۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۵۹۱۹۲۹
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

حوزه هیچ گاه به دنبال حق خواهی از دولت ها نبوده است

حوزه هیچ گاه به دنبال حق خواهی از دولت ها نبوده است
حجت الاسلام صادقی گفت: حوزه هیچ گاه در پی حق خواهی و مطالبه گری از دولت‌ها نبوده و همواره مسیر استقلال و دور بودن از وابستگی را دنبال کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران امروز در نخستین جلسه هم اندیشی نمایندگان موقوفات و منابع پایدار مدارس علمیه استان در ساری با اشاره به نقش موقوفات در مدیریت و اداره مدارس علمیه در طول تاریخ، گفت: وقف همواره مهم‌ترین پشتوانه حوزه‌های علمیه بوده است.

وی با بیان این که علما و فقهای دینی خود پیشگام در سنت حسنه وقف در جامعه اسلامی بودند، افزود: بر اساس آمار ارائه شده از سوی اوقاف، بیش از ۷۰۰ عالم واقف در مازندران شناسایی شده اند.

حجت الاسلام صادقی با تأکید براین که در حال حاضر احیای موقوفات حوزه‌های علمیه یکی از برنامه‌های مشترک میان اوقاف و حوزه است، خاطرنشان کرد: کمیته مشترکی از سال‌ها قبل در استان تشکیل شده و تاکنون نیز اقدامات مؤثر بسیاری در این خصوص نیز صورت گرفته است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه بسیاری از موقوفات مدارس علمیه استان به دلیل گذشت زمان به فراموشی سپرده شده است، بیان داشت: در حال حاضر شناسایی و احیای این موقوفات امری ضروری است.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که احیای موقوفات مدارس علمیه و هدفمند سازی آن‌ها یکی از بهترین راه‌های حفظ استقلال حوزه است، خاطرنشان کرد: با توجه به تأکید علما و مراجع دینی نسبت به حفظ استقلال حوزه، بهترین راهکار بهره گیری از ظرفیت وقف برای اداره حوزه است.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که مدارس علمیه دارای موقوفات بسیاری هستند که متأسفانه در گذر زمان با مشکلات جدی مواجه شده اند، بیان داشت: باید این موقوفات که با هدف اداره مدارس علمیه از سوی علمای دین و مؤمنان وقف شده شناسایی و احیا شود و در مسیر صحیح آن مورد استفاده قرار گیرد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که حوزه‌های علمیه هیچ گاه وابسته به دولت‌ها نبوده و با وجود همه مشکلات مالی استقلال خود را حفظ کردند، افزود: باید شأن و جایگاه حوزه در جامعه اسلامی حفظ شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با انتقاد از برخی افراد و جریان‌های سیاسی که به همگام با دشمن در مسیر خدشه دار کردن جایگاه حوزه حرکت می‌کنند، بیان داشت: حوزه و روحانیت با وجود همه خدمات ارزشمندی که به نظام و انقلاب داشتند، اما هیچ گاه وابسته به دولت‌ها نبودند و همواره مستقل بوده و خواهند بود.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که میزان کمکی که دولت در بودجه هر سال به بخش عمرانی حوزه‌های علمیه اختصاص می‌داد حتی از برخی دانشگاه‌های کشور نیز بسیار کمتر بوده است، خاطرنشان کرد: حوزه هیچ گاه در پی حق خواهی و مطالبه گری از دولت‌ها نبوده و همواره مسیر استقلال و دور بودن از وابستگی را دنبال کرده است./950/پ310/ب1
ایمانی
ارسال نظرات