقدام در مسائل مستحدثه، موضوع شناسی است و در شبهه تضاد کرونا و دین ابتدا باید کرونا را موضوع شناسی کنیم.

وی در بحث موضوع شناسی افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری، کرونا یک نوع بیماری مثل طاعون است، که با توجه به روایات وارده در مورد طاعون، ما ملزم به رعایت مسائل بهداشتی هستیم؛ یک انسان بی غرض با تتبع در روایات زیاد در مورد مواجهه با بیماری‌ها به این نتیجه می‌رسد که اسلام در مقابل علم نیست، بلکه مسلمانان را به رعایت مسائل بهداشتی امر می‌کند.

آیت الله عباسی خراسانی، تفقه همه جوانب در مباحث دینی در رویارویی با مستحدثات را امری مهم برشمرد و اظهار کرد: دین اسلام را با یک و یا دو آیه نمی‌توان به جوامع انسانی معرفی کرد، بلکه دین یک مجموعه آیات، روایات و سنت اهل بیت (ع) است و در موضوعات جدید و مستحدثه نیز باید تمام جوانب دین مورد تفقه قرار گیرد.

وی در خصوص علم آموزی و دستور اکید اسلام به آن خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ؛ فإنَ طَلَبَ العِلمِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ؛ دانش را فرا گیرید، گرچه در چین باشد؛ زیرا طلب دانش بر هر مسلمانی واجب است. با توجه به حدیث مذکور، این مطلب روشن می‌شود که علم و دین هیچ گونه تزاحم و تصادمی با هم ندارند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات