۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۵۵۶۴۰۳
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

بخل ورزی گامی به سوی فقر است

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه بخل ورزی گامی به سوی فقر است، گفت: انسان بخیل شتابان به سوی فقری که از او گریزان است حرکت می‌کند.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: من در شگفتم از انسان بخیل که شتابان به سوی فقری که از او گریزان است حرکت می‌کند.

وی افزود: داعی بخیل در بخل ورزی ثروت اندوزی است تا دچار فقر نشود. انگیزه‌های گوناگونی انسان را به بخل ورزی وا می‌دارد که یکی از آن موارد حب ذات است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رشاد با بیان اینکه حب ذات فی نفسه بد نیست، ابراز کرد: انسان اگر حب ذات نداشته باشد در این عالم نابود می‌شود، حب ذات انسان را به کار و تلاش وادار می‌کند. معرفت نیز از حب ذات منشأ می‌گیرد.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه داشتن ثروت متعارف ریشه در حب ذات دارد، اظهار داشت: انسانی که عبادت متعارف انجام می‌دهد به سبب حب ذات است تا از دوزخ رها و به بهشت وارد شود؛ بنابراین حب ذات فی نفسه مذموم نیست.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: انسان اگر در شرایط شایسته براساس حب ذاتی که دارد مال خود را بذل نکند و بخل ورزی کند این امر مذموم است چرا که این بخل ورزی دو منشأ دارد ابتدا حب ذات و دیگر عدم اعتماد به خداوند متعال است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه انسان بخیل برای گریز از فقر از بخشیدن فرار می‌کند در حالی که خود همین بخل ورزی سبب فقر او می‌شود، عنوان کرد: انسان بخیل نه خود می‌خورد و نه به دیگری می‌بخشد تا مبادا فقیر شود اما همین انسان بخیل با بخل ورزی به خود و دیگری، در اصل زندگی فقیرانه‌ای را برای خود انتخاب می‌کند؛ بنابراین انسان با بخل ورزیدن از غنایی که به دنبال آن است را از دست می‌دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: انسان بخیل در این دنیا همانند فقیر زندگی می‌کند اما در قیامت همانند اغنیا باید پاسخگوی اموال خود باشد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات