۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۴۴۹۳۴۹
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران:

عيد قربان نشانه اوج ارادت و بندگي به خداوند متعال است

مدير کل تبليغات اسلامي مازندران، عيد قربان را روز امتحان الهي و عيد ايمان بيان کرد و گفت: هدف امتحان الهي براي ابراهيم خليل الله اين بود، قلب او را از مهر و عشق غيرخدا تهي کند و عشق الهي را در سراسر قلب او پرتوافکن سازد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران

حجت الاسلام ناصر شکريان، مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری با تبريک روز عيد قربان و دهه ولايت گفت: امتحانات الهي براي همه انسان‌ها وجود دارد و امتحاناتي که خداوند براي حضرت ابراهيم(ع) مقدر فرموده است بسيار سخت بود چرا که يکي از بزرگ‌ترين امتحانات در طول تاريخ امتحان ذبح فرزندش بود که اين پيامبر خدا از آن سربلند بيرون آمد.

وي هدف امتحان الهي را عبور از ناخالص‌ ها بيان کرد و افزود: يکي از دلايل امتحانات الهي اين است که روح انسان رشد کند و به کمال مطلوب و هدف خلقت نزديک شود و هرچه امتحان الهي سخت‌تر و دقيق‌تر باشد، فرد بهتر پرورش مي‌يابد.

حجت الاسلام شکریان عيد قربان را روز امتحان الهي و عيد ايمان بيان کرد و تصریح کرد: هدف امتحان الهي براي ابراهيم خليل الله اين بود، قلب او را از مهر و عشق غيرخدا تهي کند و عشق الهي را در سراسر قلب او پرتوافکن سازد.

وی با اشاره به تأثير معنويت در پويايي نشاط در جامعه اضافه کرد: زمينه هاي ايجاد شده در فضاي معنوي عرفه و عيد قربان يکي ارزشمندترين فرصت براي ايجاد نشاط در جامعه است چرا که فطرت انساني مبتني بر باورهاي ديني و معارف الهي شکل گرفته است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی مازندران با بيان اين كه عيد به معناي برگشت، تحول و دگرگوني است، اظهار داشت: دليل اينكه اوج تحول و دگرگوني انسان در روز قربان اتفاق افتاده است اين روز را عيد قربان ناميده‌اند؛ از این رو دهه اول ماه ذي‌الحجه از موقعيت خاصي برخوردار است و در روايات توصيه شده مسلمانان نهم روز اول ماه ذي‌الحجه را روزه بگيرند و در عيد قربان مانند عيد فطر به اقامه نماز و انجام برنامه‌هاي ديگر بپردازند.

وي عيد قربان را يادآور آخرت و جهاد اكبر دانست و با تاكيد بر اين كه عيد قربان نشانه اوج ارادت و بندگي بندگان است، افزود: در روز عرفه بايد با عبادت و روزه‌داري زمينه دستيابي به قرب‌ الهي را فراهم كنيم؛ لذا فلسفه قرباني كردن همين است، در حقيقت قرباني گوسفند به معناي اين است كه حضرت ابراهيم(ع) ماديات و ظواهر دنيوي را در راه خدا ذبح و فدا كرد.

حجت الاسلام شکریان با بيان اين كه حضرت ابراهيم(ع) به وسيله ذبح حضرت اسماعيل(ع) اوج ارادت و بندگي خود را نسبت به خدا نشان داد و از اين امتحان سخت سربلند خارج شد، خاطرنشان كرد: قربان به معناي نزديك شدن انسان به هدف است و حضرت ابراهيم(ع) با توجه به امر خدا در اين روز همه حجاب‌ها و پرده‌ها را كنار زد و به خدا نزديك شد و به همين دليل عيد قربان به اين عيد معروف شده است؛ حضرت ابراهيم(ع) در روز عيد قربان هر علت و وسيله‌اي كه سبب ايجاد فاصله بين انسان و خدا مي‌شد را قرباني كرد تا به خدا نزديك‌تر شود.

وی با اشاره به این که عيد قربان جشن رهايي از اسارت نفس، شكوفايي ايمان و عمل صالح‌ است كه انسان‌هاي آگاه‌ را به ياد قربانگاه ابراهيمي مي‌‌اندازد، قربانگاهي كه درس فداكاري و جهاد در راه‌ خداي بزرگ را به فرزندان آدم، اصفيا و اوليا خدا مي‌دهد؛ ادامه داد: به همین دلیل فريضه حج در ميان فرائض از ويژگي خاصي برخوردار است و شايد جنبه‌ سياسي و اجتماعي آن بر جنبه‌‌هاي‌ ديگرش غلبه داشته باشد از اين رو ائمه(ع) با توجه به اين اهمیت حج را وسيله تقويت دين الهي و كعبه را پرچم رفيع اسلام‌ معرفي كرده‌اند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که روز عید قربان بزرگترين عيد مسلمين جهان و روز وارستگي از تعلقات دنيوي و اتصال به معبود عنوان کرد، افزود: این عید به معناي بازگشت انسان به مقام تقرّب الهي که اين مقام در سايه مبارزه با هواهاي نفساني و در پرتو تهذيب، خودسازي و بهره وري از فرصت هاي ناب به دست مي‌آيد.

حجت الاسلام شکریان با بيان اينکه عيد قربان مانند عيد فطر از بزرگترين اعياد مسلمانان است، گفت: فلسفه عيد قربان نزديکي به خدا، تهذيب نفس و عبادت براي خدا است و این عيد يادآور آخرت و جهاد اکبر است و مسلمانان بايد با وحدت کلمه و اراده قوي در برابر دشمنان ايستادگي کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود حج را مظهري از مظاهر توحيدي خواند و عنوان کرد: مسلمانان در اين‌ مراسم ضمن خودسازي و تمرين بندگي، از هواهاي نفساني‌ دوري مي‌‌جويند و درس برادري، برابري، اتحاد مي‌‌آموزند و همچنين از مظاهر شرك دوري مي‌‌گزينند و شعار برائت از مشركان سر مي‌‌دهند؛ اين مراسم فرصت بسيار مناسبي‌ براي عارفان و سالكان است تا با بهره‌‌گيري از فضاي معنوي‌ آن بر مقامات معنوي خود افزوده و مدارج توحيدي را طي كنند.

حجت‌الاسلام شکریان تصريح کرد: حج بهترين و شايسته‌ترين فرصت براي اعلام برائت از مشركين و استفاده از فضاي معنوي براي حل مسائل سياسي اسلام است كه با الهام از اين فضا و وجود مقدس حرم نبوي از عوامل تاثيرگذار آن خواهد بود؛ به همین دلیل اهميت بعد سياسي حج از بعد عبادي آن بالاتر است، زيرا بعد سياسي حج خود بعد عبادت است؛ حج بي‌برائت، حج بي‌وحدت، حج بي‌تحرك و قيام حج نيست و روح و معناي حج را فاقد است و هر كس حج را از هويت سياسي آن جدا كند يا جاهل است يا قصد غرض‌ورزي دارد.

وی افزود: «حج» مظهري از مظاهر توحيدي است، مسلمانان در اين‌ مراسم ضمن خود سازي و تمرين بندگي، از هواهاي نفساني‌ دوري مي ‌جويند و درس برادري، برابري، اتحاد مي ‌آموزند و همچنين از مظاهر شرک دوري مي‌ گزينند و شعار برائت از مشرکان سر مي ‌دهند./302/950/ب1

ارسال نظرات