۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۴۶۳۵۱۱
استاد حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛

لزوم طلب حوائج از درگاه پروردگار با قلبی آگاه به فضل الهی

مسوؤل دفتر آیت الله زنجانی با بیان این که خداوند متعال دعای قلبی که به سوی او متوجه نیست را اجابت نمی کند، گفت: شرط اجابت دعا قلب متوجه به خدا بوده و این که انسان به جای پروردگار به افراد نیازمند روی بیاورد، عامل ذلت است.
قنبری راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام وحید قنبری راد، استاد حوزه علمیه خراسان، امروز در حرم مطهر رضوی با اشاره به دعای 28 صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) در این دعا از خداوند متعال می خواهند تا او را از هر نیازمندی که محتاج به عطای پروردگار است بی نیاز کند و به سمت خداوند متعال دست نیاز خود را دراز می کند.

وی افزود: امام سجاد(ع) در این دعا به پروردگار می گوید: خداوندا درخواست خودم را از نیازمندان بازگرداندم و زمانی تو را می خوانم که می دانم هیچ امید دهنده ای جز تو وجود ندارد و همه در این دنیای فانی به تو محتاجند؛ در حقیقت همه برای حل مشکلات خود نیازمند دریافت یاری از سوی خداوند هستند و نمی توان انتظار داشت نیازمند حاجت نیازمند دیگری را رفع کند.

مسوؤل دفتر آیت الله زنجانی با بیان این که انسان باید از هر موجودی جز خداوند متعال روی گردان باشد، خاطرنشان کرد: بدون شک جز خداوند متعال همه موجودات نیازمند کمک و یاری بوده و جز او کسی نیست تا حاجت را برآورده کند و باید با حالت متوجه به خداوند متعال نزد خداوند طلب حاجت کرد و لازمه این توجه روی برگرداندن از مردم است.

حجت الاسلام قنبری راد با بیان این که خداوند متعال دعای قلبی که به سوی او متوجه نیست را اجابت نمی کند، تصریح کرد: شرط اجابت دعا قلب متوجه به خدا بوده و این که انسان به جای پروردگار به افراد نیازمند روی بیاورد، عامل ذلت است.

وی ادامه داد: اگر انسان محتاج از نیازمند دیگری طلب حاجت کند نشانه جهل و کم عقلی او بوده و آنانی که طلب روزی و مال دارند، باید در امور زندگی با توجه به خداوند متعال رفتار کنند چرا که طلب حاجت از غیر خدا عامل خسران است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که برای هر درخواست باید اول به سراغ خداوند رفت و پس از آن به واسطه ها مراجعه کرد، یادآور شد: بنا به فرموده خداوند متعال روزی انسان در آسمان ها و نزد پرودگار جهانیان بوده و اگر خواستیم تا روزی را از جنایت و ربا تامین کرده و برای طلب روزی به حق خدا خیانت کردیم خوار و ذلیل خواهیم شد و آبرویمان نابود می شود.

حجت الاسلام قنبری راد افزود: شخصی نزد امام سجاد(ع) آمد و از ایشان خواست تا خداوند او را از مردم بی نیاز کند، امام سجاد(ع) به او گفتند که درخواست تو از خداوند متعال باید بی نیازی از انسان های شرور باشد و چنانچه نیاز به مردم در طول نیاز به خداوند و نه خلاف خواست او قرار بگیرد، مساله ای ندارد اما به هر صورت نباید انسان بی توجه به خدا باشد.

وی با بیان این که مال مردم خوری، دزدی و کم فروشی همه نشانه بی توجهی به پروردگار و حریص بودن است، یادآور شد: آنانی که به روزی مقدر شده از سوی خداوند قناعت کنند، بی شک از بی نیاز ترین مردم خواهند بود.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که راه طلب حوائج از خداوند بازگشتن از غیر او است، اظهار کرد: وقتی می خواهیم برای رفع نیازمندی ها اقدامی کنیم، باید در طول در خواست از خداوند باشد و برای کسب روزی حلال آن اندازه راه در اسلام وجود دارد که می توان با تاکیدات دینی در مسیر الهی صاحب رزق و روزی شد.

حجت الاسلام قنبری راد با بیان این که طلب عزت از غیر خدا عامل ذلت و خواری است، گفت: اگر انسان صبح و در بین الطلوعین پس از خواندن نماز برای گشایش در زندگی وطلب روزی دعا کند، بهتر از آن است که برای کسب روزی سفر و تجارت کند.

وی با بیان این که برخی ها برای رفع بدهکاری خود ربا می گیرند، یادآور شد: اینان از دسته محاربان با خدا بوده و آنانی که برای پرداخت بدهی خود از راه حلال تلاش کنند، خداوند متعال نیر آنان را یاری می کند. /864/202/ب3

 

ارسال نظرات