۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۳۶۳۸۱
فعال فرهنگی:

برخی رسانه ها درک درستی از «طنز» ندارند

نویسنده حوزوی گفت: ضروری است در قالب طنز مطالب حق را با صداقت و هنرمندانه بیان کنیم تا بتوانیم خدمتی به جامعه اسلامی انسانی خودمان ارائه دهیم.
مهمانان غرفه خبرگزاری رسا در آخرین روز بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات

 مهدی حمیدی، پژوهشگر حوزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه از ظرفیت های طنز در فرهنگ سازی غفلت شده است، گفت: یکی از بزرگترین و مهم ترین مؤلفه هایی که نشریه ها، سایت ها و سایر مطبوعات باید داشته باشند، نشاط اجتماعی است.

وی ادامه داد: طنز بیانی لطیف است که موجب نشاط می شود و لو اینکه لزوماً نخنداند، اما همین که نشاط آور باشد، طنز است؛ طنز گونه های مختلفی دارد و گاهی با هجو، هزل و لطیفه و جک اشتباه گرفته می شود، در حالی که طنز معنای عمیق تری از لطیفه و جک دارد.

حمیدی عنوان کرد: ضرورت اجتماعی طنز در حوزه ادبیات ما این است که در کنار ایجاد شادی و نشاط، بهترین و مؤثرترین عرصه برای انتقاد اجتماعی است.

این طنزپرداز با اشاره به اینکه کیومرث صابری فومنی معروف به گل آقا می گفت «طنز جراحی است، نه سلاخی» اظهار داشت: ما در طنز مسائلی که باید جراحی شود در جامعه از روی دلسوزی بزرگنمایی می کنیم و با روش های فنی و ویژه ای که داریم، سبب انتقاد اجتماعی و اصلاح آن مورد می شویم.

وی با اشاره به اینکه برخی از اندیشمندان و نویسندگان به نقل از رهبر معظم انقلاب می گویند «طنز، امر به معروف و نهی از منکر در عرصه هنر است»، ابراز داشت: ما در روایات داریم ارزش همه واجبات حتی جهاد در برابر امر به معروف و نهی از منکر به سان قطره ای در برابر دریا است؛ ما رسالت فرهنگی اجتماعی طنز را بسیار مؤثر در جامعه می دانیم.

حمیدی خاطرنشان کرد: در عرصه فرهنگی اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی نیاز به شادی و نشاط در جامعه داریم؛ ما از طریق طنز حتی مسائلی که نیاز جدی به انتقاد درباره آن داریم را بیان کنیم تا در جهت بهبود آسیب هایشان اثرگذار باشیم.

این طنزپرداز با اشاره به اینکه عرصه طنز در مطبوعات غریب و مظلوم است، یادآور شد: متأسفانه بعضی مطبوعات، برخی کارهای سطحی و کم عمق را به نام طنز ارائه می دهند و درکی از معنا و مفهوم طنز ندارند.

وی در پایان با بیان این بیت از مرحوم گل آقا «یک زبان دارم، دوتا دندان لق / میزنم تا زنده هستم حرف حق» ابراز کرد: ضروری است در قالب طنز مطالب حق را با صداقت و هنرمندانه بیان کنیم تا بتوانیم خدمتی به جامعه اسلامی - انسانی خودمان ارائه دهیم./841/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات