۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۹۲۹۳۵
امام جمعه موقت اصفهان:

رسیدگی بیش از حد به معاش دنیا انسان را از آخرت باز می دارد

رسیدگی بیش از حد به معاش دنیا انسان را از آخرت باز می دارد
آیت الله مهدوی گفت: تلاش برای معاش دنیا در حد متعارف اشکالی ندارد، ولی رسیدگی بیش از حد به دنیا انسان را از آخرت باز می دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته که در مسجد آقا علی بابا واقع در خیابان نشاط برگزار شد، گفت: استفاده از دنیا باید برای تأمین نیاز‌های جسم در راستای رسیدن به منافع آخرتی باشد.

وی در ابتدا موضوع بحث خود را پیرامون انقطاع الی الله مطرح کرد و افزود: انقطاع به معنای قطع شدن روحانی از دنیا است و انقطاع جسمی از دنیا منظور نیست؛ آیه بیست و سوم سوره حدید به خوبی معنای زهد و انقطاع از دنیا را تبیین می‌کند.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: غصه نخوردن نسبت به گذشته بد و شاد نشدن به خیراتی که در آینده به انسان می‌رسد نشانه انقطاع دل از دنیا است؛ انسان از دنیا بهره می‌برد و دل به دنیا نمی‌بندد؛ امیرمؤمنان (ع) در روایتی می‌فرمایند، اگر کسی غصه چیز‌هایی از دنیا را که از دست نداده است نخورد و به چیز‌هایی که به او می‌رسد شاد نشود، هر دو جهت زهد را به خوبی در خودش اجرا کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: برخورد غلط با دنیا دو گونه است؛ اگر انسان زمانی که از دنیا بهره می‌برد هیچ احساس کمبودی نکند و همچنین به هیچ عنوان قصد استفاده از دنیا را نداشته باشد برخوردش غلط است؛ حد وسطی که از سوی روایات برای انسان تبیین شده است استفاده کردن از دنیا توأم با دل نبستن به دنیا است.  
امام جمعه موقت اصفهان با استناد به روایات و تفاوت‌هایی که برای اهل دنیا و اهل آخرت بیان شده است، گفت: اگر آخرت از اهل دنیا گرفته شود هیچ غصه‌ای متوجه دلشان نمی‌شود، ولی اهل آخرت زمانی که دنیا را از دست می‌دهند ناراحت نمی‌شوند، ولی زمانی که آخرت را از دست می‌دهند ناراحت می‌شوند؛ هدف اهل آخرت در استفاده از دنیا تأمین نیاز‌های جسمانی برای رسیدن به اهداف معنوی است.  

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: اهل دنیا هیچ توجهی به عاقبت امور ندارند؛ بدون توجه به حلال و حرام بودن مسائل و اشیا از آن‌ها استفاده می‌برند و نیاز‌های دنیوی خودشان را تأمین می‌کنند.

وی در پایان گفت: تلاش برای معاش دنیا در حد متعارف اشکالی ندارد، ولی رسیدگی بیش از حد به دنیا انسان را از آخرت بازمی دارد؛ بالا بردن سطح زندگی از جهت مادی انسان را به انجام کار‌های بیش‌تر وامی دارد و همین اسراف وقت سبب دور ماندن انسان از رسیدگی به امور آخرتی می‌شود؛ تلاش و جدیت برای کسب آخرت باید برای رسیدن به قله باشد و قله انسانیت چهارده معصوم (ع) هستند./۸۶۷/پ210/ب1
ارسال نظرات