۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۵۶۴۲۴
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خبر داد؛

تحقیق و پژوهش در قلمرو فلسفه مضاف با 40 موضوع مختلف

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان این که فلسفه مضاف فرصت مناسبی برای ترقی در علم است، از تحقیق و پژوهش در این عرصه با بیش از 40 موضوع مختلف در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خبر داد.
دیدار مدیر عامل خبرگزاری رسا با حجت الاسلام والمسلمین رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «چیستی، ضرورت و اهداف فلسفه مضاف» پیش از ظهر امروز با حضور جمع کثیری پژوهشگران، اساتید فلسفه و حکمت و طلاب حوزه علمیه در سالن نشست های مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد در این نشست با بیان اینکه فرایند تکون فلسفه مضاف در غرب مدرن به دلیل پرسش هایی بوده که در آن زمان مطرح شده است، اظهار داشت: به عقیده من این که فلسفه های مضاف را محدود به مبانی معرفت شناختی بدانیم امر درستی نیست بلکه امروز ما در برابر پرسش های جدیدی قرار گرفته ایم که می توانیم دایره فلسفه های مضاف را از مبانی معرفت شناختی به وجود شناختی و روش شناختی ارتقا بدهیم.

فلسفه مضاف آمده از غرب فرصت است نه تهدید

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: گاهی بحثی مطرح می شود که مواجهه ما با فلسفه های مضاف با تلقی های فرهنگ مدرن غرب یک تهدید است تا یک فرصت که به عقیده من این گونه نیست بلکه بستگی به برخورد ما با فلسفه های مضاف دارد و ما می توانیم از این مسأله به عنوان یک فرصت بزرگ استفاده کنیم؛ امروز کشور ما در قلمرو علمی و معرفتی با کشورهای اسلامی قابل مقایسه نیست بلکه ما را با کشورهای بزرگ مولد علم مقایسه می کنند که به خاطر همین پرسش های جدید فلسفه مضاف است که ما را فعال کرده است.

وی با بیان اینکه ما می توانیم تلقی مناسبی از فلسفه مضاف ارائه کنیم، خاطرنشان کرد: ما می توانیم هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی را با استفاده از حکمت خودمان تولید کنیم و به عنوان فلسفه های مضاف به دنیای بیرون ارائه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ادامه داد: ما در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز از همان ابتدا با فلسفه مضاف درگیر بودیم و اصلا بحث های خودمان را در این مرکز با طرح موضوعی با عنوان «فلسفه دین» آغاز کردیم و با همکاری علامه جعفری در این زمینه کتابی تألیف کردیم و از آن روز تا به امروز بیش از 40 موضوع در ارتباط با فلسفه مضاف در حال تحقیق و پژوهش است و آثار زیادی نیز به دست آمده است.

پسینی یا پیشینی بودن فلسفه های مضاف

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که آیا فلسفه مضاف باید لزوما قبل از مضاف الیه به وجود بیاید یا منطقا باید قبل از مضاف الیه به وجود بیاید یا ضروری نیست؟، ابراز داشت: اگر فلسفه مضاف را با تلقی غربی دنبال کنیم علی القاعده باید موضوعی از قبل باشد و در مورد آن بحث معرفت شناسی یا هستی شناسی را مطرح کنیم، بنابرین نگاه به فلسفه مضاف غالبا پسینی است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: این که می گوییم در بیشتر موارد فلسفه مضاف نقشه پسینی دارد هرگز مانع از این نمی شود که نگاه پیشینی به این موضوع داشته باشیم، به این معنا که ما با توجه به سرمایه هایی که داریم قبل از تولید علم مبانی و مبادی فلسفی آن علم را تولید کنیم که فلسفه مضاف نقش پیشینی نسبت به علوم پیدا کند./1330/پ202/ی

ارسال نظرات