۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۴۵۱۸۰۵
استاد حوزه و دانشگاه:

خداوند در سوره حمد صراط مستقیم را تعریف کرده است

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی گفت: صراط مستقیم، راه افرادی است که خداوند به آن‌ها نعمت داده است نه آن‌هایی که مغضوب و گمراه هستند.
فیض آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ رضا جهانگیر فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در جلسه آخر شرح کتاب صراط مرحوم استاد علی صفایی حائری با اشاره به این‌که توضیح کتاب صراط راهگشای توضیح کتاب‌های دیگر استاد صفایی حائری شود، اظهار داشت: کتاب‌های ایشان هر کلمه‌اش پشتوانه قرآنی و آموزه‌های دینی دارد.

وی به عنوان یادآوری گفت: در جلسات گذشته مرحوم استاد در کتابشان برای رسیدن به صراط مستقیم عبودیت مراحلی را تعریف کردند که عبارت‌اند از؛ خلوت و توجه، فکر و عقل و سنجش ملاک انتخاب، عشق و ایمان و انتخاب، جهاد و مبارزه، عجز و اضطراب و استعانت.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی در ادامه افزود: بعد از این‌که در سوره حمد از خداوند متعال درخواست می‌کنیم ما را در صراط مستقیم قرار دهد خداوند صراط را به وسیله بیان خصوصیت افرادی که در صراط مستقیم قدم گذاشته‌اند تعریف کرده است و می‌فرماید؛ صراط مستقیم، راه افرادی است که خداوند به آن‌ها نعمت داده است نه آن‌هایی که مغضوب و گمراه هستند.

وی با اشاره این‌که فرق است بین عبادت و عبودیت، بیان داشت: خیلی از افراد ممکن است اهل عبادت باشند به عبادت عادت کرده باشد اما این کار کافی نیست و مهم آن است که انسان اهل عبودیت باشد و طبق حدیثی که در جلسه گذشته نقل شد، دیگر این انسان راهی غیر از عبودیت که به ربوبیت می‌رسد نخواهد داشت.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: مرحوم استاد صفائی حائری این‌گونه سخنان را در زمانی بیان می‌کردند که انواع تفکر‌های انحرافی در دانشگاه‌ها و فضاهای عمومی به سرعت منتشر می‌شد. جریان‌هایی تفکری مانند منافقین که به تولید و اقتصاد اهمیت اساسی و ویژه و زیربنایی می‌دادند. بنابراین انسان‌ها در تقسیمی که انجام می‌دادند یا مالک ابزار یا طبقه واسطه یا طبقه ضعیف هستند.

وی با اشاره به برخی از نویسندگان اوایل انقلاب اسلامی تصریح کرد: در آن دوران هر یک از نویسندگان نیز براساس اندیشه‌های خود تقسیم‌بندی‌های خاصی از انسان ارائه می‌کردند. مرحوم استاد صفائی حائری هیچکدام را به صورت کامل و تمام عیار رد نمی‌کرد زیرا امکان داشت گوشه‌ای از آن حرف‌ها درست باشد، بالاخره گروهی در تاریخ وجود داشتند که مردم را به بردگی می‌کشیدند و می‌کشند و به آن‌ها ظلم می‌کردند و می‌کنند.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی در ادامه افزود: تمام تقسیمات ظاهری و روبنایی هستند مگر این‌که آن تقسیم‌بندی بر اساس قرآن کریم باشد. خداوند در قرآن می‌فرماید؛ انسان‌ها یا در صراط مستقیم هستند یا مغضوب هستند و یا گمراه. بنابراین ما در سوره حمد از خداوند می‌خواهیم ما را جزء مغضوبین یا گمراهان قرار ندهد.

وی در توضیح صراط و راه اظهار داشت: راه همان مسیری است که انسان همیشه در حال حرکت است و توقف در آن معنایی ندارد اما عده‌ای سنگ راه می‌شوند و دیگران را از حرکت باز می‌دارند. عده‌ای نیز در این راه تماشاچی هستند و راه را گم‌کرده‌اند و کنار ایستاده‌اند. بنابراین استاد سه گروه را معرفی می‌کند؛ افرادی که در مسیر هستند، افرادی که مانع و سد راه قرار می‌گیرند،‌ گروه سوم نیز تنها تماشاچی می‌ایستند.

گفتنی است این جلسات در مسجدالنبی (ص) شب‌های دوشنبه برگزار می‌شد که شب گذشته آخرین جلسه آن با حضور طلاب و دانشجویان و اقشار مختلف مردم برگزار شد./202/862/ب1

ارسال نظرات