۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۵۵۳۷۰۶
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

اجتناب از بدعت بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی را مرتفع می‌کند

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه مال حرام نسل انسان را تباه می‌کند، گفت: التزام به سنت و اجتناب جدی از بدعت بسیاری از مشکلات و معضلات فردی و اجتماعی را مرتفع می‌کند.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی گفت: امیرمومنان علی(ع) در کتاب نهج‌البلاغه می‌فرمایند: خوشا به حال کسی که نفس خود را خوار کرده باشد.

وی افزود: چنین انسانی در محاسبه، سنجش و ارزش‌گذاری خویشتن خویش، خودش را دست‌کم گرفته و این بدان معنا نیست که او به نفس اعتماد نداشته باشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رشاد با استناد به کلام امیر حکمت و بلاغت که می‌فرمایند: خوشا به حال کسی که از کسب و شغل حلال ارتزاق می‌کند، ابراز کرد: متأسفانه در جامعه کنونی برخی افراد دچار خودبرتربینی شدند و بعضی دیگر با کسب روزی شبهه‌ناک و حرام زندگی خود را اداره می‌کنند؛ تصور بنده این است که در این ایام کسب حرام بر کسب حلال غلبه یافته است.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: در حال حاضر مشاغل و مناسب فراوانی به وجود آمده که مشاغل را شبهه‌ناک کرده است که با اطمینان می‌توان گفت که منابع و درآمد آنان حلال نیست و این امر منشأ بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات دیگر به شمار می‌رود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با تأکید براینکه مال حرام نسل انسان را تباه می‌کند، اظهار داشت: زمانی که خود انسان و خانواده‌اش از معاش حلال برخوردار نباشند نسلش نابود می‌شود، امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند: خوشا به حال کسی که درونش پاک و صالح است، خوشا به حال کسی که خلقش نیکوست و از اخلاق خوش برخوردار است، خوشا به حال کسی که زیادی مالش را انفاق می‌کند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: در جامعه کنونی کسانی که وضع مالیشان از حد متوسط بالاتر است وسایل و مال اضافی کم ندارند که به جمع‌آوری اموال بیشتر می‌پردازند و انفاق نمی‌کنند، این مهم یکی از معضلات جدی جامعه ما به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رشاد درباره ارزش کم‌گویی، خاطرنشان کرد: امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند: خوشا به حال کسی که شرش را از دیگری بازمی‌دارد و خوشا به حال کسی که سنت اسلامی و نبوی آنان را فراگرفته است؛ چنین افرادی هیچ نسبتی با بدعت ندارند و هرگز به بدعت متهم نمی‌شوند و به آن گرایشی ندارند آنان بین التزام جدی به سنت و اجتناب جدی از بدعت زندگی می‌کنند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات