۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۰۰۵۷۷
در کنگره بین المللی فقیه فقه نظام مطرح شد؛

انتقاد شدید آیت الله اراکی از وجود فساد در سیستم بانکی کشور

آیت الله اراکی گفت: فقهی که می خواهد جامعه را اداره کند، نباید نظام بانکی اش بر اساس عقود از هم پراکنده و جدا متکی باشد؛ امروز نظام بانکی ایران غیرعاقلانه ترین نظام بانکی جهان است.
آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی عصر چهارشنبه در آیین افتتاحیه دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی «فقیه فقه نظام» که در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد، گفت: این دبیرخانه را با همت علما و فضلای فعال در زمینه فقه نظام آغاز می کنیم و از نگاه ویژه حضرت آیت الله نوری همدانی به این کنگره سپاسگذاریم.

دبیر کنگره بین المللی فقیه فقه نظام به تشریح اصل مقصود از فقه نظام پرداخت و اظهار داشت: هیچ گاه کتاب از ولایت منفصل نیست؛ فقه نظام یعنی این که شما فقه را در چارچوب نظام سیاسی نگاه می کنید یا خارج از آن نظاره می کنید؟

وی ادامه داد: آیا فقه صلات، زکات، حج و غیره را به عنوان احکام مجزا از هم نگاه می کنید یا در چارچوب یک نظام مدیریتی واحد می نگیرد؟ در نظام سیاسی و فقه نظام باید به عنوان یک مجموعه واحد که می خواهد جامعه را مدیریت کند نگاه شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز کرد: «فقه» مجوعه واحدی است که می خواهد جامعه را مدیریت کند؛ فقه، برای مدیریت چنین جامعه ای از سوی خدای متعال تشریح شده و اگر فقه از ولایت جدا شود، هیچ می شود؛ این ولایت است که نخ سازماندهی جامعه است که همه را به هم وصل می کند و نظام می سازد.

وی با بیان این که ولایت به معنای مدیریت سیاسی یک جامعه است، گفت: در روایات به طور مکرر بر مفهوم بزرگ مهاجر و اعرابی تأکید شده است؛ مهاجر کسی است که به نظام ولایی می پیوندد و اعرابی کسی است که به نظام ولایی نمی پیوندد؛ ملاک ایمان پیوستن به ولایت است و اعرابی کسی است که از این نظام ولایتی خارج است.

نماینده مردم اراک در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: ما یک شهر اسلامی داریم که عبارت است از مجموعه به هم پیوسته ای که نخ پیوند آن ها، ولایت است؛ جوهر، مبنا و پایه مدینه اسلامی بر تفسیر شهر مبتنی است.

وی تأکید کرد: به مجموعه ای از انسان ها که در یک مجموعه زندگی می کنند «شهر» گفته می شود اما اگر افراد جامعه با هم پیوند ولایتی نداشته باشند و در یک نظام سیاسی واحد نگنجند، از دیدگاه فقه اسلام به آن شهر گفته نمی شود.

آیت الله اراکی ادامه داد: بنیاد تمدن اسلام از مفهوم شهر اسلامی بر می خیزد که از واژه مفهوم هجرت اسلامی برگرفته شده و هجرت از پیوند ولایتی و پیوند مدیریت سیاسی برگرفته شده است؛ وقتی مدیریت سیاسی واحد برای جامعه داشته باشید، یعنی اراده جمع تابع اراده دستگاه مدیریت مرکزی است و اوست که می گوید مردم چگونه باید رفتار کنند؛ او اراده کند، مردم هم اراده می کنند.

دبیر کنگره بین المللی فقیه فقه نظام گفت: نظام های سکولار هم نظام ولایتی هستند اما تفاوت ما با آن ها در این است که مبنای نظام ما عدل و علم است و نظام های سکولار بر غیر از این دو مؤلفه مبتنی است؛ نظام سیاسی ما مبتنی بر یک منطق است و یقینا منطقی پشت تبعیت از مدیریت سیاسی وجود دارد.

وی افزود: خدای متعال آفریننده ما است و با فرمان الهی آفریده شده ایم، پس باید تابع فرمان الهی باشیم؛ پس از خداوند باید از فرستاده خدا(ص) و بعد از آن هم از اولی الامر ایشان تبعیت کنیم و این منطق فقه اسلام که از قرآن کریم گرفته شده است.

نماینده مردم اراک در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ماهیت هر نظام سیاسی مبتنی بر ولایت است؛ اما آن ها ولایت را دست آدم های فاسق و فاجر می سپارند، در حالی که ما معتقدیم ولایت باید به دست فرد فقیه و عادل سپرده شود؛ اراده ای که می خواهد بر جامعه حاکم باشد، باید اراده تقوا باشد.

وی تصریح کرد: همه احکام عقود ما باید در یک نظام واحد که بخش اقتصاد جامعه را مدیریت می کند، دیده شود؛ فقهی که می خواهد جامعه را اداره کند، نمی تواند نظام بانکی اش بر اساس عقود از هم پراکنده و جدا متکی باشد؛ باید بررسی شود این عقود اسلامی که می خواهد در نظام بانکی جای بگیرد، چه وضعی پیدا می کند؛ امروز نظام بانکی ایران بدترین و غیر عاقلانه ترین نظام بانکی جهان است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: دلیل این که به چنین معضلی گرفتار شده ایم، این است که وقتی می خواهیم نظام بانکی را تأسیس کنیم، نباید به این گونه باشد که هر کس هر گونه عقدی با بانک ها ببندد و آن را نظام بانکی تعریف کنیم.

وی ادامه داد: نظام بانکی به عنوان سیستمی که می خواهد جامعه را در این بخش مدیریت کند، باید ابتدا فهمیده شود، سؤالات مربوط به این بخش تنظیم شود و سپس پاسخ سؤالات را از فقه استخراج کنیم؛ نظام بانکی یک رفتار اجتماعی و کلان است و این رفتار کلان پرسش های ویژه خود را دارد که فقهای برجسته باید در اندیشه پاسخگویی به این پرسش ها باشند.

آیت الله اراکی ابراز داشت: نفس واحده جمعی که می خواهد کار اقتصادی کند، مسائل آن با کسی که می خواهد بیع انجام دهد، فرق می کند؛ جامعه می خواهد تولید کند و اقتصاد باید به گونه ای عمل کند که توزیع عادلانه ثروت شکل بگیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: جامعه پیوسته به هم که زیر چتر ولایت کار می کند، یک نفس واحده و یک انسان کلان به وجود می آورد که مسائل آن با مسائل تک فردی متفاوت است؛ مسائل مربوط به فقه جمعی در منابع اسلامی کم پیدا می شود و دلیل این امر هم آن است که دشمنان اجازه ندادند که ائمه معصوم(ع) مدیریت سیاسی داشته باشند و فقط مدت کوتاهی رسول اکرم(ص) مدیریت جامعه مدینه را به عهده گرفتند و مدت کوتاهی هم امیرمؤمنان(ع) مدیریت سیاسی داشتند که البته فقه مربوط به این مدیریت هم باید استخراج شود.

دبیر کنگره بین المللی فقیه فقه نظام یادآور شد: شهید صدر و امام خمینی(ره) نخستین افرادی بودند که به عرصه فقه نظام وارد شدند؛ شهید صدر در بحث نظریه پردازی، آغازگر فقه نظام، و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) در عرصه اجرا هستند.

وی در پایان تأکید کرد: امروز مرجعیتی که باید از آن پشتیبانی شود، مرجعیت امام راحل است چرا که پرچم دست ایشان بوده است؛ کسی که پرچم در دست اوست، باید از او تبعیت کرد؛ نظام فرهنگ و اقتصادی را باید استنباط کنیم و به دولت ها تحویل دهیم تا آن را اجرایی کنند./840/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات