۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۵۵۱۴۳۲
آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد؛

ضرورت پرداختن به موضوعات اجتهادی در فقه هنر

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در فقه هنر باید به موضوعات اجتهادی پرداخته و مباحث اجتهادی را مطرح کنیم تا به نتیجه لازم در این زمینه برسیم.
دومین همایش ملی فقه هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دومین همایش ملی فقه هنر که امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره اهمیت بررسی دقیق مباحث فقهی در موضوعات مختلف عنوان کرد: ما در شریعت و فقه خود مواردی می بینیم که احکام روی عناوینی آمده است که آنها خود زیرمجموعه عناوین دیگر بوده اند و نیاز است تا تمام عملیات اجتهادی را در عناوین مافوق ببریم.

وی افزود: در مسأله ای مانند غنا، یا فقیه باید جمود کند و غنا را با عنوان خود حرام بداند یا اینکه باید ذهن علمی و اجتهادی خود را بر روی عنوان فوقانی که خود شارع آن را برای این عناوین مادون قرار داده است متمرکز کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: هم در فقه و هم در اصول چنین عناوینی وجود دارد که اگر عناوین مافوق برای این عناوین وجود داشته باشد که شارع این عناوین را در فقه بیان کرده باشد ما باید تمام عملیات اجتهادی را در عناوین مافوق ببریم.

وی با اشاره به موضوع هنر خاطرنشان کرد: هنر یک موضوع خارجی است و باید در این مسأله دقت کرد یعنی فرقی میان هنر، ابزار هنری و برخی از موضوعات دیگر خارجی وجود دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: موضوعات خارجی دو نوع هستند، برخی مانند خمر، مردار، گوشت سگ به خودی خود حکمی دارند، اما هنر یک موضوع خارجی است، مصادیقی دارد و به خودی خود نمی توانیم حکمی برای آن ذکر کنیم.

وی ادامه داد: نمی توانیم بگوییم هنر به خودی خود دارای ملاک است و مثل خمر ملاک مفسده ای دارد و دارای حکم حرمت است و یا ملاک مصلحتی دارد و دارای حکم رجحان، استحباب یا وجوب است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار تأکید کرد: برخی از موضوعات خارجی دارای ملاک است و احکامی دارد و احکام آن احکام اولیه است و بعد به عناوین ثانویه تغییر می کند، اما هنر از موضوعاتی است که به خودی خود حکم ندارد.

وی ابراز کرد: موضوعات هنری از موضوعاتی است که به خودی خود ملاک ندارد و اگر استفاده مشروع شود در باب حلیت و جواز و یا استحباب آن حکم داده می شود و اگر استفاده مشروع نشود در باب حرمت آن حکم داده می شود.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان خاطرنشان کرد: در فقه هنر باید به موضوعات اجتهادی پرداخته و مباحث اجتهادی را مطرح کنیم تا به نتیجه لازم در این زمینه برسیم./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات