۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۵۳۱۰۳۹
حجت الاسلام والمسلمین تقوی:

مسجد پایگاه عروج انسان به عرش است

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بيان اينكه مسجد یک مکان مقدس برای انسان موحد است، گفت: مسجد مرکز ارتباط بنده با خالق است و بنده سعی می‌کند از این مکان معراج برود، پس مسجد پایگاه عروج انسان به عرش اعلا هم محسوب می شود.
سيد رضا تقوي

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش تجدید میثاق اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور عصر امروز 19مهر سالروز بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تالار آدینه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در این همایش با اشاره به اینکه مسجد در تاریخ اسلام و فرهنگ اسلامی به عنوان یک جریان فرهنگی، دینی، اعتقادی و اجتماعی همیشه مورد توجه بوده است تصریح کرد: در اهمیت مسجد همین بس که پیامبر(ص) برای تشکیل حکومت اسلامی از مسجد شروع کرد و اولین کاری که در مدینه انجام داد ساخت مسجد قبا بود.

وی همچنین مسجد را محلی برای اندیشه های اجتماعی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: حکومت اسلامی و نبوی در مسجد متولد می شود و اساس حکومت اسلامی مسجد است. مسجد محل طرح اندیشه های اجتماعی است و دلیل پایه گذاری مسجد از سوی پیامبر(ص) ایجاد اندیشه های اجتماعی بوده است تا از این راه ذهن و ضمیر مردم را با آرمان های اجتماعی، افکار و اهداف اجتماعی آگاه کند.

حجت الاسلام تقوی با مرکز وحدت خواندن مسجد بیان داشت: باید قدر این نهاد را بیشتر بدانیم زیرا مسجد محل تعلیم و تربیت است و انسانهای برزگ تاریخ اسلام در مسجد تربیت شده اند. این مکان محل پیوند اجتماعی است که باعث کم شدن جرم وجنایت در جامعه می شود.

وی ادامه داد: مسجد یک مکان مقدس و پایگاهی برای انسان موحد است که در آن خضوع و خشوع در بندگی خویش را در پیشگاه خالق متعال به نمایش می‌گذارد. مسجد مرکز ارتباط بنده با خالق است و بنده سعی می‌کند از این مکان معراج برود، پس مسجد پایگاه عروج انسان به عرش علاء نیز می‌باشد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور درباره کارکرد کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تحت عنوان میثاق با ولایت تشکیل شده است، در این کانون‌های بحث اصلی مسجد، هنر، فرهنگ و جوانان است که هر کدام بار معنایی خاصی و عمیقی دارند.

وی همچنین در پایان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را محل خیر و برکت برای جوانان و نوجوانان دانست و گفت: کانون‌های فرهنگی هنری همانگونه که از نامشان پیداست از مساجد جدا نیستند و محوری اصلی آنها از اساسی‌ترین کارکردهای مساجد که همانا محور اجتماعی است، می‌باشد. هم اکنون در کشور شاهد آن هستیم که 23هزار کانون در حال فعالیت های فرهنگی هستند و این یعنی یک لشکر عظیم که می تواند یک جریان فرهنگی را به وجود آورد.

گفتنی است در این همایش که جمع کثیری از فعالان، اعضای کانون‌های فرهنگی هنري مساجد و ائمه جماعات مساجد استان تهران، خانواده‌های شهداس مدافع حرم کمال شیرخانی، هادی شجاع و روح الله قربانی حضور داشتند که علاوه بر تجليل از خانواده این سه شهید بزرگوار از ائمه جماعات و مدیران فعال و موفق کانونی نیز تقدیر و تشکر صورت گرفت.

شايان ذكر است 1200کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد استان تهران فعالیت می‌کنند که 540 باب آن در تهران و بقیه در سایر شهرستان استان تهران فعالیت دارند./804/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات