۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۵
کد خبر: ۵۸۹۴۳۳
یادداشت؛

دور فلک درنگ ندارد، شتاب کن

از هزاران سال قبل، بساط زندگی در روی زمین پهن شده و نسل امروز دراین مقطع پا به عرصه گیتی نهاده است. هیچ کس نمی داند چه مدت، اجازه اقامت دارد. از زندگی پس از مرگ هم اطلاعات زیادی در دست نیست. ابزار سردرگمی فراوان است و در مقابل، امکانات تفکر و تعقل نیز وجود دارد.
عالم هستی

به گزارش خبرگزاری رسا، هواپیما هنگام برخاستن، باید ازبرج کنترل فرود گاه اجازه بگیرد، ماموران همه مختصات هواپیما را از خلبان می گیرند و به او می گویند او اجازه دارد تا این ارتفاع پرواز کند و با چه سرعتی عبور نماید، در مسیر پرواز، از روی چه شهرهایی می گذرد و با چه موانعی برخورد خواهد داشت.

به او می گویند چنانچه به همه دستورات ارائه شده عمل کند در تمام طول مسیر، او تحت نظر برج کنترل خواهد بود و درمواقع لزوم، اطلاعات ضروری در اختیار او قرار خواهد گرفت و اگر به هر علت، خلبان مسیر را تغییر دهد از دید و کنترل آنان خارج خواهد شد و درنتیجه اطلاع رسانی مقدورنخواهد بود.

داستان انسان در جهان آفرینش چنین است. از هزاران سال قبل، بساط زندگی در روی زمین پهن شده و نسل امروز دراین مقطع پا به عرصه گیتی نهاده است. هیچ کس نمی داند چه مدت، اجازه اقامت دارد. از زندگی پس از مرگ هم اطلاعات زیادی در دست نیست. ابزار سردرگمی فراوان است و در مقابل، امکانات تفکر و تعقل نیز وجود دارد. راهنمای درونی، انسان را به مصلحت اندیشی می خواند و این در حالی است که گرایش های نفسانی به شدت فعال هستند وهر کدام به اقتضای شرایط، انسان را به سویی می کشند.

خداوند به انسان می فرماید ای انسان:

1- آیا گمان می کنی بیهوده آفریده شده ای و باز گشتی به سوی ما نداری؟(سوره مومنون آیه 115)

2- من که خالق تو هستم ترا برای هدف مشخصی آفریدم. (سوره قیامت آیه 36)

3- دستورالعمل زندگی ترا از قبل مطابق بامختصات آفرینش خودت،تنظیم کرده ام .(سوره مزمل آیه 19)

4- راهنمایانی فرستاده ام تا اطلاعات ترا در مورد سفرپرمخاطره ای که در پیش داری تكمیل كنند.(سوره فتح آیه 8و9)

5- فرشتگان من و همه عوامل هستی درکنار تو هستند و از تو حمایت می کنند.(سوره بقره آیه 257)

6- هیچ یک از حرکات تو از دید من پنهان نیست. (سوره علق آیه14)

7- چنانچه با فرمان من پرواز کنی من در طول سفرودرهمه جا از رگ گردن به تو نزدیکترم و از تو مراقبت می کنم.(سوره جن آیه 16)

8- اما بدان فراموش کردن من به معنای قطع ارتباط با من و فراموشی همه سرمایه های عظیم معنوی توست.(سوره سجده آیه 14)

9-  در حالت قطع ارتباط،خطر از هر طرف ترا محاصره کرده،موجب سقوط تو درگرداب هوسها خواهد شد.(سوره جن آیه 22و23)

10-  حکمت من منطبق با استقلال انسان در انتخاب راه است.(سوره بقره آیه 256)

انسان فهیم  به زودی در می یابد که حضورش برای چند صباح در کارگاه هستی بیهوده نیست و به طور قطع، آفریدگار جهان هدفی از آفرینش او دارد  وسعادت او در تبعیت از بزرگراهی است که فرا روی او گشوده اند و علائم خطر را مشخص نموده اند.

در واقع انسان صاحب فکر و اندیشه در می یابد که حضورش درعرصه زندگی با اراده خودش نبوده اما این که چند روزه حیات را چگونه بگذراند خودش نقش دارد وتصمیم نهایی به عهده اوست .

او آزاد است یکی از دو راه را انتخاب کند:

الف: خود را مستقل بداند و زیر بار هیچ دستوری نرود و چنین برداشت کند که در این چند روزه حیات باید حقوق خود را مطالبه کرده، حداکثر لذت را از زندگی ببرد یعنی همان چیزی که درغرب، مدرنیته نام گرفته است.

ب: بپذیرد که جهان را خالقی باشد خدا نام. خدایی که حکیمانه با همه مخلوقاتش در ارتباط است ومجموعه جهان هستی هوشمندانه با خالق خود ارتباط دارد و نظام آفرینش با علم و حکمت او مدیریت می شود و بشر یکی از مخلوقات این نظام هستی است که هدفمند پا به عرصه زندگی گذاشته است.

انسان هوشمند با بهره گیری ازعقل و فطرت از دو مسیر یاد شده مسیر دوم را انتخاب خواهد کرد و با طیب خاطر در بزرگراه سرنوشت گام می نهد و تلاش می کند با پیروی از اوامر الهی و پرهیز از خطوط قرمز، خود را به کمال مطلوب نزدیک نماید. دراین مسیر، تقوای الهی او را یاری خواهد کرد اما آنچه موجب خواهد شد که او جذب کانون عشق الهی شود تقویت پایه های اخلاق وعشق ورزی به جمال و کمال مطلق است.

همه پیامبران هدفشان هدایت بشر به این شاهراه حیات بوده است تا در سایه تربیت، او را به مدارج بالای کرامت و بزرگواری رهبری نمایند.

پیامبر اسلام(ص) که آخرین سفیرالهی از زنجیره هدایت در طول تاریخ بشر است، هدف از بعثت خود را تکمیل ماموریت سفیران پیشین وهدایت انسان به اوج نقطه کرامت معرفی می کند.(انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق،حدیث نبوی)

کرامت چیست وچگونه تحصیل می شود؟ کرامت وبزرگواری، زیبایی های اخلاقی و رفتاری است که با تربیت واستقامت و در سایه عنایات الهی می توان به آن نائل شد و لذا ازمحدوده دانش بشری بیرون است. خداوند متعال در اولین آیاتی که بر پیامبر اسلام نازل فرمود پیام خود را با نام خود آغاز کرد: "او کریم واکرم است و از طریق قلم به انسان دانش آموخت، دانشی که انسان از آن آگاهی نداشت"(سوره علق،آیات 3تا5)

این کدام دانش است که بشر به آن دسترسی ندارد؟ محدوده دانش بشر ماده و طبیعت است و لذا علومی که مربوط به عالم غیب است با عنایت الهی در اختیار بشر قرار گرفته است از قبیل ارتباط انسان با خدا، ارتباط خدا با انسان، عالم ملکوت، عالم قیامت و....

خداوند در قرآن می فرماید: همچنان که پیامبری از خودتان به میان شما فرستادیم که آیات ما را بر شما می خواند و دل هایتان را پاک می گرداند و به شما کتاب وحکمت می آموزد.(سوره جمعه آیه 2).

دانشی که مکارم اخلاق را در انسان زنده می کند و همه علومی که انسان را با ماورای طبیعت آشنا می نماید، اگر پیامبران به بشر نمی آموختند، بشریت از آن محروم می ماند.

حرکت انسان در این بزرگراه هدایت به مفهوم آن نیست که از خطراهریمنان در امانست. انسان این نقطه ضعف را دارد که هر لحظه در هر پست و مقام معنوی که باشد، امکان سقوط وجود دارد و بعضا سقوط از مدارج بالا وحشتناک تراست. لذا بشر باید موقعیت خود را هر لحظه در نظام هستی بازبینی کند. همچون خلبان تیز پرواز با همه پیش بینی های لازم وتوجه به علائم هشدار دهنده، مسیر انتخابی را هشیارانه طی کند. بسیار روشن است که یک لحظه غفلت چه صحنه های دلخراشی رابه دنبال می آورد.

صبح است ساقیا قدحی پر شراب کن  |  دور فلک درنگ ندارد  شتاب کن

پیش تر ز آنکه عالم فانی شود خراب  |  ما را ز جام باده گلگون خراب کن  (حافظ)

غور و بررسی در معارف قرآنی این نتیجه را تبیین می کند که "انسان همواره درمعرض خطر است" و تنها یک راه برای سعادت و رستگاری او وجود دارد وآن پایبندی به ایدئولوژی الهی و تمکین از بایدها و نبایدهای دینی است. جامعه بشری در سایه ایمان مزین به علم و اخلاق می تواند خطرات را پشت سر گذاشته، خود را به کانون عشق مطلق برساند واحساس خوشبختی داشته باشد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات