۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۴۷۷۶۰۱

یازدهمین جلسه اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی قم برگزار شد

یازدهمین جلسه اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان قم در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.
شورای فرهنگ عمومی ایران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، وحید فرجی  در این جلسه با اشاره به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه خانواده تاکید کرد: ما در این جلسات باید به دنبال طرح هایی باشیم که پس از تصویب در شورای فرهنگ عمومی استان دستگاه های اجرایی استان را مکلف به پرداختن به موضوع خانواده کند و ضمن تاثیر این فعالیت ها در ارزشیابی های سالانه مدیران دستگاه ها، زمینه عملیاتی شدن این طرح ها فراهم آمده تا بتوانیم مشکلات در حوزه خانواده، ازدواج و طلاق را مرتفع کنیم.

دکتر اخوان مدرس دانشگاه و پژوهشگر در ادامه این جلسه گفت: طرح های به دست آمده در جلسات اتاق فکر باید ضمانت اجرایی داشته باشند و ما باید بند به بند فرامین و سیاست های کلی حوزه خانواده که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده را احصاء کرده و در راستای آن طرح های عملیاتی تدوین نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری نیا معاون اداره کل تبلیغات اسلامی قم نیز در سخنانی با بیان اینکه هنجارها و قوانین الهی و اسلامی در حوزه خانواده نادیده گرفته شده است، خاطر نشان ساخت: بسیاری از بندهای سیاست های ابلاغی رهبری در راستای آیات قرآن کریم و اشارات اهلبیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)  است و ما برای اجرایی شدن این سیاست ها و رفع مشکلات و معضلات حوزه خانواده در کشور باید به آیات و روایات متعدد در حوزه خانواده رجوع کرده و سپس برای برای این سیاست های راهگشا، اقدام عملیاتی طراحی کنیم.

وی افزود: آموزش در خانواده ها نباید معطوف به دوران قبل از ازدواج و یا اوایل زندگی باشد، بلکه خانواده ها باید متناسب با شرایط روز مدام در معرض آموزش باشند.

دکتر محمدرضایی مدرس دانشگاه و رئیس بنیاد نخبگان استان قم در ادامه این جلسه با اشاره به بند اول سیاست های کلی حوزه خانواده تاکید کرد: در این بند به دو واژه "جامعه خانواده محور" و همچنین "الگوی اسلامی خانواده" باید توجه داشت و باید در نظر گرفت که منظور از این واژه ها چه خواهد بود و این عبارات دقیقا به چه چیزی اشاره دارند تا دقیق تر و عمیق تر به طراحی برنامه های اجرایی اقدام کنیم.

وی افزود: نباید از نقش صدا و سیما در آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی غافل شد، به تعبیر امام بزرگوارمان صدا و سیما به مثابه یک دانشگاه است و باید با تشکیل و تدوین اتاق های فکر و استفاده از نخبگان جامعه به دنبال برنامه سازی در این حوزه بسیار مهم باشد.

دکتر خبری استاد دانشگاه و دبیر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت بررسی تعریف خانواده در جامعه، تصریح کرد: در جامعه ما تعاریف متعددی از خانواده متناسب با رویکردهای متعدد وجود دارد و ما باید به یک تعریف جامع و کامل از خانواده برسیم و در گام بعدی به تک تک بندهای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده دقیق شویم و با درک درست مفاهیم آن به تدوین برنامه های عملیاتی مبادرت بورزیم.

معصومه ظهیری مدیرکل خانواده و امور بانوان استانداری قم نیز در این جلسه اظهار داشت: اتاق فکرها باید بتوانند در جامعه مسیر و جریان ایجاد کنند و به جای ورود به امور اجرایی باید به تدوین طرح های مختلف بپردازند.

وی ادامه داد: در حوزه تحکیم و تعالی خانواده باید طوری برنامه ریزی کنیم که جامعه را با هدف گذاری های مشخص بهبود ببخشیم.

وی تاکید کرد: در موضوعاتی نظیر وفاداری در خانواده، صداقت در جامعه و مسائلی از این دست باید با بهره گیری از آیات الهی و روایات ائمه معصومین(علیهم السلام) تلاش و برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

دکتر علیپور محقق و پژوهشگر نیز گفت: یکی از معضلات خانوادگی حذف ارتباطات کلامی در خانواده هاست، به میزانی که محققان معتقدند مجموع گفتگوی هر یک از اعضای خانواده با یکدیگر به کمتر از ١٠ دقیقه در طول شبانه روز رسیده است.

وی اضافه کرد: کلید واژه هایی نظیر"کانون آرامش بخشی" و "کانون تربیت فرزند" تعابیری ست که در سیاست های کلی نظام در حوزه خانواده قید شده که جای تامل و دقت بسیار بسیار زیاد دارد.

گلی زوراه مدرس دانشگاه و محقق نیز در این جلسه اظهار داشت: باید مختصات یک خانواده مناسب که متناسب به فرامین الهی و اسلامی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باشد توسط نخبگان جامعه بررسی و مطالعه شود.

خالقی رئیس دفتر امام جمعه قم نیز گفت: ما در جلسات قبلی سه مصوبه مهم در حوزه خانواده و بحث طلاق داشتیم که در صح شورای فرهنگ عموم نیز بررسی شد، ولی باید نسبت به عملیاتی و اجرایی شدن آن با استاندار جلساتی داشته باشیم.

دکتر اسماعیلی طبا رئیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر قم و دبیر اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان قم نیز در پایان این جلسه با جمع بندی نظرات و گفتگوهای اعضا خاطر نشان ساخت: متاسفانه تاکنون کار جدی و بررسی اجرایی روی سیاست های کلی نظام در حوزه خانواده که توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) ابلاغ شده در هیچ جای کشور صورت نگرفته و  این وظایف مهم دستگاه های فرهنگی و نخبگان جامعه است تا در راستای ترجمان عملیاتی این فرامین و سیاست ها تلاش، پیگیری و کار مستمر داشته باشند./872/د102/ج

ارسال نظرات