۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۵
کد خبر: ۵۸۷۴۳۴
سرمقاله؛

چین در جهان جدید

دولت ایران باید با واقعیات همدلی کند و تصویر دقیق و صحیحی از چین به‌دست آورد؛ تاکنون که در دولت آقای روحانی چنین نگرشی مشاهده نشده است.
چین

به گزارش خبرگزاری رسا، درباره اینکه چرا دولت آمریکا در مقابل چین کوتاه آمده و به چه دلیل ترامپ از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده می‌توان به اصل رئالیسم در روابط بین‌الملل استناد کرد.

انگار اقتصاد جهان بیش از آنچه ترامپ فکر می‌کرد به چین وابسته است. او اکنون دریافته که اقتصاد جهان و آمریکا بدون اتکا به چین قابل مدیریت نیست. آنچه ترامپ درباره حق تعرفه گمان می‌کرد، با واقعیات اقتصاد دنیا تطبیق ندارد.

خروجی جلسه او با «شین جی» حکایت از تحولات جدیدی در عرصه روابط بین‌الملل دارد. تحولات در سطح جهان اما این بار زیربنای اقتصادی دارد. این بار اقتصاد است که تحولات جهان جدید را سازماندهی می‌کند. در جهان جدید، چین به‌عنوان رقیب جدی و مهم آمریکا ظهور کرده و یقیناً پس از مدتی پا را از اقتصاد فراتر گذاشته و تبدیل به قطب امنیتی‌، سیاسی و نظامی جهان خواهد شد.

شبه انزواگرایی چین در دوران جدید تبدیل به توسعه‌طلبی امنیتی خواهد شد و چین را به‌عنوان رقیب آمریکا در سطح جهانی مطرح خواهد کرد. ترامپ که آمیزه‌ای از آرمان‌گرایی در ذهن و عمل‌گرایی در اجراست به‌خوبی واقعیت چین را دریافته است.

در دنیای جدید، دولت ایران باید با واقعیات همدلی کند و تصویر دقیق و صحیحی از چین به‌دست آورد؛ تاکنون که در دولت آقای روحانی چنین نگرشی مشاهده نشده است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات