۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۶۳۶۵۲۸
آیت الله فاضل‌لنکرانی مطرح کرد؛

بهبود شرایط تبلیغ و تحصیل در حوزه بعد از انقلاب

بهبود شرایط تبلیغ و تحصیل در حوزه بعد از انقلاب
آیت الله فاضل‌لنکرانی با اشاره به این که شرایط فعلی تبلیغ و تحصیل در حوزه قابل مقایسه با گذشته نیست، گفت: باید نقش دین در عرصه های مختلف اجتماعی را برای مردم تبیین کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم امروز در دیدار با جمعی از طلاب و مبلغان خراسان جنوبی که در بیت مرحوم حضرت آیت الله فاضل‌لنکرانی برگزار شد، با اشاره به ارزش و اهمیت تبلیغ دین خاطرنشان کرد: با وجود فضاهای مجازی و القای شبهات و سؤالات، جای برای کار زیاد است.

رشد عرفان های نوظهور

وی با اشاره به رشد عرفان های نوظهور و ایجاد انحراف در ذهن جوانان افزود: ما باید فرقه های نوظهور و مکاتب جعلی را بشناسیم و مبانی و اهداف آنها را به مردم به ویژه دانشجویان و قشر جوان معرفی کنیم.

آیت الله فاضل‌لنکرانی در ادامه عنوان کرد: دین حضور جدی دارد و ما طلبه ها باید این حضور را در عرصه جامعه تحکیم کنیم تا این که این بحث پیش نیاید که دین نمی تواند جامعه را در عدالت، اخلاق، محسنات اخلاقی و انسانی و در ابعاد علمی رشد بدهد در حالی که  از نظر قرآن و روایات و منابع هیچ کمبودی نداریم.

وی با اشاره به این که باید آستین همت را برای شناسایی دین و معرفی آن به مردم بالا بزنیم، گفت: امروز جامعه بشری و حوزه های علمیه با سیل سؤالات مواجه است و به عقیده من امروز بهترین دوره برای حوزه های علمیه است چون اسباب تعالی و رشد حوزه ها و رشد دین بیش از پیش فراهم است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یکی از برکات انقلاب را حضور مخاطبان فراوان پای مجالس روضه و وعظ دانست و بیان داشت: ما مخاطب فراوانی از مسلمان و غیر مسلمان و انسان های داخل و خارج داریم و از نظر منابع نیز غنی هستیم و تحقیقات و پژوهش های گسترده ای بعد از انقلاب در حوزه های علمیه انجام شده است؛ در حالی که شما می دانید پیش از انقلاب امام خمینی(ره) و هم مباحثه های ایشان باید قبل از طلوع آفتاب از خانه بیرون از قم می‌ رفتند تا به سختی درس و بحثی برگزار کرده و هنگام غروب برگردند.

حوزه کم کاری نکرده است

آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برخی حوزه را به عدم کار متهم می‌ کنند که این درست نیست، حوزه خیلی کار کرده ولی قبول داریم که جای کار زیاد است.

وی با بیان این که نباید در مسیر طلبگی دچار تردید و تزلزل شویم، گفت: نمی توان با حذف سرمایه ها و از بین بردن مطالب مطرح در کتب علمی به جایی برسیم بلکه ما باید از این منابع استفاده کرده و آنها را غنی تر و مستحکم تر کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: باید به نیازهای روز بیشتر توجه کنیم ولی باز هم می گوییم که حوزه علمیه قم می‌ تواند مجتهد پرورش بدهد چون مجتهد حقیقی کسی است که به مرحله دین شناسی رسیده است و اصلا کارشناس و دین شناس با قطع نظر از اجتهاد یک معنای تسامحی و مجازی است.

طلاب به سلاح علم و عمل مجهز شوند

وی با تأکید بر این که امروز شرایط تحصیل و تبلیغ بیش از پیش فراهم است، یادآور شد: شاید برخی فکر کنند امروز استقبال کمتری از مبلغان صورت می‌ گیرد، در حالی که اگر طلبه ما از هر نظر مجهز باشد و درد جامعه را بداند، همین امروز هم از او استقبال می‌ شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که انقلاب اسلامی برای ما به صورت یک اصل مورد توجه قرار بگیرد، گفت: باید به مسائل انقلاب نیز توجه کافی داشته باشید و در مجالس نیز از انقلاب و مسائل مطرح روز بیشتر سخن بگوییم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام فاطمیه ابراز داشت: حدود سه دهه است که مراجع فریاد می‌ زنند، از اولین جلسه ای که همین جا مرحوم والد ما ائمه جماعات قم و اهالی منبر را دعوت کردند و فرمودند که باید برای فاطمیه فریاد بزنیم کار آغاز شده و الان نزدیک به سه دهه است که قضیه فاطمیه مطرح شده و می‌ بینید که چقدر در ایران و خارج ایران اوج گرفته است.

فاطمیه دفاع از حکم خدا است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: فاطمیه یعنی فریادهایی که حضرت فاطمه(س) برای دفاع از اسلام زد، آن روزی که پیامبر گرامی اسلام(ص) به رحمت خدا رفت، حضرت زهرا(س) دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفت و در خانه مهاجرین و انصار رفتتند و فرمودند: «انصروا الله» یعنی خدا را یاری کنید! یعنی خدا است که امیرالمؤمنین(ع) را بعد از پیامبر حاکم و ولی قرار داده است.

وی با بیان این که حکم خدا در حلال و حرام با حکم خدا در اصول اساسی اسلام قابل مقایسه نیست، ابراز داشت: خدا فرموده حاکم جامعه اسلامی بعد از رسول اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) باشد و حضرت زهرا(س) نیز فریاد زد که چرا با حکم خدا مخالفت می‌ کنید؟ چرا با حکمی مخالفت می‌ کنید که تا روز قیامت آثار بدی خواهد داشت؟

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: فاطمیه یعنی دفاع از ولایت و امامت و صرفا بحث غصب خلافت نبوده است، بلکه فاطمیه یعنی زمانی که به مردم اعلام کنیم در آن روز با خدا ستم و ظلم شد از این رو فاطمیه دفاع از خدا است./1330/ج

گزیده ای از خبر را در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات