۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۵۶۲۵۹۶
در قم؛

نشست ایده‌ پردازی و کارآفرینی در علوم اسلامی و معارف دینی برگزار شد

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: باید توجه کرد که در روایات اهل‌بیت طاهرین(ع) آیا به بحث ایده‌پردازی و فکرهای فناورانه و عملیاتی اشاره شده است یا خیر، و در صورت وجود چنین روایاتی، این اشاره به چه نحوی بیان شده است.
ایده پردازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست ایده‌ پردازی و کارآفرینی در علوم اسلامی و معارف دینی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین میرمعزی و اخوان علوی، امروز در سالن همایش دارالشفاء برگزار شد.

بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه در این نشست درباره ایده‌ پردازی در حوزه اظهار داشت: ابتدا بایستی توجه کرد که در روایات اهل‌بیت طاهرین(ع) آیا به بحث ایده‌پردازی و فکرهای فناورانه و عملیاتی اشاره شده است یا خیر، و در صورت وجود چنین روایاتی، این اشاره به چه نحوی بیان شده است.

وی ادامه داد: گاهی در نظر به روایات به دلیل عدم توجه به برخی نکات، ترجمه و تفسیر خاصی صورت می‌گیرد، در برخی روایات مانند«العلم بلا عمل کالشجر بلاثمر» ناظر بر علم بدون عمل است، بیشتر تفاسیر در ذیل این روایات در رابطه با علم و عمل فردی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اضافه کرد: این تفسیر یک نگاه تربیتی و در عین حال صحیح است و در برخی روایات به آن تصریح شده است، اما برخی روایات مطلق و عام هستند و می‌توان از این دسته روایات استفاده کرد که منظور علمی است که به عمل منتج نمی‌شود.

وی گفت: در ابعاد کلان اجتماعی و علوم انسانی، نظریات علمی که در عرصه عمل نتیجه ندارد و در همان مرحله نظریه بایگانی می‌شوند همان «علم لاینفع» مذکور در روایات است، یکی از مصادیق علوم بدون فایده همان نظریات علمی است که به صحنه عمل منتج نشده و در همان فضای نظریه باقی می‌ماند.

همچنین اخوان علوی رئیس پارک علم و فناوری استان قم در در ادامه این نشست درباره ایده‌ پردازی در علوم اسلامی گفت: در مقوله اهمیت توسعه و تجاری سازی فناوری، حرف‌‌های زیادی می‌توان بیان کرد؛ نظریاتی مانند گفت‌وگوی تمدن‌ها و جنگ تمدن‌ها در سطح جهانی مطرح بوده که هیچ کدام از این دو به تنهایی کامل و کافی نیستند.

وی ادامه داد: در واقع هر دوی اینها دو روی یک سکه هستند که توجه به آن دو با‌یکدیگر می‌تواند نظریه درستی باشد، انسان‌ها برای توسعه مرزهای دانش به گفت‌وگو نیاز دارند و اساسا دانش و توسعه آن خارج از بحث و گفت‌وگو شکل نمی‌گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم اضافه کرد: از سوی دیگر چه از منظر ایدئولوژیک یعنی تقابل حق و باطل و چه از منظر سیاسیت یعنی اقتدارگرایی نگاه شود این جنگ و درگیری در عمل یک واقعیتی است که از زمان تدوین تاریخ تاکنون وجود داشته است.

اخوان علوی درباره نوع دیگری از جنگ‌های غیرنظامی مطرح کرد: درست است که جنگ‌های متعارف نظامی هنوز تمام نشده است، اما امروز جنگ‌های مدرن‌تری با قواعد خاص خودش مانند جنگ‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و فناوری و... شکل گرفته است.

وی ادامه داد: به نظر پیشرفت‌ و تعالی و حفظ کشورها، ملت‌ها و امت‌ها وابسته به دانستن قواعد این دو نوع جنگ است؛ یعنی هم در جنگ‌های متعارف نظامی و هم در حوزه‌های علمی، صنعتی، اقتصادی و... بتواند از خود دفاع کند./876/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات