۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۴۵۴۳۰۰
حجت الاسلام عالی تشریح کرد؛

فلسفه درخواست کمک امام حسین از مردم در روز عاشورا

استاد حوزه علمیه گفت: دعوت و درخواست کمک ظاهری امام حسین(ع) در روز عاشورا در واقع دعوت کل انسانها در تمام تاریخ بوده است، این دعوت شبیه دعوت خدا از انسانها برای یاری او در قرآن است، این دعوت از سر عجز نیست و همان جذبه الهی برای سالک الی الله است.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مسعودعالی، استاد حوزه علمیه، صبح امروز در مسجد صاحب الزمان داران، گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا مردم را دعوت کرد و فرمود« هَل مِن ناصِرٍُ یَنصُرُنی»، در ظاهر دعوت اباعبدالله(ع) در روز دهم محرم سال 61 هجری در سرزمین کربلا در یک مکان محدود و یک زمان محدود بوده است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اما در واقع درخواست کمک امام حسین(ع) فرازمانی و فرامکانی و دعوت کل انسانها در تمام تاریخ بوده است، اگر زیارت اول رجب امام حسین(ع) را در مفاتیح الجنان بخوانید، آمده است «صلی الله علیک عَدَدَ ما فی عِلمِ الله لَبَّیک داعیَ الله»، یعنی به امام حسین(ع) به تعداد آنچه که در علم خداوند است درود می فرستیم و بعد به ایشان لبیک می گوییم و این یعنی دعوت ایشان شامل حال ما هم می شود.

وی افزود: داستان عاشورا و بلایی که اباعبدالله(ع) تحمل کرد، داستان بسیار عجیبی است که از عالم میثاق عهد این بلا را از امام حسین(ع) گرفته اند و تمام ائمه(ع) در به وجود آوردن دستگاه سیدالشهدا(ع) شریک بودند، هم آنهایی که قبل از ایشان بودند آن را آماده می کردند و هم ائمه(ع) بعد از ایشان در حفظ آن تلاشهای زیادی کردند، به نوعی همه 14 معصوم(ع) در نهضت عاشورا دخیل هستند.

حجت الاسلام عالی اظهار داشت: محمد حنفیه برادر امام حسین(ع) ابتدا ایشان را از خروج از مکه و حرکت به سمت کوفه منع کرد، امام حسین(ع) هم خواب خود را از رسول الله(ص) برای او تعریف کردند که باید برود و فرمودند که خدا می خواهد تا خانواده ایشان هم در این مسیر به اسارت کشیده شوند و اسارت هم جزء این مأموریت و امتحان است و این سری از اسرار الهی است.

کارشناس مذهبی ابراز داشت: مرحوم جعفر مجتهدی می گفت در باطن کربلا پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س)، امیرمؤمنان و امام حسن(ع) بودند و امام حسین(ع) را به جهاد و نبرد تشویق می کردند، حتی یاران ایشان و خواصی مانند حبیب ابن مظاهر از سالها قبل آماده بودند و انتظار می کشیدند، حبیب سالها قبل از عاشورا داستان اعدام میثم تمار را به او گفته بود و میثم هم داستان شهادت حبیب را به او گفت، بعد از رفتن آنها رشید هجری آمد و داستان کاملتر شهادت میثم و حبیب را برای مردم بیان کرد و مردم خیال می کردند که هر 3 نفر آنها دروغگو و خیالباف هستند، اما حبیب، میثم و رشید از یاران و خواص صاحب سر امیرالمؤمنین(ع) بودند.

وی در ادامه گفت: عظمت دستگاه سیدالشهدا(ع) بسیار با عظمت تر از فهم ماست و ابعاد بسیار وسیعی دارد، دعوت امام حسین(ع) در روز عاشورا در ظاهر درخواست کمک بوده، اما در واقع ایشان می خواهد به ما کمک کند و دستمان را بگیرد و دعوتشان از سر عجز نیست، این دعوت شبیه دعوت خدا از مردم در قرآن است آنجا که می فرماید «کیست که به من خدا قرض دهد»، خداوند که محتاج من و شما نیست.

حجت الاسلام عالی بیان داشت: خداوند در قرآن کمک خواسته و فرموده «اِن تَنصُروالله یَنصُرکُم»، امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه در این باره می فرماید خدایی از ما قرض خواسته که تمام خزائن آسمانها و زمین برای اوست، این زبان خداوند زبان رحمت است و خداوند ما را امتحان می کند.

استاد حوزه علمیه افزود: متوکل عباسی به خیل لشکریانش دستور داد تا هر کدام خورجینی از خاک بیاورند و کوهی از خاک بسازند، سپس امام موسی کاظم(ع) را به بالای آن کوه برد و لشکریانش را نشان داد تا به خیال خود امام(ع) را بترساند، امام(ع) هم جنود آسمانها را به او نشان داد و متوکل از هوش رفت و امام(ع) فرمودند که فعلاً کاری با دنیای شما نداریم، در صحرای کربلا هم جن و ملک برای یاری امام حسین(ع) آمدند، اما امام(ع) فرمودند که انسانها باید در اینجا امتحان شوند.

جذبه های خداوند در دستگاه و جلسات امام حسین(ع) به ما می رسد/ برای رفتن راه ابدیت به جذبه های خداوند نیاز داریم

وی ادامه داد: ائمه معصومین(ع) اصلاً نیازی به لشکریان جن و ملک هم ندارند، امام زمان(عج) که تشریف می آورند به یکباره اراده می کنند و لشکر سفیانی در زمین فرو می روند، در زیارت جامعه کبیره می خوانیم که امام کسی است که «ذَلََّ کُلُ شیءٍ لَهم»، به اذن خدا لشکر آسمان و زمین و خزائن جهان در اختیار ائمه(ع) است.

حجت الاسلام عالی تصریح کرد: راه ابدیت، راه بینهایت است و خیال خام است که ما بدون یاری ائمه(ع) بتوانیم خرج ابدیت خود را در بیاوریم، با چند عمل در دنیا خرج ابدیت در نمی آید، امام سجاد(ع) که زین العابدین است در دعای اباحمزه  می فرمایند« خدایا در نجات از عقاب تو تکیه ام بر عملم نیست و به فضل تو تکیه دارم»، فرض کنید که اصلاً گناهی هم نداشته باشیم، اگر در همان اعمال خوب ما هم بخواهند مو را از ماست بیرون بکشند و دقیق شوند، باید از آنها هم به درگاه خداوند استغفار کنیم.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: مرحوم آیت الله شهید مدنی(ره) در شب قدر به مردم می گفتند که آمده ام تا از اعمال خوبم استغفار کنم، او می فهمد که خداوند اگر بخواهد با عدلش با ما رفتار کند، همه ما غیر از 14 معصوم(ع) که حق بندگی را ادا کرده اند، کم می آوریم، کسانی که راه قرب خدا را می روند، یا باید «مجذوب سالک» باشند و یا حداقل «سالک مجذوب» باشند.

وی بیان داشت: خیلیها بودند که اهل گناه بودند و خداوند جذبه هایی را فرستاد و آنها شدند مجذوب سالک، عده ای هم هستند خودشان راه سلوک را لنگان لنگان می روند و بعد جذبه های خدا می آید و انها را بالا می کشد، بدون وجود جذبه های خدا امکان ندارد که انسان بتواند راه بینهایت را طی کند.

حجت الاسلام عالی اظهار داشت: جذبه های خداوند همان درخواست امام حسین(ع) برای کمک به ماست، این دعوت برای همیشه در طول تاریخ ادامه دارد و امروز هم اگر اهلش باشیم، در دستگاه و جلسات امام حسین(ع) جذبه های خداوند به ما می رسد، خیلیها با آمدن در دستگاه سیدالشهدا(ع) مسیر زندگیشان عوض شد و زیر و رو شدند، خداوند به واسطه ایثار امام حسین(ع) تمام درهای رحمت خودش را به روی ایشان باز کرد./201/869/ب1

ارسال نظرات