۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۱
کد خبر: ۶۰۶۵۰۷
آیت‌الله تحریری:

کسی که به معرفت الله برسد مشمول ربوبیت الهی خواهد شد

کسی که به معرفت الله برسد مشمول ربوبیت الهی خواهد شد
تولیت مدرسه مروی با بیان اینکه انسان زمانی مشمول ربوبیت الهی قرار می گیرند که به مقام معرفت الله رسیده باشد، گفت: همه کمالات انسان تحت الشعاع معرفت الهی معنا پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی که در همین مدرسه علمیه برگزار شد، با اشاره به فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی گفت: امام سجاد(ع) در این فراز نحوه رسیدن به ربوبیت الهی را بیان می کنند از این رو با اظهار خضوع در پیشگاه ربوبی از پروردگار می خواهند که ایشان را تحت ربوبیت خاص خویش قرار دهد.

آیت الله تحریری با بیان اینکه انسان زمانی مشمول ربوبیت الهی قرار می گیرند که به مقام معرفت الله رسیده باشد، اظهار داشت: همه کمالات انسان تحت الشعاع معرفت الهی معنا پیدا می کند اگر این حقیقت نباشد انسان در هر درجه ای که باشد وجودش به ثمر نمی رسد؛ لذا شخص نزد پیامبراکرم(ص) می‌آید و از علوم غریبه از حضرت سوال می پرسد و حضرت پاسخ می دهند تو در اساس علم و راس العلم چه کردی که حال می خواهی به دنبال علوم غریبه بروی؟

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: حضرت مقصود از راس العلم را شناخت خداوند همانگونه که حق معرفت او است تعریف می کنند و حق معرفت خداوند را یقین به احدیت و واحدیت پروردگار عنوان می کنند.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه دنیا نزد انسانی که مقام معرفت الله رسیده بسیار ناچیز و بی ارزش است، عنوان کرد: رسیدن به مقام معرفت الله بالاترین لذت‌ها است؛ نتیجه غفلت از معرفت الله ترس و اضطراب است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: امام سجاد(ع) می فرمایند بارالها؛ من تو را با خودت شناختم، انسان خداوند را می تواند به دو طریق بشناسد که یکی از آنان عقل است، انسان با استفاده از عقل می تواند به آیات آفاقی توجه کند و به حق مطلق بودن خداوند دست یابد.

وی ادامه داد: همچنین انسان با معرفت شهودی می تواند به شناخت خداوند نائل شود و برای اینکه انسان از این طریق به معرفت الله دست یابد نیازمند لوازمی است تا بتواند موانع روحی خود را کنار بزند لازم به ذکر است که انسان در معرفت عقلی باید موانع درکی خود را کنار بزند تا به مقام معرفت الله برسد.

آیت الله تحریری در پایان خاطرنشان کرد: انسان با چشم زمینی خداوند را نمی بیند بلکه با چشم دل می تواند به دیدار حضرت حق نائل شود./813/پ202/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات