۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۵۰۸۸۳۵
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز مطرح کرد؛

آتش به اختیار یعنی امر به معروف و نهی از منکر

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آتش به اختیار همان امر به معروف و نهی از منکر است و برخی از خواص جامعه موظف به روشنگری مسؤولان ناکارآمد هستند.
آتش به اختیار

حجت الاسلام رحیم سیاحی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، ابراز داشت: با توجه به حدیث قدسی شریف (کل کم راع و کل کم مسئول علی رعیته) یعنی اینکه همه ما مسؤول هستیم به کارهایی که اطراف ما رخ می دهد و منظور آن است که اگر کسانی در مسؤولیت خود سهل انگاری کنند باید به آنها توصیه کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعت نفت اهواز با اشاره به بحث آتش به اختیار در جامعه مدنی، اظهار داشت: قطعا در جامعه ای که جامعه مدنی است و داریم سمت آرمانها و الگوهای متفاوتی حرکت می کنیم انتظار می رود که نباید به مواردی که خلاف قانون است ساکت شویم.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تبیین بحث آتش به اختیار، گفت: منظور از آتش به اختیار آن است که باید مراحل تذکر قانونی و صحیح و امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد تا با بی قانونی ها و هنجارها مقابله کنیم.

حجت الاسلام سیاحی افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات مربوط به آتش به اختیار بیان کردند که آتش به اختیار به معنای بی قانونی نیست و مقصود ایشان درباره مسائل فرهنگی بود که باید به آنها توجه بیشتری کرد.

وی درباره وظیفه مردم در بحث آتش به اختیار گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره آتش به اختیار، اگر مردم، مسؤول اجرایی و فرهنگی را ناکارآمد مشاهده کنند موظف هستند که آنها را روشنگری کنند بر فرض مثال یک روزنامه نگار با قلم، یک خطیب یا روحانی با سخنرانی و در واقع آتش به اختیار همین موارد است.

استاد دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) در پایان خاطرنشان کرد: آتش به اختیار که رابطه نزدیکی با امر به معروف و نهی از منکر دارد باید به دور از افراط و تفریط باشد که روشنگری و مطالبه گری به طور قانونی صورت بگیرد./9453/۳۰۳/ب2

ارسال نظرات