۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۶۱۹۲۷۸
حجت الاسلام معلمی:

بازشناسی مقام امامت و ولایت حلقه مفقوده برخی از عزاداری‌ها است

بازشناسی مقام امامت و ولایت حلقه مفقوده برخی از عزاداری‌ها است
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بازشناسی مقام امامت و ولایت و پرهیز از سبک زندگی اموی که منجر به امام کشی در عاشورا شد حلقه مفقوده برخی از عزاداری‌ها است.
حجت الاسلام مصطفی معلمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با تسلیت ایام سوگواری حسینی، حادثه کربلا را تجلی ایستادگی و مقاومت سید و سالار شهیدان در برابر ظلم و استبداد دانست و گفت: امام حسین (ع) برای اقامه شعائر دینی و احیاء شریعت نبوی از بیعت با جرثومه ای، چون یزید بن معاویه امتناع کرد.
 
وی با بیان این که سید و سالار شهیدان این امتناع را تا بدانجا پیش برد که حاضر گشت جان خویش را بدهد و ذلت کرنش در برابر یزید را نپذیرد، افزود: کرنش امام حسین (ع) در برابر یزید به معنای ذبح اسلام در مسلخ دنیاخواهی، عافیت طلبی و وانهادن دین خدا ویاری نکردن آن ولبیک نگفتن به ندای ان تنصروا الله ینصرکم بود.
 
حجت الاسلام معلمی با اشاره به این که امام حسین (ع) با امتناع از بیعت، اسلام را از ورطه نیستی نجات داد، بیان داشت: ایستادگی و مقاومت امام حسین (ع) در برابر ظلم یزید موجب احیای دین شد.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که الگویی که امام حسین (ع) در ذلت ناپذیری ارائه کرد همه آزادگان عالم را شیفته خویش ساخت، افزود: یکی از رموز ماندگاری مقتل امام حسین (ع) همین مسأله است و این مقتل به سبکی در تاریخ نگاری تبدیل شده است.
 
وی ادامه داد: اگر یک ناظر خارجی در روز عاشورا وپس از آن روز شاهد مصیبت‌های اهل بیت (ع) می‌بود شاید گمان می‌برد پیروز ماجرا یزید است، اما هر روز که بر ماجرا گذشت ابعاد تازه‌ای روشن شد و پیروزی چند روزه یزید به ننگی ابدی بدل گشت.
 
حجت الاسلام معلمی با بیان این که حادثه تلخ عاشورا و شکست ظاهری امام حسین (ع) و یارانش به عزتی ابدی و جاویدان تبدیل شده است، بیان داشت: امروز فرهنگ حسینی در همه جهان گسترش یافته و همین امر نشان از ابدی و جاویدان بودن نهضت عاشورا است.
 
وی در ادامه سخنان خود با بیان این که امروزه رسالت بزرگ عالمان دین و همه مداحان و مرثیه خوانان توجه به جنبه‌های معرفتی قیام عاشورا در کنار پرداختن به قضایای عاطفی است، تصریح کرد: بازشناسی مقام امامت و ولایت و پرهیز از سبک زندگی اموی که منجر به امام کشی در عاشورا شد حلقه مفقوده برخی از عزاداری‌ها است.
 
حجت الاسلام معلمی همچنین از مقتل سیدالشهدا به عنوان یکی از ماندگارترین مقاتل تاریخ اسلام یاد کرد و با بیان این که ماندگاری اسلام به دست امام حسین (ع) رقم خورد وهمین امر رمز ماندگاری مقتل سیدالشهداء است، گفت: شیوه مقتل خوانی نباید به گونه‌ای باشد که ذلت اهل بیت (ع) را تداعی کند و نباید مخاطب را از تفکر در فلسفه قیام امام حسین (ع) غافل کند./950/ت310/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات