۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۵۶۵۳۲۱
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

تقویت فعالیت‌های محتوایی و علمی نمایشگاه زیر نظر کارشناسان

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برنامه‌ریزی و برنامه محوری و تقویت فعالیت‌های محتوایی و علمی زیر نظر کارشناسان از جمله رویکردهای این نمایشگاه است.
فقهی زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم که در مصلای تهران برگزار شد، گفت: یک ربع قرن از برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در کشورمان می گذرد امروز در آستانه ورود به ربع قرن دیگری از این رویداد علمی فرهنگی و هنری هستیم.

وی افزود: نمایشگاه قرآن اتفاق مبارکی است که آثار فراوانی را به وجود آورده و انگیزه‌هایی را برانگیخته و استعدادهای زیادی را شکوفا کرده است.

فقهی‌زاده دو ویژگی اساسی برای این نمایشگاه برشمرده و عنوان کرد: اگر این نمایشگاه بزرگترین رویداد نمایشگاهی قرآن کریم در جهان اسلام نباشد بدون شک یکی از بزرگترین رویدادهای نمایشگاهی قرآن کریم در سطح جهان است که نتایجی را ایجاد می‌کند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دومین ویژگی اساسی این نمایشگاه، اظهار داشت: این نمایشگاه تماشاخانه نیست بلکه بزرگترین جشنواره فعالیت‌های ملی قرآن کریم در سطح ملی است آنچه که در طول سال در جمهوری اسلامی در رابطه با قرآن رقم می‌خورد در ابعاد کودچک در اینجا عرضه می‌شود.

وی افزود: اگر این دو ویژگی را درست ترسیم کرده باشیم حداقل نمایشگاه در سه کارایی جلب توجه خاص می‌کند که یکی از آنها این است که از عموم مردم در اقشار گوناگون با مسوولیت‌های متفاوت به اهمیت قرآن کریم در حوزه علمی، فرهنگی، هنری و پژوهشی در عرصه قرائت، حفظ، مفاهیم و عمل به آموزه های قرآن کریم را به نمایش گذارد.

فقهی زاده درباره دومین کارایی این نمایشگاه ابراز کرد: جریان‌سازی‌های موثر در شناسایی و پرورش استعدادها در خلق آثار علمی، هنری و فرهنگی است که شاید محصول یک ربع قرن نمایشگاه بسیار فراتر از آنچیزی بوده که در آغاز کار در نظر گرفته شده است.

معاون قرآن و عترت با بیان اینکه سومین کارایی به جنبه بین المللی نمایشگاه بر می‌گردد، گفت: نشان دادن توجهات نظام جمهوری اسلامی به پیروی از اهل بیت(ع) درباره قرآن کریم است که برخی در اثر تخریب‌های ناجوانمردانه رقیبان جمهوری اسلامی را متهم می کنند که به قرآن توجه ندارد؛ این نمایشگاه بزرگ می‌تواند توجهات و اهتمام خاص رهبران، هنرمندان، استادان و قاریان برجسته جهان اسلام را به این سمت و سو و بگشاند که قرآن موجود در جمهوری اسلامی چیزی جز قرآن موجود در جهان اسلام نیست.

وی با بیان اینکه آنچه می‌تواند عنصر دیپلماسی در جهان محسوب شود قرآن کریم است، اظهار داشت: ما پیروان مکتب اهل بیت(ع) هیچ نگاه دیگری به قرآن کریم جز نگاه تقدس نداریم و آن را نازله من عندالله قلمداد می‌کنیم که با دقت کامل از سوی پیامبر اکرم(ص) دریافت و به تمام  مردم ابلاغ شده است و در طول تاریخ استوار ایستاده و به نورافشانی ادامه می‌دهد.

فقهی زاده درباره سه رویکرد کلی به نمایشگاه، عنوان کرد: تعامل سازنده با بدنه نخبگان و دانشوران قرآنی برای خارج شدن از برخی خرافه‌گرایی‌ها در سطح قالب است که در جلسات متفاوت از محضر آنها استفاده کردیم .

وی افزود: یکی دیگر از کارکردهای نمایشگاه نگرش دانش بنیان به فعالیت‌های قرآنی است که با برنامه‌ریزی بوده است که 150 برنامه خرد و کلان را داریم اجرا می‌کنیم که هیچ کدام بدون کارشناسی اجرا نشده است.

معاون قرآن و عترت با اشاره به سومین رویکرد گفت: برنامه محوری با رویکرد تحول و نوآورانه از دیگر کارکردهای نمایشگاه بوده است که در این مجلس باشکوه استفاده کردیم با این رویکردها اقدامات مهمی را انجام دادیم.

وی ادامه داد: در این رویکرد به تقویت فعالیت‌های محتوایی و علمی با تشکیل برخی کمیته‌های خاص و یا احیای برخی کمیته‌های فراموش شده، تقویت بخش عترت در ابعاد نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، بعثت، غدیر، عاشورا، امام رضا(ع) و حضرت مهدی(عج) پرداختیم، همچنین تقویت بخش نظارت و ارزیابی در جهت افزایش کارایی و اثر بخشی که در دو بخش آسیب‌شناسی برای جستن دارو و درمان در آینده و احیای بین بخش بین‌الملل برای نشان دادن قابلیت‌های قرآنی کشورمان به مخاطبان جهانی از دیگر کاردکردهای این بخش است.

فقهی زاده با بیان اینکه در نگاه ما نمایشگاه قرآن کریم رویداد بزرگ فرابخشی است که برگزار کننده آن معاونت قرآن و عترت است، خاطرنشان کرد: در این رویداد ملی و فرابخشی ارگان‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی می‌توانند شرکت کنند، معاونت قرآن و عترت نباید برای اعتبارات و بودجه نمایشگاه دغدغه داشته باشد، ما نیازمند همراهی و صادقانه ارگان های فرهنگی هستیم که در محتوا شکل و غالب بودجه و اعتبارات این نمایشگاه که نمایشگر فعالیت های قرآن و عترت است را تقویت کنیم./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات