۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰
کد خبر: ۵۰۵۹۲۸
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه:

حقیقت شب قدر با ساحت ولایت گره خورده است

آیت الله سعیدی با بیان اینکه مراقبت از نفس زمینه آمادگی پذیرش شرایط ولی خدا را در مؤمن ایجاد می کند، گفت: حقیقت شب قدر با ساحت ولایت گره خورده است.
آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی در مراسم سومین شب از لیالی قدر آستان مقدس حضرت معصومه(س) به بیان مراحل توصیه‌شده در احیا و شب‌زنده‌داری مؤمنان از سوی شرع مقدس اسلام پرداخت و عنوان داشت: توبه اولین قدمی است که مؤمن باید با تمسک برمدار آن به شب‌زنده‌داری خود هویت ایمانی بخشد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که مؤمن در حقیقت توبه در مقابل امر الهی تسلیم می‌شود، اظهار داشت: دعا مرحله‌ای است که پس از توبه زمینه بین خالق و مخلوق را فراهم می‌کند؛ بر این اساس دعا معراج مؤمن است و مؤمن باید به برکت دعا و توبه به معراج روحی خود دست یابد.

امام‌جمعه قم با اشاره به این‌که ادب و وظیفه مؤمن الگوی دعا را برای او مشی می‌کند، ابراز داشت: اولین اولویت در دعا توجه ساحت مقدس ولی‌عصر (عج) است تا جایی که پس‌ازاین فراز دعا برای فرج و سلامتی در امر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که با صیانت و رهبری امام خامنه ای سکان‌داری می‌شود الگوی دعا از منظر شرع مقدس اسلام است.

آیت‌الله سعیدی انس با قرآن را از دیگر اعمال شب‌زنده‌داران توصیف کرد و گفت: معرفت نفس برای مؤمن شب‌زنده‌دار زمینه شناخت ساحت اقدس الهی است.

وی ادامه داد: معرفت نفس مهم ترین گام تمسک به ساحت اقدس الهی است؛ اگر درست و بر مدار مشی شرع مقدس اسلام این مرحله از شب زنده داری از سوی مؤمن ادا شود دیگر هیچ نیرویی توان ایجاد فاصله بین مؤمن و خداوند متعال را نخواهد داشت.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه به تبیین مراحل معرفت نفس پرداخت و عنوان داشت: جست و جو و تحقیق اساس معرفت است؛ بر این اساس مؤمن با شناخت امکانات و دارایی های مادی و معنوی خود باید در این تحقیق و جست و جو رسالت اصلی خود را کشف کرده و آن را در کارنامه اعمال نیک خود به ثبت برساند.

امام جمعه قم نفس را بزرگترین دشمن مؤمن توصیف کرد و اظهار داشت: شیطان دشمن مبین انسان است این در حالی است که در روایات از دربند بودن شیطان در ماه مبارک رمضان خبر داده شده است؛ بنابراین نفس آزاد است و مؤمن باید همواره مراقبت از نفس داشته باشد.

آیت الله سعیدی حقیقت شب قدر را گره خورده با ساحت ولایت توصیف کرد و گفت: مراقبت از نفس مؤمن زمینه آمادگی پذیرش شرایط ولی خدا را در او ایجاد می کند؛ بنابراین شب قدر شب مشخص کردن سرنوشت یک سال توصیف شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پایان با اشاره به الگوی مواجهه با معرفت نفس انسان ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد و ابراز داشت: اولین گروه اکثریت انسان ها هستند که به حقیقت نفس معرفت نداشته تا جایی که قرآن کریم در توصیف آنان می فرماید«وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ؛ و لکن بیشتر مردم ایمان نمی آورند.» این در حالی است که دومین گروه در اقلیت محض قرا گرفته و قرآن کریم از آنان با این ادبیات یاد کرده است که«وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ؛ (هر چند) از بندگان من عدّه قلیلی شکر گزارند.»

وی افزود: سومین گروه کسانی هستند که همواره در بین این دو گروه در حرکت هستند و هر لحظه در یکی از گروهها قرار می گیرند این در حالی است که این افراد تا اخر عمرخود از آینده و عاقبت خود نگرانند؛ بر این اساس شب قدر تعیین سرنوشتی برای این گروه است اگر که توبه کرده و به درگاه ازلی دست به دعا بردارند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات