۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۴۵۲۶۴۹
استاد حوزه علمیه:

زیارت سبب شفاعت و مغفرت زائر می‌شود

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه زیارت سبب شفاعت و مغفرت زائر می‌شود، گفت: در زیارت، انسان زائر با نام و یاد ائمه معصومین (ع) عشق‌بازی نمی‌کند بلکه در محضر آنان حاضر می‌شود و معصوم علاوه بر اینکه او را می‌بیند کلام او را نیز می‌شنود و پاسخ می‌دهد.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه پنجشنبه در حسینه اثنی عشری شهرری در شرح زیارت جامعه کبیره، گفت: زیارت سبب شفاعت و مغفرت زائر می‌شود.

وی افزود: گاهی انسان به معشوق خود دسترسی ندارد ولی با نام و یاد او عشق‌بازی می‌کند اما در مقوله زیارت چنین امری حاکم نیست زیرا در زیارت انسان زائر با نام و یاد ائمه معصومین (ع) عشق‌بازی نمی‌کند بلکه در محضر آنان حاضر می‌شود و معصوم علاوه بر اینکه او را می‌بیند کلام او را نیز می‌شنود و پاسخ می‌دهد به همین دلیل در امر زیارت ما با یک موجود زنده روبرو هستیم.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: پیامبر (ص) به امیرمنان (ع) فرمودند یا علی، اگر کسی مرا در حیاتم و یا بعد از حیاتم، یا تو را در حیاتت و یا بعد از حیاتت و پسرانت را در حیانشان و یا بعد از موتشان زیارت کند من پیامبر ضمانت می‌کنم که در روز رستاخیز او را ترس‌ها و شدت‌های قیامت نجات دهم نه اینکه نجاتش می‌دهم بلکه او را با خودم هم‌درجه می‌کنم.

وی در ادامه گفت: پیامبر در این کلام می‌خواهد بفهماند که مرگ و حیات برای ما یکی است این‌طور نیست که در زمان حیات آنان توانایی انجام کاری را داشته باشند ولی بعد از مرگشان فاقد آن قدرت باشند.

شجاعی بابیان اینکه قدرت ائمه معصومین (ع) به سبب روح مطهر و همیشگی بودن آنان است، ابراز کرد: زمانی که انسان به زیارت امامان معصوم مشرف می‌شود در حقیقت به محضر وجود مبارک آنان مشرف می‌شود و چون ظرف وجودی آدمی در این دنیا دنیوی است توانایی ملاقات برزخی آنان را ندارد درحالی‌که بسیاری از بزرگان و اولیای الهی با کشف و شهودی که برایشان اتفاق افتاده به این امر اذعان دارند.

وی افزود: زائر در زیارت به ملاقات زنده می‌رود و از مناجات با آنان لذت می‌برد و هر آن‌قدر که خلوص او بیشتر باشد ارتباطش با معصوم قوی‌تر خواهد بود.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه زیارت تأثیرات شگرفی در روح و جان آدمی دارد، گفت: در هنگام زیارت تمرکز داشتن بسیار حائز اهمیت است زیرا با تمرکز زائر با معصوم ارتباط برقرار کند و این تمرکز نیاز به تمرین دارد.

شجاعی با اشاره به اینکه گناه تمرکز انسان را کاهش می‌دهد، اظهار داشت: زیارت اگر باکیفیت باشد بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود انسان باید با خودسازی داشته باشد تا بتواند با ائمه معصومین (ع) هم‌نشین شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان خلق‌شده تا خودسازی داشته باشد درحالی‌که ما این مهم را کنار گذاشتیم و تنها به دغدغه دنیوی متوسل شدیم اگر نماز ما رنگ خدایی ندارد چون با نیت خودسازی انجام نمی‌شود./813/پ202/ج1

ارسال نظرات