۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۵۰۹۳۵۵
در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه صورت گرفت؛

تشريح عملکرد معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل خراسان رضوي

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی به تشریح عملکرداین معاونت در حوزه انتخابات، تصادفات، جرائم خاص، واحد های صنعتی، سدهای غیر مجاز و آمار طلاق در سال ۹۵ پرداخت.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سید امین مرتضوی، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی، ظهر امروز در نشست خبری در محل دادگستری این استان با  گرامیداشت شهدای هفتم تیر و قوه قضاییه گفت: دادگستری استان خراسان رضوی در سال 95 در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست های راهبردی قوه قضاییه و دادگستری کل استان به ویژه بخشنامه صادره در ابتدای سال 95 توانسته گام های موفقی را در حوزه حمایت از سرمایه گذاری مشروط و اراضی ملی و منابع طبیعی و انتخابات ملی و منطقه ای برداشته است.

وی ادامه داد: تا کنون خوشبختانه در حفاظت و صیانت از منابع آبی استان و انواع طلاق و پیشگیری از انواع تصادفات اقدامات خوبی صورت گرفته است و در جرائم خاص نیز توفیقات خوبی نیز دستگاه قضایی حاصل شده است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان این که در حوزه حمایت از سرمایه گذاری، مقام معظم رهبری هر ساله تاکید بر رونق اقتصادی و تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی داشته اند، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی در  این راستا گام های جدی برداشته و از سال 1393 تا کنون 850 واحد تولیدی و صنعتی را بدون تشکیل پرونده و به صورت توافق و تفاهم موضوع آنان حل و فصل شده و در سال 1395 مشکل 165 واحد تولیدی و صنعتی حل شد.

مرتضوی با بیان این که سعی شده تا حد امکان از تعطیلی  واحد تولیدی پیشگیری شود، یادآور شد: تا کنون از بیکاری 33 هزار نفر جلوگیری به عمل آمده و اگر دستگاه اجرایی زمینه اشتغال 115 هزار نفر را فراهم کرده دادگستری نیز تلاش کرده تا 33 هزار نفر بیکار نشوند و در این راستا تا کنون 26 مورد از واحدهای صنعتی از ابتدای سال مشکل آنان مرتفع شده و به بقا ادامه می دهند.

رویکرد دستگاه قضایی در خصوص واحد های صنعتی حمایتی و پشتیبانی است

وی با بیان این که در دستگاه قضایی در سال گذشته تنها یک واحد صنعتی در قوچان تعطیل شده و این نشان می دهد رویکرد دستگاه قضایی حمایتی و پشتیبانی است، اظهار کرد: تقریبا 170 مورد بازدید قضات را از واحدهای تولیدی و صنعتی به منظور رفع مشکلشان داشتیم و همکاران قضایی به پرونده این واحد ها ورود کردند تا مشکل آنان را حل کنند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان این که در سال 95، 32 مورد بازدید و امسال نیز 20 مورد بازدید را از واحد های صنعتی داشتیم، گفت: در طی بخشنامه های مهم این حوزه در سال گذشته ابلاغ شد که واحدهای تولیدی و صنعتی به راحتی تعطیل نشوند و این به منظور جلوگیری از بیکاری کارگران و مدیریت شکایات و دعاوی بود.

مرتضوی ادامه داد: در ممنوع الخروجی واحد های تولیدی بخشنامه ای منطبق بر موازین ابلاغ شد و دادستان این را مدیریت می کنند که به هر بهانه ای صاحب صنعت ممنوع الخروج نشود و استفاده از کارشناس در پرونده های مالیاتی نیز تصویب شد.

رفع مشکل سد ارداک با آزاد سازی 800 میلیون متر مربع آن

وی با بیان این که در تصرفات اراضی منابع ملی، موقوفات و اراضی دولتی در سال گذشته، اراضی اعاده شده از ابتدای سال 95 تا پایان سال 2730 هکتار و ارزش تقریبی آن 27 هزار میلیارد تومان بوده بیان کرد: همچنین 2400 مورد قلع و قمع صورت گرفته و تقریبا 800 میلیون متر مربع آزاد سازی از سد ارداک داشتیم که با این آزاد سازی مشکل سد و عریض بودن آن حل شد و تا کنون برای 700 هکتار از اراضی دولتی سند پخش شده است. 

کاهش آمار سدهای غیر مجاز با طرح جامع پیشگیری از تصرفات اراضی

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی  با بیان این که بر اساس گزارش شرکت آب منطقه ای تا کنون 3500 سد غیر مجاز مسلوب شده و در برخی مناطق تعداد سدهای غیر مجاز به صفر رسیده که این قابل توجه است، بیان کرد: طرحی در ابتدای امسال تحت عنوان طرح جامع پیشگیری از تصرفات اراضی نوشته و برای سازمان ها تکلیف معلوم شد که آن را اجرایی و عملیاتی کنیم که در این حوزه خراسان رضوی پیشگام بود.

مرتضوی با بیان این که در حوزه طلاق توافقی و انواع طلاق در سال 93 خراسان رضوی اول، در 94 پنجم و در پایان 95 هشتم شد و این به معنای عدم برنامه ریزی استان های دیگر در این حوزه نیست، تصریح کرد: این آمار نشان می دهد با تلاش مضاعف اقداماتی انجام شده که از رییس کل محاکم عمومی و انقلاب مرکز استان به سبب اجرای طرح ها تقدیر می شود.

حضور کارشناسان مذهبی در مراکز مشاوره ازدواج دادگستری

وی با بیان این که بازرسی از مراکز مشاوره مرتبا صورت گرفته و هر دادگاه خانواده نظارت یک مرکز مشاوره برای رعایت اصول و قوانین آن را دارد، گفت: در مراکز مشاوره کارشناس حقوقی، کارشناس مذهبی، روانشناس و مددکار وجود دارد و تعرفه مراکز باید در قالب ابلاغیات باشد و تشکیل جلسات هم اندیشی شوراهای مشورتی از دیگر اقدامات فروکش این آمار است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی  با بیان این که در پایان سال گذشته در مجموع انواع طلاق 23 درصد کاهش داشتیم، اظهار کرد: در پایان اردیبهشت سال جاری 17 درصد در طلاق توافقی کاهش، 9 درصد در طلاق به درخواست زوجه کاهش و 14 درصد در طلاق به درخواست زوج کاهش داشته ایم.

کاهش 16.8 درصدی آمار طلاق خراسان رضوی در سال 96

مرتضوی با بیان این که آمار اداره ثبت احوال بیانگر کاهش 16.8 درصدی آمار طلاق بوده و خوشبختانه در پایان سال 95 در ازدواج رشد مثبت داشته ایم، یادآور شد: این نویدی است چرا که این مشاوره ها به زندگی و ازدواج کمک شایانی می کند؛ همچنین در طلاق توافقی 17 درصد سازش و در طلاق به درخواست زوجه 12 درصد سازش قطعی داشته ایم.

وی افزود: ما در مراکز مشاوره ازدواج غربالگری کردیم و 4 تیم از گروه های مختلف غربالگری با هدف انجام کارهای تخصصی برای بررسی ادامه زندگی آنان بررسی می شود و در صورت احتمال سازش در غربالگری به مراکز مشاوره معرفی می شوند.

عملکرد 18 ماهه موفق خراسان رضوی در کاهش محسوس آمار طلاق

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی  با بیان این که در مراکز مشاوره زوجین باید حتما 5 جلسه را بگذرانند و در جلسه شورای مشورتی در مرکز استان تعرفه افزایش یافته اما در شهرهای کوچک تغییری نکرد، گفت: این تعرفه مناسب به سبب آن است که فرهنگ مشاوره نهادینه شود و در کشور طرح طلاق خراسان رضوی به عنوان الگو برتر در هفته قوه قضاییه معرفی و از خراسان رضوی به سبب اجرای موفق 18 ماهه این طرح و کاهش آمار طلاق در طی مدت اجرا تجلیل شد.

مرتضوی با بیان این که تصمیم داریم تا دعاوی نفقه را نیز بیافزاییم و معتقدیم اگر پیش از طلاق به دعاوی دیگر خانواده ها بپردازیم می توانیم نتایج موفق تری در کاهش آمار طلاق بگیریم، خاطر نشان کرد: همچنان آموزش های پیش از ازدواج را نیز در دانشگاه های علوم پزشکی و سطح جامعه به صورت جدی دنبال می کنیم. 

وی افزود: تا کنون 32 علت را در ارتباط با دلایل طلاق شناسایی کردیم و مشهد، نیشابور، سبزوار، کاشمر، قوچان و تربت حیدریه بیشترین آمار طلاق را در سطح استان به خود اختصاص داده اند.

حضور قضات خراسان رضوی در انتخابات پر رنگ بود

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان این که دو عضو هیات اجرایی در انتخابات از دستگاه قضایی بودند، بیان کرد: رییس کل دادگستری استان رییس هیات نظارت بود و از هر شهرستان یک نفر عضو هیات نظارت شد و حضور قضات در انتخابات بسیار پر رنگ بود آنطور که رییس کل دادگستری استان به عنوان رییس ستاد پیشگیری حاضر شد.

مرتضوی با بیان این که تعداد جلسات ما در ستاد پیشگیری در حوزه انتخابات مشهد 7 جلسه و 50 مصوبه و در شهرستانها 117 جلسه و 579 مصوبه را به دنبال داشت، یادآور شد: حوزه های انتخابیه را بر مبنای حساسیت تفکیک کردیم و کمیته رصد و پیش فضای مجازی تشکیل شد و قریب 4 هزار مدیر کانال و گروه فضای مجازی جهت توجیه دعوت شدند.

مسدود شدن 59 کانال تلگرامی به دلیل تخلفات انتخاباتی

وی با بیان این که 59 کانال تلگرامی در طی انتخابات فیلتر و مسدود شد و 25 تذکر به افراد در مرکز استان و 273 نفر در شهرستانها داده شد، گفت: 46 فقره پرونده قضایی برای مرتکبین به جرائم نتخاباتی تشکیل شد که 4 مورد محکومیت، 18 مورد منع پیگرد و 3 مورد قرار عدم صلاحیت صادر شد که بر این اساس پرونده آنان رسیدگی می شود.

مشارکت 88 درصدی مردم مشهد در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی  ادامه داد: برای ورود جدی در حوزه تخلفات سوابق را بررسی می کنیم و با تاکید بر شکایات واصله برخی رسیدگی ها را در اولویت قرار دهند و چهار مولفه امنیت، رقابت، سلامت و مشارکت مد نظر ما در انتخابات بود که استان خراسان رضوی قریب به 88 درصد مشارکت در حوزه انتخابات داشتند.

مرتضوی با بیان این که برخی شعب اخذ رای دیر آغاز به رای گیری کردند و مدعی بودند که تعرفه در برخی شعب به موقع نرسیده، بیان کرد: این تاخیر و توقف امروز در جریان بررسی و رسیدگی است اما آنچه خودمان در روز انتخابات در سرکشی از حوزه ها ملاحظه کردیم این بود که اشکالات اگر وجود داشته عمدی نبوده و بررسی و رسیدگی و اخبارش اطلاع رسانی می شود.

وی با بیان این که مدیران اجرایی و برخی بخشداران شهرستانها جهت بررسی تخلفات احضار شده و در مرکز استان گزارشی نداشته ایم چرا که نظارت در این نقطه لحظه به لحظه بوده است، تصریح کرد: برخی دقت نظر های خراسان رضوی در حوزه انتخابات در بسیاری از نقاط کشور دیده شده آنطور که 5 قاضی از خراسان رضوی ورود مستقیم داشتند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی  ادامه داد: تلاش کردیم هر مورد گزارش شده از جرائم  تخلفات را رسیدگی کنیم که البته در حوزه انتخابات ریاست جمهوری حساسیت بیشتری بوده است؛ انتخابات باید دارای قانون جامع باشد و در حوزه هیات های اجرایی و نظارت و سایر ملاحظات در حوزه قوانین و مقررات رویه واحد داشته باشد چراکه تا وقتی پراکندگی و تعدد  قوانین در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری باشد اینگونه جرائم دیده می شود.

کاهش 169 نفری فوتی ها در تصادفات جاده ای سال 95 خراسان رضوی

مرتضوی با بیان این که با اجرای طرح جامع پیشگیری از تصادفات در سطح خراسان رضوی و تشکیل شورای سیاست گذاری در این حوزه شاهد کاهش آمار تلفات در سال گذشته بودیم، خاطر نشان کرد: 169 نفر کاهش تلفات فوتی داشتیم که این آمار قابل توجه است؛ در نقاط حادثه خیز موثر در تصادفات، 98 نقطه در درون شهر و 79 نقطه در محور های مواصلاتی رفع شده  است.

وی افزود: در حوزه توقیف خودروها با حرکات پرخطر و مخاطره آمیز در سال گذشته 300 راننده پر خطر شناسایی شدند و خودروهای آنان برای مدتی توقیف و کلاس های آموزشی گذاشته شد تا در صورت تکرار مورد مشابه پرونده قضایی تشکیل شود که با اقدامات صورت گرفته 9 کلیومتر از سرعت رانندگان کم شد و کاهش بیش از 80  درصدی رانندگان پر خطر را شاهد بودیم.  

کاهش 29 درصدی تصادفات منجر به فوت

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان این که به حمد الله در دو ماهه اخیر امسال نسبت به مشابه سال 95، 29 درصد کاهش تصادفات فوتی را داشتیم، اظهار کرد: در تصادفات جرحی 9 درصد افزایش داشتیم و اقدامی بناست انجام دهیم که در حال فراهم سازی زیر ساخت ها هستیم تا در دو نقطه درون شهری و برون شهری به صورت آزمایشی طرحی با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی اجرا کنیم.

مرتضوی با بیان این که نقاط درون شهری و برون شهری مسیر را مجهز به دوربین و تابلوهای هشدار دهنده اجرا کردیم، یادآور شد:  در مرکز استان از ابتدای آزادی تا انتهای وکیل آباد و در برون شهری نیز بزرگراه سردار شهید شوشتری به صورت آزمایشی اجرا و پس از رفع نقاط ضعف به کلیه شهرستانها تعمیم داده می شود و تلاش شده تا تصادفات را در یک مجتمع قضایی رسیدگی کنیم تا آمار های بروز داشته باشیم و بتوانیم آنچه حاصل شده را به خوبی ارزیابی کنیم.

وی با بیان این که همچنین این روزها در حوزه تصادفات نقش بیمه و آموزش های رانندگی را بررسی می کنیم، گفت: یکی از مهمترین موارد در دستور کار موتور سیکلت سواران هستند که مصوبات آنان بزودی اعلام می شود.

60 درصد کاهش آمار در حوزه جرائم خاص

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی  با بیان این که در حوزه جرائم خاص در برخی موارد تا 60 درصد کاهش آمار داشته ایم، بیان کرد: همه اینها به سبب این بود که اقدامات دادگستری استان با 3 اصل دقت، سرعت و صحت در پرونده هایی همچون آدمربایی، قتل، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف و امثالهم صورت گرفته و برای دادگستری استان اهمیت دارد تا این پرونده ها به خروجی مطلوب خود برسد و در همه این حوزه کاهش آمار را شاهد بودیم.

ملاقات مردمی مسئولان قضایی استان و شهرستان با مردم در هفته قوه قضاییه

مرتضوی با بیان این که در هفته قوه قضاییه برنامه های بسیار خوبی را در سطح استان اجرایی و عملیاتی کردیم، خاطرنشان کرد: مهمترین آنان انجام ملاقات عمومی از سوی مسؤولان قضایی استان و شهرستان با مردم بود و پر رنگ تر به این موضوع پرداخته شد؛ همچنین دیدار با امام جمعه در کلیه شهرستانها انجام و ارائه عملکرد برنامه ها به آنان صورت گرفت.

پلمپ 800 مرکز توزیع کننده مواد مخدر در حاشیه شهر مشهد

وی با بیان این که در سال گذشته 800 پلمپ در حاشیه شهر از توزیع کنندگان مواد مخدر صورت گرفت، گفت: با همکاری بسیج و نیروی انتظامی 130 نفر از اراذل اوباش شناسایی شدند و برخورد جدی با آنان صورت گرفت تا تحت نظارت و مدیریت باشند و برپایی مشاوره رایگان در مساجد با همکاری کانون وکلا  و برنامه های متعدد تلویزیونی رادیویی از دیگر برنامه ها بود.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی  ادامه داد: تبلیغات درون شهری در هفته قوه قضاییه، افتتاح طرح های عمرانی، برگزاری همایش قوه قضاییه در روز 11 تیرماه و دیدار مقام معظم رهبری  در روز 12 تیرماه از دیگر برنامه های این هفته بود که امروز نیز فرمایشات ایشان را استخراج کردیم و بناست به تمامی حوزه های قضایی ابلاغ کنیم.

مرتضوی با بیان این که همچنین در این هفته قضات و کارمندان نمونه تعیین و مورد تشویق قرار گرفتند، افزود: امیدواریم بتوانیم اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری و سیاست های راهبردی ایشان را در برنامه چهارم سیاست های ابلاغی عملیاتی کنیم./200/864/ب1

ارسال نظرات