۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۴۹۱۲۸۷
استاد حوزه علمیه:

عبادت باید بر مبنا و گوهر دین استوار باشد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی عبادات فراوانی دارند اما در شؤونات زندگیشان فاقد رفتار دینی هستند، گفت: عبادت انسان باید بر مبنا و گوهر دین استوار باشد.
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، امروز در جلسه درس اخلاق که در مسجد امیر برگزار شد با اشاره به عوامل دین گریزی مردم، گفت: دینداری از نظر عقلی یک ضرورت و سراسر سود و منفعت است بنابراین لازم است انسان در صیانت از آن کوشا باشد.

وی با بیان اینکه در دوران غیبت کبری دینداری برای مردم بسیار سخت می‌شود، بیان داشت: در دوران غیبت کبری دین مردم مورد هجمه بسیاری از دشمنان قرار می‌گیرد تا آنان را به سوی دین گریزی سوق دهند در این هجمه دین کسانی مورد آسیب قرار می‌گیرد که دینشان را به صورت مستدل دریافت نکرده‌ باشند یعنی عقاید دینی دارند ولی به دینشان یقین ندارند و گروه دیگر کسانی هستند که دین برای آنها محوریت ندارد یعنی بیش از آنکه به آخرت بها دهند به آباد سازی دنیای خود مشغول می‌شوند.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: مراد از دین داری رعایت و انجام مناسک دینی نیست امام صادق(ع) می‌فرمایند: به زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن دیگران اهمیت ندهید چرا که انسان می‌تواند نماز و روزه فراوان به جای آورد آن هم از روی عادت نه به دلیل بندگی؛ برخی عبادات فراوانی دارند اما در شؤونات زندگیشان فاقد رفتار دینی هستند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: شیطان 6 هزار سال خداوند متعال را عبادت کرد ولی چون عبادتش مبنا نداشت در یک آزمایش الهی بی دین شد انجام نماز و روزه بسیار مهم است اما عبادت باید برمبنا و گوهر دین استوار باشد.

وی درباره اینکه انسان باید نسبت به شیطان شناخت کافی داشته باشد، اظهار داشت: انسان باید بداند که شیطان چگونه او را از راه صراط منحرف می‌کند چرا که او قسم خورده من در کمین انسان می‌نشینم تا با اغواگری او را دین گریز کرده و او را از مسیر هدایت باز دارم.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه شیطان یکی از عوامل دین گریزی انسان است، تصریح کرد: شیطان در گمراه ساختن انسان پنج سیاست دارد نخست هجوم همه جانبه شیطان است که هجوم از روبرو انسان را از سختی آخرت غافل می‌کند بنابراین لازم است انسان هجمه‌های شیطان را آن هم از همه جهات بشناسد.

استاد حوزه علمیه افزود: بهره گیری از غفلت انسان، گمراه کردن بشر آن هم به صورت گام به گام، پیگیری و مداومت داشتن بر گمراه ساختن انسان و هجوم دسته جمعی توسط لشکر و اعوانش از دیگر سیاست های شیطان برای گمراهی انسان است که می‌توان نام برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: شیطان دشمن انسان است اما او دشمنی ضعیف است؛ شیطان تنها با استفاده از اغواگری می‎تواند انسان را گمراه کند اما متأسفانه انسان‌های زیادی با دعوت شیطان گمراه شده و از فطرت الهی خود دور می‌شوند، بنابراین عامل بی دینی و دین گریزی انسان ها شیطان بوده، بر این اساس لازم است انسان شیطان را بشناسد./813/202/ب2

ارسال نظرات