۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۵۶۳۱۲۹
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

استاد عمود خیمه حوزه است/ بدون فلسفه نمی توان فتوا صادر کرد

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به جایگاه و اهمیت استاد در حوزه علمیه، گفت: اساتید رکن رکین و عمود خیمه حوزه های علمیه هستند.
اجلاسیه سالانه حوزه علمیه استان تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در اجلاسیه سالانه اساتید حوزه علمیه استان تهران که عصر امروز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه در سالن شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی برگزار شد، گفت: اساتید رکن رکین سامانه حوزه هستند.

وی ادامه داد: عمود خیمه حوزه استاد است. موثرترین و تعیین کننده ترین نقش را اساتید در تدبیر امور حوزه و تربیت جوانان برعهده دارند. نقش اساتید در تحقق برنامه ها و اهدافی که حوزه در پیش رو دارد نقش اول است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در ادامه سخنان خود اظهار داشت: هر امری باید از نقطه هدف آغاز شود، غایت در مقام صورت و تصور مقدم است بر خود علل و معلول و غایت جهت دهنده است و همه چیز را باید از هدف آغاز کرد. 

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه در سطح یک حوزه علمیه باید چهار هدف محقق شود، ابراز داشت: جوانی که به عنوان داوطلب وارد حوزه می شود ظرف 3 سال باید به صورت یک مسلمان تراز تربیت شود. جوانان باید در این سال ها طلبه شوند و روح آخوندی در کالبدشان دمیده شود و زی طلبگی را دارا شوند، اگر در این مرحله ظاهر طلبه تصحیح نشود دیگر جبران و اصلاح نخواهد شد.

وی افزود: کسب مهارت و فهم مطلب از متون دینی و مهارت درست اندیشیدن هدفی است که باید در مقطع مقدمات برای طلاب حاصل شود.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در سطح دوم طلاب باید با علوم مختلف آشنا شوند. گرایش شناسی باید در سطح سوم و در سطح چهار طلبه باید اجتهاد ورزی و پژوهش کند، بنا نیست  طلبه در سطح چهار مجدد آموزش ببیند و دوباره کفایه بخواند، طلبه باید فن اجتهاد را بیاموزد.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، گفت: در مقطع  کنونی حوزه یک اشکال وجود دارد و آن این است که به علوم به صورت بسیط می نگریم. ما نیازمند مبادی پژوهی به تعبیر گذشته و به تعبیر دیگر آشنایی با فلسفه های مضاف هستیم، باید طلاب را در دوره های مقدماتی با فلسفه های مضاف آشنا سازیم.

وی تاکید کرد: امروز علوم انسانی رقیب اصلی دین است، اگر مساله ای بنام تعارض علم و دین وجود دارد در غرب تعارض الهیات دینی و علوم طبیعی را شاهدیم. در جهان اسلام رقابت میان علوم انسانی و شریعت وجود دارد، تمام ادعایی که شریعت در تدبیر شئون امت ها مطرح می کند علوم انسانی تمام آن ادعا ها را دارد.

متولی حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه فقه عرصه را به علوم انسانی واگذار کرده است، گفت: سیاست و اقتصاد ما را فقه اداره نمی کند و علوم انسانی از جمله مدیریت و علوم سیاسی هستند که جامعه را اداره می کنند. در نتیجه یک مدیر جزء و خام در رسانه ملی راجع به بانکداری سخن می گوید و به یک مرجع تقلید اهانت می کند و مدعی است فقیه بانکداری نمی داند.

وی افزود: نجات انقلاب و تداوم روند انقلاب در نجات حوزه و نجات حوزه در ورود حوزه به شئون مختلف است و در این میان حکمت و فلسفه های مضاف باید مورد توجه قرار گیرد. امروز نمی توان بدون استفاده از فلسفه برای جامعه فتوا صادر کرد، زیرا با عدم شناخت ماهیت جامعه و اقتصاد فتوا نمی توان اظهار نظر کرد، اهتمام به مبانی، موضوعات و مقولات باید در اولویت قرار گیرد. فقه قطعا علم رکنی حوزه است اما برای کمک به آن به دیگر علوم نیاز است./811/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات