۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۴۶۶۸۹۸
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

پوشش سراسری «کنگره شهید مصطفی خمینی» یک تکلیف انقلابی است

رییس مدرسه علمیه امام رضا(ع) گفت: از رسانه‌ها انتظار می‌رود کنگره شهید مصطفی خمینی را منعکس کنند تا حق این شهید که بر دوش ما است ادا شود، در اصل پوشش سراسری این کنگره یک تکلیف انقلابی است که بر عهده همه ما می‌باشد.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رشاد رییس مدرسه علمیه امام رضا(ع) بعدازظهر امروز در نشست خبری کنگره نکوداشت شهید مصطفی خمینی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در چندین واقعه تعابیری تعجب‌برانگیز به کار بردند، اظهار داشت: یکی از این تعابیر ابتدا در زمان شهادت فرزندشان مصطفی خمینی بود که در راستای این اتفاق فرمودند "مصطفی امید آینده اسلام بود"، این جمله بسیار مهم بود و افراد در آن زمان زیاد فهم نکردند اما بعدها معلوم شد که شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی زمینه‌ساز انقلاب شد.

وی ادامه داد: انقلاب ما تاثیر زیادی بر روی دنیا داشته است، انقلاب ایران سرنوشت جهان را تغییر داد و امیدی برای مستضعفان جهان شده است، همه انقلاب‌ها در جهان سرکوب شده‌اند اما انقلاب ما همچنان با نشاط و پر شور پیش می‌رود و یک تاریخ بزرگ در منطقه و اسلام به شمار می‌‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد یادآور شد: جمله "مصطفی امید آینده انقلاب است" به این منظور از سوی امام راحل بیان شده است که بعد از گذشت سال‌ها می‌بینیم که آرای فقهی ایشان در میان عالمان امروز در تراز اول قرار دارد و می‌درخشد، تفسیر ناقص چند جلدی که از ایشان باقی مانده نشان از این دارد که بر روی تفسیر چه میزان تسلط داشتند، در عین حال که از نظر علمی و نظری شخصیت برجسته‌ای بودند شخصیت انقلابی و مبارزه‌گر هم داشتند و در کنار امام راحل مبارزه می‌کردند.

رییس مدرسه علمیه امام رضا(ع) تاکید کردند: یکی دیگر از تعابیر امام راحل این بود که در زمان حمله به ایران فرمودند "این جنگ از الطاف خفیه الهی بود"، این جملات امام راحل از روی احساسات نبود بلکه از روی یک منبع الهی گفته می‌شد، جنگ تلخ بود اما بعد از چند دهه از گذشت جنگ و سخن امام راحل فهمیدیم که در تولید سلاح پیشرفت کرده‌ایم و نیروهای ما کار آزموده شدند و هیچ قدرتی نمی‌تواند فکر حمله به ایران را کند.

وی افزود: شهادت مصطفی خمینی را جریانات مهمی دنبال می‌کردند، در واقع موضوع شهادت ایشان از سوی دیکتاتوری زمان هدایت شده بود و می‌ترسیدند ایشان امام خمینی دومی شود و به دنبال این بودند که چنین شخصیتی پیشرفت نکند، به همین منظور ایشان را به شهادت رساندند.

رییس مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه به لحاظ سیاسی مصطفی خمینی شخصیت ممتازی هستند، خاطرنشان کرد: در طول چهل سالی که در این انقلاب همه به دنبال شئون نظام بودند هیچ اتفاقی در پیگیری زندگی ایشان وجود نداشته است، اما سعی می‌شود در چهلمین سال شهادت ایشان کنگره‌ای پربار برگزار شود که در خور شأن ایشان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ابراز داشت: از رسانه‌ها انتظار می‌رود این کنگره را منعکس کنند تا حق این شهید که بر دوش ما است ادا شود، در اصل پوشش سراسری این کنگره یک تکلیف انقلابی است که بر عهده همه ما می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه موضوعاتی برای مقالات این کنگره در نظر گرفته شده است تصریح کرد: شخصیت ایشان جامع است و قرار است که موضوعاتی برای مقاله از جمله فقه در قلمرو اصول تفسیر، اندیشه سیاسی، ولایت فقیه، تاریخ اسلام و راجع به شخصیت و مبارزه ایشان به عنوان محور فراخوان صادر شود و از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در سراسر کشور تقاضا داریم که مقالاتی را ارسال کنند و حتما این مقالات بررسی می‌شود.

رییس مدرسه علمیه امام رضا(ع) عنوان کرد: سه جلد از مقالات مرتبط برای ایشان در این کنگره چاپ می‌شود، در رابطه با میهمانان برنامه‌ریزی خاصی هنوز صورت نگرفته است اما از میان شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی برجسته و همچنین شخصیت‌های خارجی دعوت به عمل می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد اضافه کرد: شخصیت مصطفی خمینی فراملی است و اگر فراخوان بدهیم از خارج از ایران هم ممکن است مقالاتی ارسال شود، سطح کنگره به این شکل است که فراتر از دانشگاهیان و حوزویان یا به طور کلی افراد خاص هم می‌رویم تا همه بتوانند در این کنگره شرکت کنند، زیرا ایشان از پیشاهنگ‌های انقلاب بودند، در واقع طبقات مختلف در این کنگره می‌توانند حضور پیدا کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه نوع آثار ارسالی مهم است، افزود: به همین منظور نشست‌هایی پیش از کنگره در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها در مراکز مختلف برگزار می‌شود تا نوع آثار مشخص شود، زیرا از این مقالات و کتبی که در کنگره عرضه می‌شود علاقه مندان تا سالیان دراز امکان استفاده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار رسا مبنی بر اینکه از دستگاه‌هایی چون صدا و سیما و شورای سیاست‌گذاری فضای مجازی برای این کنگره استفاده شده است یا خیر، گفت: این کنگره ملی است و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز بانی آن می‌باشد و از آنجایی که شهید مصطفی خمینی یک شخصیت ملی و محوری است از همه موسسات و نهادها برای همکاری درخواست کرده‌ایم و در این زمینه پیشنهاداتی برای همکاری نیز هست، همچنین از تمام دستگاه‌های مناسب برای این کار دعوت به عمل می‌آید تا اخبار به خوبی منعکس شود، البته از صدا و سیما توقع داریم در این راستا برنامه نیز تولید کند و پوشش کامل این مراسم را داشته باشد./201/816/ب1

ارسال نظرات