۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۴۶۶۷۷۸
سردبیر مجله آینه پژوهش:

نبود قانون نشر الکترونیک معضل اصلی ناشران و مجلات است

حجت الاسلام مهدوی راد با بیان این که جایگاه مجلات علمی در حوزه جدی گرفته نشده است، گفت: مجلات جایگاه بالایی در کسب رتبه علمی در جهان دارند و حوزه باید به این بخش نگاه ویژه داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین مهدوی راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد، سردبیر مجله علمی آینه پژوهش، پیش از ظهر امروز در سومین روز از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار می شود، با اشاره به جایگاه و اهمیت مجلات در فضای علمی اظهار داشت: ما هنوز هم جایگاه مجله علمی را در حوزه جدی نگرفته ایم و فرقی بین نشر الکترونیک و نشر کاغذی وجود ندارد.

وی با اشاره به این که هر مرکز پژوهشی و تحقیقی جدی باید یک مجله داشته باشد، خاطرنشان کرد: مجلات از این جهت مهم است که متفکران اولین یافته های علمی جدید خود را در مجلات چاپ می کنند ولی ما هنوز در حوزه یک کتابخانه درست برای مجلات نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد با بیان این که عربستان که از جهت علمی رتبه بالایی ندارد 165 مجله در حوزه علوم اسلامی و 10 مجله ویژه مباحث قرآنی دارند، اظهار داشت: از مجلاتی که در رابطه باقرآن در سراسر جهان به چاپ می رسد فقط 5 درصد آن وارد ایران می شود.

مدیر کتابخانه تخصصی تفسیر و علوم قرآنی با بیان این که در حوزه مطالعات تمدن اسلامی تمام کشورها از جمله عربستان در تلاش هستند، اظهار داشت: عربستان مؤسسه ای به نام التأثیر دارد که جریان شناسی جریان های روشنفکری را رصد می کند و متون غیر اسلامی را ترجمه می کنند که علامت پی بردن آنان به اهمیت این حوزه است.

قانون نشر الکترونیک باید نوشته و تصویب شود

سردبیر مجله آینه پژوهش با بیان این که معضل بسیار مهمی که ما در عرصه مجلات داریم عدم قانون لازم برای نشر الکترونیکی است که باید دولت لایحه بدهد و مجلس تصویب کند، افزود: الان برخی از ناشران درجه یک کشور در حال ورشکستگی هستند و ناشری مانند سخن که غول عرصه نشر بود الان در حال ورشکستگی است.

وی افزود: یکی از دلایل ورشکستگی ناشران این است که خوانندگان کتاب خیلی کم شده است و کسانی که کتاب می خوانند هم دزدکی دانلود می کنند؛ الان در اصفهان مؤسسه ای راه افتاده که می گوید ما برای رضای خدا کتاب ها را در سایت می گذاریم.

حجت الاسلام مهدوی راد با بیان این که نشریات و مجلات در ایران مشکلات جدی دارند، گفت: هیچ مجله فرهنگی بدون پشتوانه مالی نمی تواند خود را اداره کند.

فراز و نشیب مجلات علمی برای ورود به حوزه علمیه

وی با اشاره به سابقه مجلات در حوزه علمیه ابراز داشت: دفتر تبلیغات در قم از پیشتازان عرصه مجله است و اولین مجله هم با نام «حوزه» بیرون آمد؛ مجله حوزه بنابر طرح آیت الله حکیمی بود و ایشان تأکید داشتند که باید اول آموزش ببینید و بعد مجله حوزه را چاپ کنیم و اگر مجله نور علم بیرون نمی آمد مجله حوزه در آن روز ها شروع به کار نمی کرد.

از بنیان گذاران مجله حوزه با بیان این که اگر پشتیبانی آقای عبایی نبود مجله حوزه بیرون نمی آمد، افزود: چهار شماره از مجله حوزه که چاپ شده بود آیت الله آذری قمی در مسجد امام گفت مجله حوزه از کتب ضاله است و نباید بیرون بیاید و سال ها بعد در دیداری که با ایشان داشتم گفتند که من مجله را نخوانده بودم و به من گفتند که مجله بر خلاف اصول حوزه است و من این فتوا را دادم.

وی با بیان این که ما وقتی به مجله حوزه آمدیم در آخر مجله دو بخش به نام پژوهش های در آستانه نشر و یک بخش پژوهش های منتشر شده را درست کردم و وقتی از مجله حوزه بعد از شماره 36 بیرون آمدیم به فکر تشکیل یک مجله نقد افتادم و به مجله کیهان فرهنگی رفتم و در کشمکشی در آخر به توافق نرسیدیم و بعد به سراغ دفتر تبلیغات آمدیم و مجله آینه پژوهش را تأسیس کردیم.

محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که ما از تمام مسؤولان دفتر تبلیغات متشکریم که هم پشتیبانی مالی و هم فرهنگی و هم شخصیتی کردند، تصریح کرد: در مقابل برخی که می گفتند این مجله غیبت مکتوب است و حرام است و ما با استدلال ثابت کردیم که این نقد ها غیبت نیست.

وی با بیان این که آینه پژوهش به این راحتی به 160 شماره نرسیده است و بیش از 70 درصد مقالات این مجله را در ابتدا خود من با نام های مختلف از جمله مهدوی راد، غلامی، علی محمد علوی، علی محمد محمدی و یک اسم دیگر که مخفیانه است نوشته ام، گفت: برخی می گفتند نقد نوشتن برکت نوشتن را از بین می برد ولی من بارها نوشته هایی از مقام معظم رهبری شنیدم که فرمودند چرا ما در حوزه نقد نداریم.

به خاطره نویسی بزرگان حوزه خیلی کم توجه می شود

حجت الاسلام مهدوی راد با بیان این که ما به خیلی از چیزها در حوزه علمیه توجه نداریم، اظهار داشت: ما به خاطره نویسی و انتقال تجربیات خیلی کم توجه می کنیم و کارهایی که مستند سازی کرده اند در رابطه با مشروطه و انقلاب یک غیر آخوند این کار را کرده است که ما در مجله آینه پژوهش این کار را شروع کردیم و با رنج بسیار تاریخ شفاهی حوزه را جمع آوری می کنیم./843/202/ب3

ارسال نظرات