۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۴۷۰۵۰۶
کارگردان مستند بعد از خمینی(ره):

فاصله طبقاتی در دوره هاشمی اتفاق افتاد

حجت الله نیکی ملکی، کارگردان مستند بعد از خمینی(ره)در نشست تخصصی بعد از اکران مستند گفت: فشار خاصی تا به حال برای اکران این مستند وجود نداشته اما محدودیت هایی برای مصاحبه و دسترسی به آرشیو داشتیم.
بعد از خمینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به مناسبت هفته  بصیرت نشست تخصصی طلاب دانشگاه علوم اسلامی رضوی با کارگردان مستند «بعد از خمینی(ره)» در سالن آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار شد.

نیکی ملکی شخصیت اول این مستند را هاشمی رفسنجانی معرفی کرد و به بررسی ابعاد مختلف دولت هاشمی پرداخت و گفت: از جمله مشکلاتی که در دوران هاشمی پدید آمد مسأله فاصله طبقاتی آن هم به عنوان مسأله ای پذیرفته شده بود، فاصله دولت با مردم زیاد شد و مردم با مسئولان بیگانه شدند، از دیگر اقدامات دولت هاشمی تلاش های بسیار جدی برای عادی سازی رابطه با آمریکا بود اما این تلاش ها ثمر نداشت به دلیل اینکه از طرف آمریکا روی خوش نشان داده نشد.

وی در ادامه با تشریح  روند تولید مستند گفت: برای این کار چند ده هزار سند مطالعه گردید و گزاره های مختلف در چند هزار صفحه جمع آوری شد و ما به وسیله همین اسناد توانستیم یک فرا تحلیل را شکل دهیم و شروع به مستند سازی کردیم و سناریو اولیه لازم را برای این مستند طرح کردیم، در طی فرآیند مستند سازی مسئله ای نبوده که ما آن را سانسور کرده باشیم اما مسائل جنجالی بسیاری بوده که به دلیل نداشتن مدارک و اسناد لازم از ارائه آن امتناع کردیم.

تهیه کننده مستند «من روحانی هستم» در ادامه افزود: بر خلاف مستند «من روحانی هستم» در این مستند فشار خاصی تا کنون برای اکران این مستند وجود نداشته است اما متاسفانه از طرف برخی از افراد محدودیت هایی برای مصاحبه و دسترسی به آرشیو داشتیم.

وی درباره شباهت ها تفاوت های دولت روحانی و هاشمی گفت: فرق دولت هاشمی با دولت روحانی در زمینه برنامه فرهنگی است به طوری که می توان گفت آقای هاشمی در زمینه فرهنگ نگاه و برنامه خاصی نداشته هر چند سهم بسزایی در تغییرات فرهنگی داشته است، در حوزه رسانه نیز محدویت های اعمال شده در دوران هاشمی کاملا مشخص است، برخلاف دولت هاشمی آقای روحانی آن خلأ و ضعفی که در دوره هاشمی در زمینه رسانه و فرهنگ بود برطرف کرد.

نیکی ملکی با بیان این که اختلاف نظر های اصلی رهبری با آقای هاشمی در مسائل اجتماعی و فرهنگی کاملا مشخص بوده، درباره این مستند گفت: در مستند ما به دنبال زدن و تخریب آقای هاشمی نبودیم بلکه به دنبال نقد گفتمان آقای هاشمی بودیم به طوری که معتقدیم گفتمان آقای هاشمی جوابگوی نیازها نبوده است، ما در هر قسمت مستند سعی کردیم که نقاط مثبت آقای هاشمی را نیز نشان دهیم.

وی در پایان دلیل محور انتخاب شدن آقای هاشمی در مستند را اینگونه بیان داشت: دلیل اینکه آقای هاشمی به عنوان محور انتخاب شد این بود که گفتمان وی جریان کشور را تغییر داد و این که گفتمان آقای هاشمی نزدیک ترین گفتمان به گفتمان آقای روحانی بود.863/پ202/ج

محمد عبیسی
ارسال نظرات