۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۹۰۲۰۷
مسؤول سازمان بسیج طلاب حوزه علمیه خراسان:

حوزه علمیه خاستگاه و پایه نظام اسلامی است

حوزه علمیه خاستگاه و پایه نظام اسلامی است
مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه خاستگاه نظام اسلامی حوزه علمیه بود و انقلاب از حوزه‌ها به پا خاست، گفت: درواقع حوزه علمیه بستری بود که حکومت و نظام اسلامی از دل آن بستر بیرون آمد و نظام اسلامی خروجی حوزه علمیه است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت الاسلام مجید فاطمی ارفع، مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه خراسان، امروز در جمع حوزویان خراسان شمالی، با طرح این سؤال که نسبت بین نظام اسلامی و حوزه علمیه چه نسبتی است، افزود: همه ما باید برای پاسخ به این سؤال تعمق کنیم.

وی افزود: گاهی اوقات در برخی از رفتارها، عملکردها و موضع‌گیری‌های ما طلاب به‌گونه‌ای نسبت به مسائل نظام رفتار می‌شود که گویی بین نظام اسلامی و حوزه علمیه تباین وجود دارد و این دو، دو سازمان و نهاد جدا هستند که ارتباطی به هم نداشته و تعاملی بین آن‌ها وجود ندارد.

حجت‌الاسلام فاطمی ارفع با بیان اینکه اصلاً نمی‌شود حوزه علمیه و نظام اسلامی نسبت به هم بی‌تفاوت باشند، خاطرنشان کرد: با وجود این متأسفانه امروز برخی از طلاب و حوزویان ما نسبت به نظام اسلامی اهتمام لازم را ندارند، حال آن‌که خاستگاه نظام اسلامی حوزه علمیه بود و انقلاب از حوزه‌ها به پا خاست.

وی تصریح کرد: درواقع حوزه علمیه بستری بود که حکومت و نظام اسلامی از دل آن بستر بیرون آمد، ازاین‌رو باید گفت نظام اسلامی خروجی حوزه علمیه بود.

حجت‌الاسلام فاطمی ارفع با اشاره به اینکه امام راحل سه ماه پیش از ارتحال نامه‌ای به حوزه‌های علمیه نوشتند که بعدها به‌صورت کتابی تحت عنوان منشور روحانیت تدوین شد، اظهار کرد: ضروری و لازم است که اساتید مدارس علمیه این کتاب را برای طلاب تدریس کنند.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که امام خمینی (ره) از زاویه‌ای به حوزه علمیه نگاه کرده که کمتر کسی از این زاویه به حوزه نگاه کرده است.

حجت‌الاسلام فاطمی ارفع ادامه داد: امام راحل در تعریف فقه می‌فرمایند فقه تئوری اداره انسان از گهواره تا گور است، این تعبیر، تعبیر بلندی بوده و ناظر به عظمت فقه ما است.

وی با بیان اینکه فقه می‌تواند تربیت و مدیریت شئون مختلف زندگی مردم را در اختیار بگیرد، اضافه کرد: باید فقه ما فقه نظام ساز باشد و این قابلیت را دارد که نظام سازی کند، اگرچه هنوز از این ظرفیت به‌خوبی استفاده نشده است؛ از این رو باید تلاش و اهتمام ما حوزویان در این زمینه افزایش یابد./9314//۶۰۲/خ

ارسال نظرات