۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۴۵۰۶۵۶

نشست گفت‌وگوی آیینی برگزار شد

رییس کانون مداحان سراسر کشور در نشست گفت‌وگوی آیینی که در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد با اشاره به اینکه کانون مداحان تاکنون 80 هزار مداح را در سراسر کشور شناسایی کرده است، گفت: در حال حاضر وضعیت این مداحان در 425 دفتر ساماندهی می‌شود.
مصطفی خورسندی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مصطفی خورسندی رییس کانون مداحان سراسر کشور پیش از ظهر امروز در نشست گفت‌وگوی آیینی که در سالن اجتماعات بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد با اشاره به اینکه کانون مداحان تاکنون 80 هزار مداح را در سراسر کشور شناسایی کرده است اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت این مداحان در 425 دفتر ساماندهی می‌شود.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین خصوصیات کانون مداحان پروسه انتخاباتی آن است و از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح برای فعالیت در کانون مداحان انتخابات انجام می‌شود، به همین منظور 46 هزار نفر از مداحان پای صندوق رأی آمدند و این تعداد برای زمانی بود که 60 هزار مداح از طریق کانون مداحان شناسایی شده بود.

خورسندی با بیان اینکه برای مداحانی که شناسایی شده‌اند کارت شناسایی صادر شده است خاطرنشان کرد: این مداحان در چهار سطح ستایش‌گران، پیرغلامان 60 سال به بالا، ذاکران که جزء نیروهای توانمند موفق در عرصه ستایشگری و زیر 60 سال هستند و دسته بعدی که تازه به این عرصه پیوسته‌اند از طریق کانون مداحان شناسایی و دسته‌بندی شده‌اند.

رییس کانون مداحان سراسر کشور با اشاره به اینکه افرادی که می‌خواهند در این دسته‌بندی‌ها قرار بگیرند می‌توانند کار ثبت نام را در سامانه طوبی انجام بدهند تصریح کرد: پس از ثبت نام مداحان مسؤولان آن‌ها را تأیید و کارت شناسایی را برای آن‌ها صادر می‌کنند، همچنین در کانون مداحان پیگیر بخش بانوان نیز هستیم و به دنبال ساماندهی و فعالیت در این بخش نیز هستیم.

وی افزود: کارگاه‌های آموزشی را برای مداحان در سطح کل کشور به راه انداخته‌ایم و به نوعی یک آموزش ضمن خدمت که در همه ارگان‌ها وجود دارد در خانه مداحان نیز راه‌اندازی شده است، همچنین به تشکیل شورای مشورتی در خانه مداحان اقدام کرده‌ایم، این شورا متشکل از شورای پیرغلامان، جوانان، نوگلان، شعرا، بانوان و وعاظ است.

خورسندی با بیان اینکه مجموعا 150 نفر در شورای مشورتی در کل کانون حضور دارند تاکید کرد: از بین این 150 نفر در هر استانی 25 نفر انتخاب می‌شوند که تصمیم‌گیری‌هایی برای فعالیت بیشتر مداحان انجام می‌دهند و پس از آن این تصمیم‌گیری‌ها در سطح کشور بررسی می‌شود و آن‌هایی که امکان اجرایی شدن دارد را اجرایی می‌کنیم.

رییس کانون مداحان سراسر کشور با اشاره به اینکه ‌یکی از برنامه‌هایی که در کانون پیگیر آن هستیم تقویت بحث روضه‌های خانگی است یادآور شد: ما باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که دشمن خانه‌های ما را هدف قرار داده است و ما در بخش مداحی نباید از فعالیت هیأت‌هایی که در منازل فعال هستند غافل باشیم.

وی ادامه داد: بحث تولید محتوایی را در بخش روضه خانگی به صورت جدی دنبال می‌کنیم و بعد از محرم در اوایل ماه صفر نخبه‌های آن‌ها را گردهم جمع می‌کنیم و یک منشور اخلاقی برای این روضه‌های خانگی آماده می‌شود و درصدد هستیم برنامه‌‌ریزی‌های محتوایی در این عرصه داشته باشیم چرا که مداحان در این عرصه باید بتوانند پاسخگوی سوالات و به خصوص نسل جوان باشند، بر همین اساس باید اطلاعات آن‌ها را تکمیل کنیم.

خورسندی با بیان اینکه ما در خانه مداحان و کانون مداحان هشت کمیته در استان‌های مختلف راه‌اندازی کردیم ابراز داشت: این کمیته‌ها شامل کمیته ورزشی، فرهنگی، رفاهی، پشتیبانی و... است، در این کمیته‌ها یکسری برنامه‌های مناسبتی مثل مراسم سیاه‌پوشی که در کل کشور وجود داشت را برنامه‌ریزی می‌کنیم در سال گذشته در حسینیه فاطمه‌الزهرا (س) سپاه تهران با همکاری این کمیته‌ها حدود 3000 مداح و در امامزاده حسن 2000 مداح برای اجرای مراسم سیاه‌پوشان گردهم جمع شدند.

رییس کانون مداحان سراسر کشور با اشاره به اینکه بعد از فوت مرحوم آهی یکسری تغییراتی بوجود آمد بیان کرد: پس از هشت تا 9 ماه انتخابات دور جدید خانه مداحان انجام شد و فعالیت‌های خود را آغاز کرد. در خانه مداحان فعالیت‌های عمرانی مناسبی را آغاز کرده‌ایم و هر هفته صبح چهارشنبه از ساعت 7 تا 10 صبح در خانه مداحان با حضور نزدیک به 400 نفر از مداحان جلسات و بحث‌های محتوایی و تدریس مباحث دینی و مداحی تشکیل می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌هایی که در خانه مداحان در پی اجرایی آن هستیم و در هفته آینده انجام می‌گردد تجلیل از مجریان صداوسیما است که آن‌ها در حوزه معارف فعالیت داشته‌اند و هرگز از این حوزه خارج نشده‌اند که از جمله آن‌ها تجلیل از سلطانی، یراق‌بافان، سیدحسن معطر و حاج‌علی ترابی است.

خورسندی افزود: از طرفی ذیگر به دنبال راه‌اندازی کمیته خیرین خانه مداحان هستیم که این کمیته می‌تواند فعالیت‌های بسیار خوب و ارزشمندی در عرصه فعالیت‌های مذهبی و به ویژه مداحی داشته باشد.

رییس کانون مداحان سراسر کشور با اشاره به اینکه از تمام رسانه‌ها خواستاریم که با کانون مداحان همکاری کنند افزود: ما در صدد هستیم کمیته امر به معروف و نهی از منکر را با حضور مداحان تأثیرگذار و دلسوز داشته باشیم، دشمن می‌خواهد جامعه مداح و روحانیان ما را هدف قرار بدهد تا این طریق اسلام را در بین مردم کمرنگ کند، این ما هستیم که باید در مقابل بزرگ‌نمایی‌های نادرست آن‌ها بایستیم، فراموش نکنیم که برخی می‌خواهند با تفکرات روشن‌فکرمأبانه اسلام را هدف بگیرند و رنگ و روی هیأت‌ها را از بین ببرند.

وی ادامه داد: آغوش ما به روی تمام جوانان مداح باز است، همچنین در تلاش هستیم چنانچه مداحی خلافی را مرتکب شد از درون به آن‌ها تذکر داده شود و اگر مجددا آن تخلف سر زد سایر مراجع پیگیر موضوع باشند.

خورسندی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جلسات مختلف مطالب را به صورت صریح و روشن برای مداحان بیان کرده است خاطرنشان کرد: آن‌هایی که دایعه ولایت‌پذیری را دارند در صدد باشند این منویات را اجرایی کنند، برای نمونه برای اجرایی شدن یکی از منویات رهبری در مراسم مشکی پوشان در بین تمام مداحان لباس‌های مشکی را پخش کردیم و به آن‌ها پک‌هایی را دادیم به اعضای هیأت خود بدهند.

رییس کانون مداحان سراسر کشور با اشاره به اینکه مطلوب است که در فعالیت‌های فرهنگی و سینه‌زنی برای قشر جوان فعالیت‌های ارزشمندی داشته باشیم تصریح کرد: بر این اساس در محافل خصوصی تذکراتی از طرف افراد تأثیرگذار به برخی از مداحان جوان داده شده است، همچنین اگر مداحی از الفاظ نامناسب در هیأت‌های خود استفاده کند این کار درست نیست، زیرا خلاف، خلاف است و ما بنا نداریم که اگر کسی لفظ نامناسبی را در هیأت پشت سر کسی به کار برد از او حمایت کنیم، ما در هیچ فضا و مکانی نمی‌توانیم از الفاظ نادرست علیه سایر افراد استفاده کنیم.

وی ابراز داشت: اینکه مداح باید سیاسی باشد یا خیر باید گفت مداح باید سیاسی باشد، اما اینکه فردی بخواهد از دستگاه سیدالشهدا سوءاستفاده سیاسی داشته باشد، خیر امکان پذیر نیست و این رفتار درست نیست.

خورسندی با بیان اینکه از دستگاه سیدالشهدا استفاده خاص جناحی صورت بگیرد مخالف‌ام یادآور شد: اگر جناحی متدین و ولایت‌مدار باشد ما وظیفه داریم که از او حمایت کنیم و نمی‌توانیم بگوییم چون مداحی دارد از فرد مذهبی و ولایت‌مدار حمایت می‌کند او دارد کار سیاسی انجام می‌دهد، برای روشن شدن این موضوع می‌توانیم کتاب «قیام اشک» امام راحل را مطالعه کنیم که به طور واضح در رابطه با اینکه مداح باید درباره مسائل سیاسی فعال باشد مطالبی را بیان کرده‌اند./201/816/ب1

ارسال نظرات