۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۴۴۹۲۵۵
مدیر کل اوقاف مازندران:

عرفه روز بخشش و استعانت از خداوند متعال است

مدیر کل اوقاف مازندران عرفه را روز بخشش و روز استعانت از خداوند متعال دانست و گفت: در اين روز از طريق به جا آوردن عبادات مستحب خود را بيش از گذشته به خداوند متعال نزديک مي‌کنيم، پس از اين روز بايد استفاده حداکثري را برده و ديگران را براي قرار گرفتن در اين مسير معنوي دعوت کنيم.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران امروز در مراسم معنوی دعای عرفه در ساری گفت: روز عرفه در تعالي و ترقي جامعه نقش بسزايي دارد زيرا در اين روز بندگان با شناخت خود، وظايف اصلي‌شان را به درستي انجام مي‌دهند و زمينه پيشرفت جامعه را فراهم مي‌آورند.

وی اظهار داشت: براي روز عرفه آداب و مناسک خاصي از سوی ائمه معصوم(ع) و اولياي ديني توصيه شده که بايد در راستاي اجراي اين مناسک و درک فلسفه اين روز بزرگ گام برداريم، چرا که در آن حکمت‌هاي زيادي نهفته شده است.

حجت الاسلام علیزاده عرفه را روز بخشش و روز استعانت از خداوند متعال دانست و افزود: در اين روز از طريق به جا آوردن عبادات مستحب خود را بيش از گذشته به خداوند متعال نزديک مي‌کنيم، پس از اين روز بايد استفاده حداکثري را برده و ديگران را براي قرار گرفتن در اين مسير معنوي دعوت کنيم.

استاد حوزه علمیه مازندران، روز عرفه را روزي نمادين براي ارتباط بيشتر با خدا و شناخت بندگان نسبت به خودشان دانست و ادامه داد: بارزترين جلوه عبوديت در دعا نهفته شده و بندگان خدا بايد در روز عرفه تمام تلاش خود را براي بهره‌گيري از الطاف اين روز بزرگ داشته باشند.

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که روز عرفه، روز آمادگي براي بندگي و فرو رفتن در درياي غفران و رحمت الهي است، ادامه داد: امروز روز سجده و توبه و انابه به درگاه خداوند است و فرصتي است که ممکن است تنها يک بار براي انسان پيش آيد که بايد اين فرصت را غنيمت شمرد.

وی با بيان اين که روز عرفه، به تعبيري روز نيايش است، اظهار داشت: نيايش و بندگي، اصيل ترين و کهن ترين، رفتار فطري انسان است، که از نخستين روزهاي پيداش انسان نخستين، هنگامي که هرروز با حوادث طبيعي نا شناخته مواجه مي شد، چيزي از درون او را به سمت پناه جستن از موجود قادر و توانا ميکشيد، که اين نيرو چيزي جز ميل فطري به پرستش و عبادت نبود.

مدیر کل اوقاف مازندران گفت: دعاي عرفه سالار شهيدان حضرت ابا عبداللّه الحسين(ع)، يکي از دعاهاي مأثوري است که از مضامين بلند و معارف عميق برخوردار است و دعاي عرفه از مشهورترين دعاها است كه شامل مضامين عارفانه‎اي چون شناخت پروردگار و تضرع به درگاه لايزال او است.

حجت الاسلام علیزاده با تاکيد بر اهميت روز عرفه اظهار داشت: در اين روز درهاي رحمت و برکت الهي بر روي مردم گشوده مي گردد تا گناهان و لغزش هاي آدمي بخشيده شود.

استاد حوزه علمیه مازندران تصريح کرد: روز عرفه فرصتي براي پاکسازي انسان از گناه و زمان بسيار مهمي براي عبادت و تضرع بندگان به درگاه باري تعالي بشمار مي آيد.

وی افزود: عرفه روزي است که دل هر بنده‌ خسته و گناهکاري با ارتباط خداوند متعال صيقل مي‌يابد و به ياد روزي که امام حسين(ع) با چشمان اشک‌آلود با معبودش عشق‌بازي مي‌کرد در اين روز تلاش مي‌کند تا از اين قافله عشق جدا کند.

حجت الاسلام علیزاده اضافه کرد عرفه فرصتي استثنائي براي گناهکاران است تا با تضرع و ندامت به درگاه خداوند متعال خود را از مسير گمراهي به سوي سعادت نجات دهند تا بتوانند با گام نهادن در اطاعت از امر خداوند در دنيا و آخرت سعادتمند شوند.

وی تصريح کرد امام حسين(ع) در سرزمين عرفات به صورت ايستاده در حالي که از شدت گريه و تضرع قطرات اشک از محاسن مبارکشان به زمين جاري مي‌شد با قرائت اين دعا با معبودشان راز و نياز مي‌کردند.

حجت الاسلام علیزاده ادامه داد: امام حسين(ع) با بيان کلماتي در اين دعا بزرگ‌ترين همايش خودسازي و خداشناسي را به نمايش گذاشت تا محبان و شيعيان او روش نيايش با خداوند را از او الگو بگيرند.

وی ادامه داد: روز عرفه يکي از اين فرصت‌ها است تا بندگان گناهکار با دعا، توبه و تضرع به درگاه خداوند از او طلب مغفرت الهي کنند و همچنين حوائج دنيايي و اخروي خود را از او بخواهند.

حجت الاسلام علیزاده هر فردي با توجه به ظرفيت و توانايي که دارد بايد با استفاده بهينه از روز عرفه به سوي خداوند متعال بازگردد و خود را از گناهان پاک کند و هر فردي که از اين فرصت استفاده نکند روز بزرگي را از دست داده و زيان کرده است.

وی ادامه داد: دعاي امام حسين(ع) در روز عرفه داراي معارف گسترده ديني است که بخشي از اين دعا به توحيد، اوصاف و يگانگي خداوند متعال و بخشي هم به حقيقت وظيفه بنده در مقابل خداوند متعال اشاره دارد به طوري که هر فرازي از اين دعا دريچه‌اي از عشق، نور و توحيد را در دل انسان مي‌گشايد.

استاد حوره عامبه مارندران گفت: امام حسين(ع) در دعاي ياد شده نعمت‌هاي خداوند را برمي‌شمرد و خود را از اداي يک شکر آن نيز عاجز مي‌داند همچنين با استغفار عاجزانه به درگاه خداوند از او طلب مغفرت مي‌کند./202/950/ب1

ارسال نظرات